Hej,
Jag letar efter ett bra och billigt fräsbord. Jag ska endast fräsa trälister i L-profil med det. Någon som har tips då det finns fler men prisklassen skiljer sig. Jag är som max bredd att lägga 3500 kr på det, men tänker att det kanske funkar med billigare fräsbord än det?
 
Har du en bordssåg? Den skulle jag ha använt för L-profil.
 
Ett enkelt fräsbord är lätt att bygga själv. Det mest grundläggande är egentligen bara en skiva man borrar hål i för att kunna fästa en handöverfräs under. Sen vill man antagligen ha ett anhåll också, enklaste varianten på det är att ta något som är rakt, tex ett hyllplan och sätter fast det med tvingar.
Sen går det såklart att göra det hela både snyggare, bättre och mer avancerat. Men för att fräsa några meter L-profil funkar en ganska enkel anordning.
Blir du sugen på att bygga själv är det bara att söka här på forumet, det finns flera exempel på både enkla och avancerade fräsbord.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Där fick du ett bra svar; ännu fler svar får du om du istället ställer frågan i forumet "Verktyg, maskiner och fordon", där den egentligen hör hemma. För där hänger alla fräsnördar som kan hjälpa dig, inklusive alla andra som kan ge input när det gäller verktyg, maskiner och fordon.

Be mod flytta tråden så kommer du att få hjälp.
Lycka till!
//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.