Hej kära husbyggare! Detta blir mitt första inlägg på det här forumet, hoppas jag hamnat i rätt del

Det är så att jag hyr ett torp ursprungligen uppfört runt 1750. I köket på detta torp finns som sig bör en bakugn. När nuvarande ägare av torpet renoverade huset så åtgärdades skorstenen med nya rör till alla eldplatser, ink. bakugnen. Detta bör ha varit cirka fem år sedan. Jag tror inte att bakugnen varit i bruk sedan dess, och innan dess var det nog också mycket länge sedan den användes.

I lördags skulle vi dock baka pizza var det bestämt. För att hålla mig på den säkra sidan så började jag redan i torsdags genom att ställa in ett par marschaller, i fredags gjorde jag en liten brasa som fick växa till sig under dagen men det blev aldrig sådär jättevarmt i ugnen. På lördagen eldades det sedan från 11-tiden fram till bakning vid 18 på kvällen. Allt gick enligt plan, pizzan blev super o.s.v. På kvällen efter ätandet hördes ett ljud som jag tänkte kom från skorstenen, någon istapp som lossnade eller så tänkte jag, men så i dag när jag skulle sopa ur ugnen så ser jag det ni ser på bilden. Stenen längst in i hörnet har liksom... trillat ner? Känslan är att materialet under har satt sig under värmen och att hällen därför har trillat ner. Jag har inte krupit in och kollat själv, men det står på agendan.

Jag har under dagen varit i kontakt med sotare som vill ha 2000+ bara för att komma ut och besikta, och det är ju då innan vi ens pratar om att åtgärda. Det känns inte så kul eftersom anläggningen ändå är relativt nybesiktigad i samband med att skorstenen fixades.

Vad säger ni, kära internetvänner?
 
  • En inre vy av en gammal bakugn med en lösa stenen i hörnet som ser ut att ha trillat ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om stenarna ligger lösa kan du lyfta upp den och titta under... Ser det inte jättekonstigt ut hade jag vägt av med sand och lagt tillbaka stenen... I övrigt ser det väl helt ok ut...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om stenarna ligger lösa kan du lyfta upp den och titta under... Ser det inte jättekonstigt ut hade jag vägt av med sand och lagt tillbaka stenen... I övrigt ser det väl helt ok ut...
Kom inte in genom öppningen själv så fick skicka in flickvännen. Det får ni inga bilder på, men däremot kan jag visa hur det ser ut när de två innerst stenarna mot högra väggen lyfts bort. Bedömning av detta? Stenar lyfts från vägg i trångt utrymme, avslöjar underliggande jord och konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis raserad stenmur vid öppning med borttagna stenar och synlig grusig undergrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Intressant, vad är det under där? Ser ut som ett galler nästan?
 
  • Gilla
Gullfal
  • Laddar…
A
det är nog bara familjens gravkammare
 
  • Gilla
  • Haha
macsydh och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Intressant, vad är det under där? Ser ut som ett galler nästan?
Jag vet inte riktigt och flickvännen är inte här för att kunna ge sig in och känna efter. Får testa med något tillhygge eller nåt under dagen i dag.
 
Känns lite som Hans och Greta, att skicka in nån i bakugnen.
 
  • Haha
macsydh och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.