Hej,

Märklig fråga kanske men måste göra ett försök då Google inte ger något svar.

Vi har precis flyttat in i vårt nybyggda hus där vi valde bort hustillverkarens garderober. Vi har i ritningen med en nisch i hallen för två garderober och nu när vi ska beställa sådana så har vi upptäckt att nischen endast är 116 cm bred. I min värld har garderober ett standardmått på 60 cm, men det går ju inte in i nischen?

Jag vet att Ikea har andra mått men jag vill ju helst fylla nischen med minimal glipa. Min fråga är därför om någon vet om det finns garderober eller högskåp som är 58 cm breda? Vet att husleverantörer ibland köper in garderober från varumärken som privatpersoner inte tänker på därav frågan.

Alternativet är ju att de räknat fel i bygget och helt enkelt gjort nischen för trång .

Tacksam för input
 
Är någon av nischens väggar mot en yttervägg?
Om inte så misstänker jag att väggarna fick skivor på sig istället för garderobsstommar, väggskivorna bygger ca 12mm per skiva, å med dubbla skivor på bägge kanter så blir det 50mm.

Tex Elfa’s backstativ är 53cm breda, så två såna går in.
 
tommib
Gissar att någon har gjort nischen för trång. Det låter som en 122 cm nisch där man glömt att det ska på ytskikt, alt monterat ytskikt när det inte skulle vara det.

Kanske skjutdörrar + elfahyllor kan vara ett alternativ?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Givet att du inte har så mycket plats vill du verkligen då offra så många fler centimetrar med 4 stommars bredd? Min röst alla dagar i veckan går till ett väggmonterat system typ elfa med skjutdörrar framför. Då löses även problemet med lockbredden med något större överlapp. Att smala av två ikeastommar är annars inte så svårt men att göra det snyggt med dörrar kräver en större insats
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är någon av nischens väggar mot en yttervägg?
Om inte så misstänker jag att väggarna fick skivor på sig istället för garderobsstommar, väggskivorna bygger ca 12mm per skiva, å med dubbla skivor på bägge kanter så blir det 50mm.

Tex Elfa’s backstativ är 53cm breda, så två såna går in.
Nix, nischen är mitt i huset mellan två rum så ingen kontakt med yttervägg.
 
På Kvik kan man mått beställa garderober.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Tex Elfa’s backstativ är 53cm breda, så två såna går in.
Jag måste korrigera mig själv.
Vet inte hur jag fick Elfa’s backstativ till 53cm breda, dom är 55cm breda, eller rättare sagt, finns i tre bredder, 35, 45 & 55.

35-stativ går in i en 40-garderob, 45-stativ i 50-garderob & 55-stativ i 60-garderob.


I 116cm utrymme kan man få in två 35-stativ och ett 45-stativ.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Demmpa Demmpa skrev:
I 116cm utrymme kan man få in två 35-stativ och ett 45-stativ.
Fast i praktiken ger det antagligen inte mer förvaringsutrymme än två 55 cm breda stativ så jag skulle ju satsa på det för det blir lättare att utnyttja utrymmet när backarna inte är så smala.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Ögonfröjd Ögonfröjd skrev:
På Kvik kan man mått beställa garderober.
va är det så, vore ju toppen. Ska kolla upp det.
 
Nackdelen med måttbeställda garderober är att det inte några standardbackar, hyllplan etc att tillgå utan allt måste specialtillverkas.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nackdelen med måttbeställda garderober är att det inte några standardbackar, hyllplan etc att tillgå utan allt måste specialtillverkas.
Man kan ta en Standard i 60cm och sedan en måttbeställd del med en stång som är lätt att kapa i rätt mått. Just Kvik är rätt prisvärda på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.