Har kommit till den punkt i mitt attefallsbygge, då jag måste bestämma mig för vilken värmekälla jag ska använda till uppvärmning och varmvatten. Huset är byggt på betongplatta och jag har gjutit in rör för vattenburen golvvärme. Vi försöker bygga på tajt budget, så låga installationskostnader är prioriterade. I praktiken betyder det väl att jag helst köper begagnat och gör så mycket installationsarbete själv. Det är fortfarande viktigt att uppvärmningskostnaderna är låga. Eftersom det är ett attefallshus, så är det också viktigt att saker och ting inte tar för mycket plats. Huset ska användas till komplementbostad åt äldsta sonen, så det ska gå att duscha, m.m.

Om jag förstått saker och ting rätt, så;
- är de flesta luftvärmepumpar överdimensionerade för 25 kvm boyta, och de värmer inte vattnet tillräckligt för att det ska kunna värma tappvatten.
- är det olämpligt att använda en vvb's eventuella överskottkapacitet till golvvämre, då det skapar risk för legionella.

Så om jag kör med luftvärmepump, kommer den att vara gravt överdimensionerad, men jag kommer ändå att behöva ha en vvb, plus säkerligen expansionskärl och en massa annan skrot...

Så, hur får jag bäst till ett system som är välanpassat kapacitetsmässigt, inte snordyrt att installera, billigt i drift och kompakt/platseffektivt?
 
Tänkte skriva det finns inte, det blir knöligt då du vill ha golvvärme, annars hade det ju räckt med 2 el-radiatorer och en liten vvb... Nu behöver du en luftvattenpump eller leda varmvatten från bostadshuset, hur långt är det mellan byggnaderna?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
hur långt är det mellan byggnaderna?
För långt + vvb i huvudbyggnaden är på gränsen till underdimensionerad...
 
Kanske koppla på någon eldrift till golvvärmen? Jag är dålig på sånt.
 
Min första plan var vvb + en liten elpanna till golvet. Uppgradera till lv-pump längre fram. Men tanken slog mig att det (1) kanske är lika bra att gå på lv-pump direkt, samt (2) att det kanske finns något smart sätt att kombinera systemen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.