Undra om detta gäller för en omprövning av tidigare inbetald skatt så det om omvandlas till uppskov.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens
Redaktionen Redaktionen skrev:
Regeringen och samarbetspartierna har enats om vilka som ska kunna få slopad uppskovsränta.

Du kan läsa artikeln här: Förslag: Slopad uppskovsränta för alla vid årsskiftet
Hmm, men det gäller inte förrän att man skall lämna in deklarationen för 2022 står det....
Borde det inte gälla när man skall lämna in deklarationen för 2021 om det gäller från årsskiftet?
Man deklarerar för inkomståret 2021 under våren 2022. Antar att man skrivit fel?
 
A A.G skrev:
Undra om detta gäller för en omprövning av tidigare inbetald skatt så det om omvandlas till uppskov.
om det är mindre än 5 år sedan du sålde fastigheten så kan du gå tillbaka och göra om deklarationen för det året och ta uppskov istället.

Funkar iaf åt andra hållet under tidigare regler. Ta uppskov, betala ränta, 5år senare ändra deklarationen, betala in skatten, få tillbaka räntekostnaden. Voilà: lånat gratis i 5år
 
Undra hur det funkar åt andra hållet. Misstänker att man åker på uppskovsräntan.
 
A A.G skrev:
Undra hur det funkar åt andra hållet. Misstänker att man åker på uppskovsräntan.
Hur menar du med andra hållet?
 
Ändra tillbaka så att det blir uppskovet ist för att betala in skatten.
 
Nu är det nära, Tjänsten öppnar hos Skatteverket den 16 december!
Jag kommer att begära omprövning av inkomståret 2015 (y)(y)(y)
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
Känner mig lite dum nu, förstår inte riktigt hur detta fungerar.
Någon som kan förklara så en 5åring förstår?
:rofl::crysmile:
Jag sålde en lägenhet 2016 och betalade då 220000 i vinstskatt. Kan jag få tillbaka dom pengarna?
 
Redigerat:
F.Taleman F.Taleman skrev:
Känner mig lite dum nu, förstår inte riktigt hur detta fungerar.
Någon som kan förklara så en 5åring förstår?
:rofl::crysmile:
Jag sålde en lägenhet 2016 och betalade då 220000 i vinstskatt. Kan jag få tillbaka dom pengarna?
du kan låna pengarna gratis 0% ränta
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
F.Taleman F.Taleman skrev:
Känner mig lite dum nu, förstår inte riktigt hur detta fungerar.
Någon som kan förklara så en 5åring förstår?
:rofl::crysmile:
Jag sålde en lägenhet 2016 och betalade då 220000 i vinstskatt. Kan jag få tillbaka dom pengarna?
Ja, du kan begära uppskov så får du tillbaks pengarna. Men förr eller senare ska skatten betalas, så i praktiken är det bara ett räntefritt lån.
Men det är en bra bonus för dom som köper hus och behöver lägga pengar på renovering. Då kan man vänta med att betala in skatten tills andra utgifter har stabiliserats.
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, du kan begära uppskov så får du tillbaks pengarna. Men förr eller senare ska skatten betalas, så i praktiken är det bara ett räntefritt lån.
Men det är en bra bonus för dom som köper hus och behöver lägga pengar på renovering. Då kan man vänta med att betala in skatten tills andra utgifter har stabiliserats.
T tergo skrev:
du kan låna pengarna gratis 0% ränta
Tack för två bra svar. 0% lån är ju kanon men i mitt huvud fick jag det till "gratis" pengar.
Känns dumt att "få" tillbaka skatten jag betalat för att sedan behöva betala den igen.
 
F.Taleman F.Taleman skrev:
Tack för två bra svar. 0% lån är ju kanon men i mitt huvud fick jag det till "gratis" pengar.
Känns dumt att "få" tillbaka skatten jag betalat för att sedan behöva betala den igen.
Inte alls. Du får låna pengar till 0% ränta. Ok, har du inga lån så är det väl bara att pynta. Eller har du så god ekonomi så gör dig förmodligen de pengar bättre på börsen.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Bingo!
 
  • Skärmdump av omprövningsbeslut för inkomstdeklaration med återbetalningsbelopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
Undra hur långt tid det tar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.