Hej,

Jag har försökt läsa på om ämnet men inte hittat någon aktuell som jämför skillnaderna. Själv står jag med ett 50kvm garage med drygt två år gammal isolerad betongplatta som är glättad. Söker efter en behandling som i förstahand binder dammet men som också ger ett skydd mot spill (exempelvis olja).

Var först inne på att införskaffa en 2-kompontents epoxyfärg och min egen research visar på att Julas, Biltema och Hagmans (samtliga vattenbaserade) alternativ antagligen tappas från samma färgkran någonstans i Sverige(?). Av den info jag kunnat läsa mig till så klarar ingen av dessa någon tyngre belastning såsom bildäck (såvida man inte gör sandade spår). Om detta beror på att den är vattenbaserad eller de mjukgörande ämnena i bildäcket låter jag vara osagt? Många vittnar också om att de målade golven är lättrepade?

Ovan har fått mig att snegla på andra produkter såsom olja och lasyr men där får man heller inte någon direkt info kring huruvida tät golvet blir för ev. spill? Får man tro det man läser så verkar Betsil vara ledande vad gäller lasyr. Den har också samma egenskaper som Biltemas betonglasyr (fast till 1/3 av Betsil pris). Lasyr verkar primärt binda men också ge en något tätare yta som helt beror på plattans ytfinish. Dessutom verkar de flesta lasyrer vara övermålningsbara om man nu skulle ångra sig.

Hur har ni gjort? Tacksam för erfarenheter och ev. bilder.

God Jul förresten!
 
Så länge du kör in försiktigt med bilen så håller epoxy bra. Det finns egentligen bara som alternativ att lägga ut en gummimatta där man kör in och ut bilen. Jag har själv NM Golvfärg 50 Super i garaget och det har hållt i tio år men är lite nött där man kört in och ut bilen. Det viktigaste när du lägger på epoxi är förarbetet. Allt löst måste bort. Epoxin blir inte starkt om den inte får bra fäste mot underlaget. Sen om din platta drar fukt någonstans så kommer epoxin att lossna med tiden där plattan är fuktig.
 
AmirGBG AmirGBG skrev:
Hej,

Jag har försökt läsa på om ämnet men inte hittat någon aktuell som jämför skillnaderna. Själv står jag med ett 50kvm garage med drygt två år gammal isolerad betongplatta som är glättad. Söker efter en behandling som i förstahand binder dammet men som också ger ett skydd mot spill (exempelvis olja).

Var först inne på att införskaffa en 2-kompontents epoxyfärg och min egen research visar på att Julas, Biltema och Hagmans (samtliga vattenbaserade) alternativ antagligen tappas från samma färgkran någonstans i Sverige(?). Av den info jag kunnat läsa mig till så klarar ingen av dessa någon tyngre belastning såsom bildäck (såvida man inte gör sandade spår). Om detta beror på att den är vattenbaserad eller de mjukgörande ämnena i bildäcket låter jag vara osagt? Många vittnar också om att de målade golven är lättrepade?

Ovan har fått mig att snegla på andra produkter såsom olja och lasyr men där får man heller inte någon direkt info kring huruvida tät golvet blir för ev. spill? Får man tro det man läser så verkar Betsil vara ledande vad gäller lasyr. Den har också samma egenskaper som Biltemas betonglasyr (fast till 1/3 av Betsil pris). Lasyr verkar primärt binda men också ge en något tätare yta som helt beror på plattans ytfinish. Dessutom verkar de flesta lasyrer vara övermålningsbara om man nu skulle ångra sig.

Hur har ni gjort? Tacksam för erfarenheter och ev. bilder.

God Jul förresten!
Hej!

Hur har din reserch gått beträffande detta och vad har du landat i?

Håller också på att leta info ang de behandlingar som jag hittat - Betsil, Luthurin, Biltemas betonglasyr och nåt som heter vatten glas. Vill precis som du bara binda damm och skydda golvet mot oljespill etc.

Vad jag förstår på det du skriver så är Betsil en betonglasyr vilket jag undrat över. Fick även informationen att Lithurin är sk Vattenglas om du firman jag pratat med har rätt. För min del lutar det åt lasyr, men vet inte hur ytan kommer att bli pga mitt betonggolv nu är slipat med en manskin med diamantskär. Mao rätt grov...

mvh/ Moribusken
 
Det mesta verkar vara ngn form av akrylatdispersion och ju mer jag läser desto mer övertygad blir jag att skillnaden mellan glas- och lasyrprodukter borde vara liten. Då landar det på priset vilket gjorde att jag till slut tog Biltemas. Har ännu inte kommit så långt att jag behnadlat golvet men räknar med att göra det inom några veckor. Hade också ett långt samtal med Hagmans för att förstå hur deras dammbindning 1k förhåller sig till t.ex. Biltemas. Bakgrunden till detta samtal var helt enkelt för att jag hittade en nätshop som åtminstone då sålde produkten till ett pris som dessutom hamnade under Biltemas.

Som jag tänker så är betonglasyren åtminstone övermålningsbar med både 1k och 2k färger.
 
Jag använde betsil i garaget
Betongen blir mycket hårdare och oljespill är bara att torka upp
Denna behandling behöver du bara göra en gång
Efteråt ser betongen ut som innan möjligtvis lite blankare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.