Hej, har ett stort problem med is och fukt på insidan av fönster mest problem är det i sovrummet. Men är problem i alla fönster. Vi har byggt in en ventilation i sovrummet men problemet kvarstår. Vad ska vi göra egentligen för att bli av med problemet? Blir både rost på skruvar och färgen släpper samt antydan på svartmögel vi köpte detta sutteränghus för något år sedan som var bytt alla fönster och installerat bergvärme. Lägger till några foton på sovrumsfönstren och fukt samt ventil vi byggt in. Tre fönster i ett sovrum visar tecken på kondens, med snötäckt utsikt och en inbyggd ventilation synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventil monterad på vit vägg och tak, indikation på fuktproblem i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fukt och is på insidan av ett fönster med träkarm och synlig ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fukt och kondens på insidan av ett fönster med synlig is och droppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En ventil i väggen är ingen ventilation.
Vad har huset för ventilation ??
 
Isakare Isakare skrev:
En ventil i väggen är ingen ventilation.
Vad har huset för ventilation ??
Förlåt men ingen aning vilken ventilation obefintlig sådan tror jag. Vi har satt in fläkt/ventil hål i badrum och sovrum
 
Katty Katty skrev:
Förlåt men ingen aning vilken ventilation obefintlig sådan tror jag. Vi har satt in fläkt/ventil hål i badrum och sovrum

Vad är det för fönster?
 
Jaget Jaget skrev:
Vad är det för fönster?
3 glas fönster bytt 2015
 
Isakare Isakare skrev:
En ventil i väggen är ingen ventilation.
Vad har huset för ventilation ??
Eller rättare sagt det står självdrag om ventilationen vad det nu betyder
 
Katty Katty skrev:
3 glas fönster bytt 2015
vi står själva inför fönsterbyte på grund av dåliga fönster med aluminiumram där det bildas kondens och frost. Dessa är gamla och i vissa bara enbart ett isolerglas.
Känns som att detta inte ska ske på så nya fönster och att de ska kunna bli så kalla invändigt. Måste väl vara konstruerade så att köldbryggan ska brytas. Du kanske ska ta kontakt med fönstertillverkaren!? Vad är det för märke?

Kanske någon mer kunnig på detta kan hjälpa dig, men känns ju spontant som att fönstren inte ska bli så kalla invändigt. Inte nya fönster.
 
  • Gilla
Katty
  • Laddar…
Jag hade ute Anticimex för villabesiktning (ingår i min villaförsäkring) och jag har haft liknande problem med mina fönster och lösningen jag fick var följande:

1. Montera fönsterventil eller väggventil i hallar, vardagsrum och sovrum (Tilluft).

2. Montera Pax badrumsfläkt (utsug) i badrummet som alltid är på. Se till att badrumsdörren står på glänt så övrig luft kan gå ut den vägen med.

Har påbörjat detta med badrumsfläkt och lite fönsterventiler och redan märkt skillnad
 
Jaget Jaget skrev:
vi står själva inför fönsterbyte på grund av dåliga fönster med aluminiumram där det bildas kondens och frost. Dessa är gamla och i vissa bara enbart ett isolerglas.
Känns som att detta inte ska ske på så nya fönster och att de ska kunna bli så kalla invändigt. Måste väl vara konstruerade så att köldbryggan ska brytas. Du kanske ska ta kontakt med fönstertillverkaren!? Vad är det för märke?
Det handlar inte om fönstren i sig utan ventilationen i huset. Hus idag är för välisolerade
 
Hej, Kåken har bra isolerade fönster men ventilationen är helkass. Självdrag kör man i tält inte i dagens hus. Det som saknas är frånluft åtminstone i alla våtutrymmen och kök vilket kan fås med väggfläktar eller dyrare variant med ett mekaniskt frånluftsystem med central fläkt
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Jaget Jaget skrev:
vi står själva inför fönsterbyte på grund av dåliga fönster med aluminiumram där det bildas kondens och frost. Dessa är gamla och i vissa bara enbart ett isolerglas.
Känns som att detta inte ska ske på så nya fönster och att de ska kunna bli så kalla invändigt. Måste väl vara konstruerade så att köldbryggan ska brytas. Du kanske ska ta kontakt med fönstertillverkaren!? Vad är det för märke?

Kanske någon mer kunnig på detta kan hjälpa dig, men känns ju spontant som att fönstren inte ska bli så kalla invändigt. Inte nya fönster.
Tog kontakt med dom förra året, tyvärr hade dom gått i konkurs så tyvärr ingen hjälp där. Ska se om jag kan hitta åt namnet på fönstersorten.
 
Katty Katty skrev:
Tog kontakt med dom förra året, tyvärr hade dom gått i konkurs så tyvärr ingen hjälp där. Ska se om jag kan hitta åt namnet på fönstersorten.
Ventilation är A och O
 
Jag kan bara instämma med vad som skrivits tidigare..
Huset med rimligt fungerande självdrag är byggt med annan uppvärmning (varm skorsten/panna) och otäta fönster.
När man konverterar till bergvärme och byter fönster så måste även ventilationen konverteras.
Det ska normalt vara tilluft i sovrum och vardagsrum, och frånluft i badrum/toa, kök och tvättstuga.
 
  • Gilla
Katty
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ventilation är A och O
Vad ska man satsa på för ventilation då? Något bra tips
 
Jag köper ju detta med ventilationen (är verkligen ingen expert), men inte ska väl nya fönster kunna bli så kalla invändigt att de fryser?

Som jag nämnde innan. Vi har aluminiumfönster längst ut i vår tegelfasad. De är oisolerade i karmen (förmodligen konstruktion för annat klimat än nordiskt). På dessa blir det grym kondens eftersom det finns ju inte något som bryter köldbryggan. Jämfört med till exempel träfönster som inte alls leder kyla på samma sätt som metall.

Tycker bara det är konstigt att fönstren kan bli så otroligt kalla invändigt. Men vad vet jag...

GoForIt GoForIt skrev:
Jag kan bara instämma med vad som skrivits tidigare..
Huset med rimligt fungerande självdrag är byggt med annan uppvärmning (varm skorsten/panna) och otäta fönster.
När man konverterar till bergvärme och byter fönster så måste även ventilationen konverteras.
Det ska normalt vara tilluft i sovrum och vardagsrum, och frånluft i badrum/toa, kök och tvättstuga.
 
  • Gilla
Katty
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.