Hoppas att denna fråga hamnar rätt, vet inte om den platsar här eller under ventilation.

Nu har tiden kommit till att göra något åt ett av rummen i källaren. Det är inrett sedan tidigare och det ligger en gammal plastmatta direkt på betongen. Tänkte ta bort den (det är inte asbest i limmet - redan kollat) och lägga in blå platon och sedan trägolv av något slag ovanpå. Blå platon ska ju vara självventilerande men jag tänkte ändå fräsa in några PV-rör i betongen under och sedan koppla fläkt till dessa. Har funderat mycket på om de ska få blåsa in luft under platonmattan och sedan luften letar sig ut via ventilerade golvlister runt om rummet, eller om rören ska suga ut luft från under mattan. Jag lutar åt det första för då kan jag sätta ett dammfilter vid inblåset och det blir inte så dammigt under platonmattan. Jag tänkte inte köra med platons egen lösning med ett stort rör för utsug. Min fråga är vad som skulle kunna vara bäst placering av punkterna där PV-rören tar slut och där det alltså kan blåsa in luft? Jag vill ju ha så god luftcirkulation som möjligt på alla ställen under golvet, dvs även i hörnen.
Tanken är att ha en fläkt som kan gå en liten stund varje dag. Inte hela tiden. Vi har inga problem med fukt i källaren alls som det är nu och plastmattan som ligger på är ju helt tät och där jag lyft på den hittills har det varit helt torrt under.
Men åter till frågan. Om jag har flera PV-rör borde placering A, B eller C vara bäst tror ni? Om jag använder A får jag ju täta alla sidor utom motstående kortsida.

Schematisk planritning av golv med bokstäverna A, B och C som indikerar olika placeringar för ventilation i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är PV-rör? Menar du VP-rör? Oavsett detta är jag tveksam till att blåsa in luft som kan vara relativt varm. Visserligen ökar trycket och därmed temperaturen, men det kan gå snett. Det är nog bättre med en beprövad metod och suga ut.

Fördelen med plastmattan är att den hindrar vattenångan i luften från att kondensera mot betongen. Är du säker på att du har en oisolerad platta?
 
Förlåt. Menade självklart VP-rör. Slant på tangenterna. Förstår inte problemet med varm luft. Om jag suger ut luften under blå platon (som ju inte ligger dikt an mot betonggolvet) så kommer ju ny luft att behöva dras dit och den kommer ju då från kanten på mattan, dvs vid ena väggen. Det blir ju samma luft som i rummet. Oavsett om jag suger in den under platonmattan eller blåser in den.
 
Jag menar att det blir svårt att förutse vad som kommer att hända. Det blir ett fullskaleexperiment. Skillnaden mellan att suga ut och att blåsa in är framför allt tryckskillnaden. Det vore givetvis intressant att få ta del av dina erfarenheter.
 
Varför inte suga ut luften med fläkten och ta in luften via socklarna som man brukar? Du kan få hjälp av Platon ang. placeringen av utsuget så att du får ett bra luftflöde under mattan, de har beräkningsprogram för detta.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Intressant, är det ett rör per bokstav eller går det från a-a eller motsvarande med b och c?
Om rören går under mattan, borrar man hål i rören för att garantera sprida ventilationen?

Var kanske bara knasig fundering från mig. :)
 
Tanken var att ha ett utsug vid varje bokstav och antingen då bokstav A, B eller C.
Har kommit fram till att det kanske är bäst att suga och låta luften gå in under mattan via golvsocklar som brukligt. Frågan är hur man hindrar en massa damm från att sugas ned under mattan. Går det sätta dammfilter vid golvsocklarna på något sätt?
 
U Upp skrev:
Tanken var att ha ett utsug vid varje bokstav och antingen då bokstav A, B eller C.
Har kommit fram till att det kanske är bäst att suga och låta luften gå in under mattan via golvsocklar som brukligt. Frågan är hur man hindrar en massa damm från att sugas ned under mattan. Går det sätta dammfilter vid golvsocklarna på något sätt?
Hur gick det med golvet?

Jag bumpar denna då jag funderar på något liknande. Har tre rum i källaren på ca 20 kvm styck där det är aktuellt att lägga in ventilerade golv.

Att fräsa ner 4 utsug per rum (enligt ”B”) och sätta listerna en bit från väggen känns som en säker lösning, men det verkar inte vara något man gör.

Någon här som har erfarenhet? Val av rör, fläkt etc?
 
Hej, Känns ovanligt krångligt att lägga trägolv på betong på detta vis. Jag hade kört med ålderbeständig plast närmast betong o sen trä ovanför inkl. underlagsplast. Asbest har väl inget med mögel o golv att göra heller?
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, Känns ovanligt krångligt att lägga trägolv på betong på detta vis. Jag hade kört med ålderbeständig plast närmast betong o sen trä ovanför inkl. underlagsplast. Asbest har väl inget med mögel o golv att göra heller?
Asbest?

Kan se att jag glömde smileyn i mitt skotorksinlägg, men det skulle alltså inte tas allvarligt.

Hur som helst så törs jag inte lägga plast direkt på det oisolerade källargolvet. Ska det vara ett trägolv så kommer jag, på ett eller annat vis, att ventilera detta.
 
Som uppdatering kan meddelas att det blev blå platonmatta på betonggolvet med mekanisk ventilation (dvs fläkt) enligt deras instruktioner, dvs insug på några punkter vid golvsockel och så band under mattan för att styra luftströmmar enligt företagets beräkningar.
Köpte dock inte fläkten från golv-företaget då de skulle ha snuskigt mycket betalt för fläkten. Köpte den själv från ventilationsfirma istället, vilket var klart värt pengarna.
 
U Upp skrev:
Som uppdatering kan meddelas att det blev blå platonmatta på betonggolvet med mekanisk ventilation (dvs fläkt) enligt deras instruktioner, dvs insug på några punkter vid golvsockel och så band under mattan för att styra luftströmmar enligt företagets beräkningar.
Köpte dock inte fläkten från golv-företaget då de skulle ha snuskigt mycket betalt för fläkten. Köpte den själv från ventilationsfirma istället, vilket var klart värt pengarna.
Tack för svar! Vad var det som gjorde att du skippade tanken med flera utsugspunkter?
 
Vi fick en vattenskada och försäkringsbolaget gick in, så istället för att göra det själv blev det hantverkare som gjorde det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.