Mikael_L
V Villakvarter skrev:
Om olyckan är framme river man upp samtliga golv och lägger ett nivell-golv med ventilation under, har jag förstått detta rätt?
Det finns olika sätt, alla har väl sina fördelar och nackdelar.

Men OK, ni har redan köpt. Bara en fråga, har ni en besiktning (som ni beställt, eller köpt in er på)?
Var konstruktionen upptagen såsom riskkonstruktion där? Annars kan ev besiktningsmannen ha ett ansvar gentemot er.

Sen, läs mexitegels inlägg #13 igen. Det kan inte nog poängteras, har huset inte problem fram tills nu, finns det ingen anledning att tro att det börjar imorgon, så fixa inte det som är helt.
Ta ut problem först om det blir problem, bo i och njut av huset fram till dess.

Men vid förändringar av huset, ha konstruktionen i åtanke, det kan även gälla ifall ni vill förändra ventilationen, t.ex.
Golvvärme och sånt, absolut.

Här är ni förövrigt på ett jättebra forum för sånt, dvs stöt och blöt funderingar och saker här innan ni förändrar saker i husets konstruktion. Hjälpsamheten och kunskapen här brukar vara fantastisk.
 
  • Gilla
Villakvarter
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns olika sätt, alla har väl sina fördelar och nackdelar.

Men OK, ni har redan köpt. Bara en fråga, har ni en besiktning (som ni beställt, eller köpt in er på)?
Var konstruktionen upptagen såsom riskkonstruktion där? Annars kan ev besiktningsmannen ha ett ansvar gentemot er.

Sen, läs mexitegels inlägg #13 igen. Det kan inte nog poängteras, har huset inte problem fram tills nu, finns det ingen anledning att tro att det börjar imorgon, så fixa inte det som är helt.
Ta ut problem först om det blir problem, bo i och njut av huset fram till dess.

Men vid förändringar av huset, ha konstruktionen i åtanke, det kan även gälla ifall ni vill förändra ventilationen, t.ex.
Golvvärme och sånt, absolut.

Här är ni förövrigt på ett jättebra forum för sånt, dvs stöt och blöt funderingar och saker här innan ni förändrar saker i husets konstruktion. Hjälpsamheten och kunskapen här brukar vara fantastisk.
Detts är ett attraktivt område och de villor som kommer ut säljs fort. Vi hann därför inte ta dit en egen besiktningsman innan vi skrev men gick noga igenom säljarens besiktningsprotokoll. Det fanns inga anmärkningar utöver att det saknades en golvbrunnsmanschett samt att det fanns lite växter på väggen. Inga anmärkningar på sockel osv. Stod inget om någon riskkonstruktion, men det kanske inte heller tas upp av säljarens besiktning? Jag förstår att vi borde gjort en egen besiktning men nu fick vi förlita oss på den som fanns för att ha möjlighet att köpa huset helt enkelt. Annars hade andra budgivare skrivit på.

Köpet är gjort med så kallat "Skyddat köp", men jag är alltid lite skeptisk till att sådant hjälper nämnvärt om nu olyckan skulle vara framme. Men kanske hjälper det lite?

Informationsblad om försäkringspaketet Skyddat Köp som erbjuder trygghet vid bostadsaffärer, med text om innehåll och fördelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi kan naturligtvis ta ut en besiktningsman nu i efterhand för att se om det finns något problem. Men det är väl lite som med allt - är det inte trasigt ska man inte laga det.

Vill bara kunna vara glad över husköpet utan denna oro över konstruktionen.

Och ja, detta forum verkar helt fantastiskt! Dela gärna med er ni som läser och har liknande konstruktioner.
 
En riskkonstruktion innebär att det finns en ökad risk jfm andra konstruktioner.
Inte att den alltid ger problem.

Har det fungerat i 40år kommer de säkert att fungera i framtiden.
 
  • Gilla
Villakvarter
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
En riskkonstruktion innebär att det finns en ökad risk jfm andra konstruktioner.
Inte att den alltid ger problem.

