Skärgårdsbyggare
Har försökt att läsa mig till svaret i andra trådar men tycker att det råder viss oenighet. Ska bygga hus av Ytong och möjligheten finns ju att även bygga innerväggar i samma material. Har tidigare bott i nyproducerat hus med klassiska reglade innerväggar men hade problem med ljudgenomgång, i synnerhet från badrum. Om man bortser från att man kan välja massiva dörrar och ljuddämpare i ventilationen - vilken typ av vägg ljudisolerar bäst om den ska passa i ett stenhus?

I förra huset lät också vattenledningarna en hel del när någon tex duschade. Som amatör skulle jag säga att det lät som att rören var underdimensionerade. Kan det stämma eller löser man sådan problematik på nåt annat sätt?
 
Hej, Gillar verkligen ytong hus. Men innerväggarna är väl massiva av mindre tjocklek så det blir stumt till skillnad från en akustiklåda som träväggar innebär
 
Skärgårdsbyggare
H håbbe1961 skrev:
Hej, Gillar verkligen ytong hus. Men innerväggarna är väl massiva av mindre tjocklek så det blir stumt till skillnad från en akustiklåda som träväggar innebär

Ja det stämmer, om man väljer innerväggar av ytong så är de massiva men ändå antar jag att man måste ha någon form av installationsutrymme i dem? Borde ju ändå bli någon form av regel då.

Sen undrar jag hur ljudisolerade innerväggar av ytong är. Någon med praktisk erfarenhet?
 
Har sett att man fräser spår och murar igen för el o vatten, finns speciella spårfräsar för detta
 
Skärgårdsbyggare
H håbbe1961 skrev:
Har sett att man fräser spår och murar igen för el o vatten, finns speciella spårfräsar för detta
Aha! Tack för det, intressant. Byggaren kan ju såklart dessa saker (hoppas jag haha) men jag vill ändå vara förberedd för alla val som kommer.
 
Vi valde innerväggar i lättbetong. Det funkar bra. Svårt att jämföra med något annat bara. Du kan nog få regelväggar tysta med dubbelt gips och isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.