Har en kyl av fabrikat Husqvarna/Electrolux typ. QR2349FX med några år på nacken. Nu har temperaturen i skåpet ökat och ligger på ca:10-15 grader. Tempen har dock varierat lite. Igår var det iskallt längst ner men varmt upptill. Funderar på om det kan vara temp.givarna (ntc) som är problemet. Är det någon här på forumet som vet om båda givarna ska ha samma resistans vid given temperatur? Fläkten är ok och fungerar som den ska, också kompressorn verkar vara ok. Låter lite, gurglar, brummar och har inget synligt läckage.
Tacksam för alla idéer och all hjälp.
 
A
Tempgivarna har samma karaktär

i ditt fall är det förångarläcka
vilket enkelt bytes av elctroluxservice
 
Tack för ditt svar.
Det låter ju inte så bra. Ny komplett förångare med service kille lär nog landa på ca: 5 tusen. Låter inte som om det är värt det på en så gammal kyl. Finns det någon möjlighet att med säkerhet konstatera att det är den som är problemet? Ser inget synligt läckage.
Tack igen.
 
A
lyft bort plastplåtarna i ryggen så brukar man se på övre delen av förångaren.
denna kyl är mång dubbelt bättre än vilken ny som helst. och kommer efter reparation överleva vilken ny som helst
 
Visst, det har jag gjort och kan inte se något fel.
 
A
inget kladd på röret?
 
Nej, bara någon sorts torr svart gegga. Trodde det var isolering för att ev. förhindra oljud. Kan det vara läckande köldmedia menar du?
 
Vi upptäckte att vår electrolux kyl var varm längst upp. Det visade sig att dörren hängt sig så att strömbrytaren till innerbelysningen aldrig bröt strömmen. Vid närmare inspektion var plasten så varm av denna lilla päronlampa att den hade börjat smälta/deformera.
 
A
F Flarflar49 skrev:
Nej, bara någon sorts torr svart gegga. Trodde det var isolering för att ev. förhindra oljud. Kan det vara läckande köldmedia menar du?
nej det är som du säger en ljuddämpare.
jag har varit ute för att gasen läckt ut utan att man lan se det med blotta ögat utan bara med såpvatten och läcksökare men din symptom tyder på att förångaren inte fylls.
 
electroluxaren skrev:
nej det är som du säger en ljuddämpare.
jag har varit ute för att gasen läckt ut utan att man lan se det med blotta ögat utan bara med såpvatten och läcksökare men din symptom tyder på att förångaren inte fylls.
Tack igen för din hjälp. Jag har bestämt mig för att boka service. Det blir inte alls så dyrt då de har fast pris oavsett fel där jag bor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.