A
Hej, vi har ett enplanshus med sadeltak med överhäng. Nu skulle vi vilja bygga ett uterum också med sadeltak (kanalplast) längst med ena långsidan. Är det möjligt enligt konstruktionen att bygga ett uterum med sadeltak när man har ett överhäng runt huset? Är det ett stort ingrepp i konstruktionen? Jag förstår att det är mycket enklare att bygga pulpettak längst med överhänget men det blir mycket rymligare med ett uterum med sadeltak.
Någon som har erfarenhet av detta?
Mvh
Åsa
 
Redigerat:
surris
A Assahol skrev:
Hej, vi har ett enplanshus med sadeltak med överhäng. Nu skulle vi vilja bygga ett uterum också med sadeltak (kanalplast) längst med ena långsidan. Är det möjligt enligt konstruktionen att bygga ett uterum med sadeltak när man har ett överhäng runt huset? Är det ett stort ingrepp i konstruktionen? Jag förstår att det är mycket enklare att bygga pulpettak längst med överhänget men det blir mycket rymligare med ett uterum med sadeltak.
Någon som har erfarenhet av detta?
Mvh
Åsa

Ett problem som jag ser det är att du kommer ha två tak som lutar mot varandra och allt regnvatten kommer rinna mot en ränndal som "instängd" mellan de två huskropparna. Det går att göra, men man måste verkligen se till så det är 100% rätt utfört med fall och täthet.
 
  • Gilla
Assahol
  • Laddar…
Läs mitt inlägg utformning upplag dadeltak
 
  • Gilla
Assahol
  • Laddar…
Ryggåstak
 
  • Gilla
Assahol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.