Jaget Jaget skrev:
Jag köper ju detta med ventilationen (är verkligen ingen expert), men inte ska väl nya fönster kunna bli så kalla invändigt att de fryser?

Som jag nämnde innan. Vi har aluminiumfönster längst ut i vår tegelfasad. De är oisolerade i karmen (förmodligen konstruktion för annat klimat än nordiskt). På dessa blir det grym kondens eftersom det finns ju inte något som bryter köldbryggan. Jämfört med till exempel träfönster som inte alls leder kyla på samma sätt som metall.

Tycker bara det är konstigt att fönstren kan bli så otroligt kalla invändigt. Men vad vet jag...
Jag har låg erfarenhet av fönster helt i aluminium, men rimligen bör det väl finnas en inbyggd funktion som ska bryta köldbryggan, under förutsättning att de är konstruerade för nordiskt klimat.
Möjligen ger lösningen så dålig isoleringsnivå, att rummets tillförda effekt måste ökas.
 
Jaget Jaget skrev:
... Vi har aluminiumfönster längst ut i vår tegelfasad..
Läste ditt inlägg en gång till, och reagerade på placeringen i fasaden.
För de fönster jag monterat (träkarm) har det i monteringsinstruktionen stått att fönstren bör placeras så långt in i fasaden som möjligt..
 
Ja det stämmer. Placering är fel och fönstren är helt i aluminium. Tror att de är tyska då tidigare ägare var tysk.

Jag ska inte kapa denna tråden mer. Hjälp trådskaparen istället. Min fundering vara bara att nya fönster oavsett ventilation, inte borde väl bli så kalla? I ett av våra rum (ett sovrum) sover vi ofta med stäng dörr. Fönstret och altandörr där är äldre tvåglasfönster. I trä och antagligen bra kvalitet på den tiden (60-talet). På dessa blir det kondens om vi sover med stängd dörr, men det blir aldrig någon frost. Ventilation är ju givetvis usel med stängd dörr, men fönstren blir ju inte lika kalla inne som ute.


GoForIt GoForIt skrev:
Läste ditt inlägg en gång till, och reagerade på placeringen i fasaden.
För de fönster jag monterat (träkarm) har det i monteringsinstruktionen stått att fönstren bör placeras så långt in i fasaden som möjligt..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.