Har det fungerat i 40år kommer de säkert att fungera i framtiden.
Ja, jag måste nog försöka tänka så! Har pendlat lite mellan hopp och förtvivlan de senaste dagarna gällande om isoleringen är under eller över plattan. Det blev ju inte bättre av att jag började googla runt och hamnade i trådar där folk mer eller mindre fått riva huset pga fukt i plattan

Antar att man får vänja sig vid detta sinnestillstånd som husägare, haha..
 
Ingen anledning att känna någon panik.
Som påpekat så spelar markens förutsättningar in jättemycket.

(Vi har 60-talshus, fortfarande men orginaldränering. Fortfarande rätt torrt i källaren. huset ligger relativt högt upp på gatan och hela området ligger på en ås i sluttning mot staden. Både vi och grannarna har konstaterat att marken till stor del består av sprängsten och är väldränerad.
Vi hade iofs en dålig uppreglad golvkonstruktion i källaren men det kunde vi se på mätningar vid besiktning och kunde tydligt känna med näsan så det planerade vi in att riva och åtgärda med ventilerat golv med detsamma efter inflytt.)

Jag var också nojig för fukt, dränering, vattenläckor mm i början men man lär sig snabbt att tagga ner.
Visst dyker det upp problem med hus men då löser man det när de uppkommer. Ingen anledning att oroa sig över potentiella problem som man ännu inte sett några konsekvenser av/tecken på.

I ert fall skulle jag ha tagit det lugnt och vågat lita på näsan. Ingen anledning att lösa problem som inte finns. Visst kan man säkert hitta på bättre lösningar om man ändå tänker renovera och byta golv. Men inte börja riva direkt bara för att man råkar ha en riskkonstruktion som ännu ej uppvisat några symptom.
 
  • Gilla
Villakvarter och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Ingen anledning att känna någon panik.
Som påpekat så spelar markens förutsättningar in jättemycket.

(Vi har 60-talshus, fortfarande men orginaldränering. Fortfarande rätt torrt i källaren. huset ligger relativt högt upp på gatan och hela området ligger på en ås i sluttning mot staden. Både vi och grannarna har konstaterat att marken till stor del består av sprängsten och är väldränerad.
Vi hade iofs en dålig uppreglad golvkonstruktion i källaren men det kunde vi se på mätningar vid besiktning och kunde tydligt känna med näsan så det planerade vi in att riva och åtgärda med ventilerat golv med detsamma efter inflytt.)

Jag var också nojig för fukt, dränering, vattenläckor mm i början men man lär sig snabbt att tagga ner.
Visst dyker det upp problem med hus men då löser man det när de uppkommer. Ingen anledning att oroa sig över potentiella problem som man ännu inte sett några konsekvenser av/tecken på.

I ert fall skulle jag ha tagit det lugnt och vågat lita på näsan. Ingen anledning att lösa problem som inte finns. Visst kan man säkert hitta på bättre lösningar om man ändå tänker renovera och byta golv. Men inte börja riva direkt bara för att man råkar ha en riskkonstruktion som ännu ej uppvisat några symptom.
Stort tack för svar och vad bra att ni klarat er "trots" 60-talshus och originaldränering! Ja, man lugnar väl ned sig med tiden...samt att forum som dessa osv kan göra att man lär sig mer om hur eventuella framtida problem kan lösas.

Som total nybörjare när det gäller bygg känner man sig ju en aning utlämnad. Jag har dock lätt att lära och är redo att läsa på rejält om husägande framöver.
 
KristinaRT
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, ja då hade isolering under inte börjat bli så vanligt, så ert hus skulle kunna vara både utan eller med lite isolering under.
Pappa byggde ungefär då och la några dm LECA-kulor under betongplattan, så tankarna på isolering under hade börjat infinna sig på den tiden, men man hade inte kommit så långt fram vad för metod/material som var bäst. Mineralull eller Leca under var två material som det försöktes med.
Jag tror inte vi har isolering under plattan eftersom jag grävde i kanten av den när vi skulle hitta elkabel ut till garaget. Just därför vet jag också att det är ett ordentligt bärlager under plattan (y)

Bästa sättet att lära känna sitt hus är att inte vara rädd att få smuts under naglarna :crysmile:
 
  • Gilla
eriksthlm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.