Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är lurigt med avfuktare om du öppnar ventiler vid takfoten för då får vafuktaren oändligt med fuktig luft att ta hand om. Kanske räcker med justerbara gavelventiler och bevakning, efter att kontrollerat allt.
Absolut lurigt med avfuktare på vind. Jag skulle ställt den i mitten av huset. Kommer fuktig luft in utifrån ska den ut så fort det går. Det här är ett jätteproblem efter tilläggsisolering så jag tycker det borde finnas någon vent Nisse som är expert på detta problem. Samtidigt är det ingen fara om det blir lite svart i råsponten så länge man har koll på hur fort det går.
 
  • Gilla
Alan78
  • Laddar…
O Ove Sundberg skrev:
Tack för era tankar. Verkar ju inte finnas någon självklar lösning på detta. Skulle det kunna räcka med två badrumsfläktar + isolering av vindsluckan räcka som första åtgärder? Det har alltså inte funnits fläktar i huset innan. Hur ”bråttom” är det?
Angående taket: jag har ju okulärbesiktat pannorna och alla är hela. Något mer jag ska göra?
Du kan inte göra så mycket med pannorna, det är pappen som är viktig, men den skulle jag kolla som en sista åtgärd om andra åtgärder inte fungerar (ta bort möjligheten för kondens att bildas) eftersom det är ett större projekt (takbyte).

Om kondens skapas och droppar ner på isolering skulle jag säga att det är bråttom.

Hur ser det ut vid takfoten längs med huset, är det helt tätt? Kan du ta några bilder på takfoten? Det ser ut som att det är öppet i nock men svårt att avgöra från bild. "oftast" brukar det vara öppet i takfoten så att luften kan komma in där och ventileras ut genom nock.

Om du tar bort isoleringen på det värsta ställen, hur ser det ut där under, torrt, fuktigt?

Jag har fått uppfattningen att dina innerväggar och innertak inte är plastat med plastfolie, det innerbär att det sipprar ut varm inneluft till en kall stillastående luft på kallvind = perfekt miljö för kondens. Det är helt enkelt så att kondens uppstår när varm luft träffar en kallare yta som har lägre temperatur än luftens daggpunkt. Sätt inte in några frånluftsfläktar på kallvinden för då drar du in ännu mer fuktig/varm inomhusluft till kallvinden och du kommer få ännu mer problem.
 
Hej @Ove Sundberg,

Är i samma situation som du, köpt ett hus från 30-talet med mögelpåväxt på kallvinden. Håller som bäst på att täta nedifrån huset, men det är en sak med logiken bakom kallvindar jag inte förstår. Kanske någon i denna diskussion kan hjälpa till me kunskap.

Jag har satt in temperatur- och fuktsensorer både utomhus och på vind för att få mig en bild av läget. Nu på på vintern är relativa luftfuktigheten 90-95% utomhus vid 0 grader. Eftersom vinden uppenbarligen ska vara välventilerad (själv ha jag bra gavelventiler) så är det ganska fritt utbyte av luft mellan vind och utomhus. Om vi antar att ingen fuktig luft kommer upp från huset så är det alltså fukten i utomhusluften som kommer in och "avfuktas" (relativa luftfuktigheten sjunker) med hjälp av att det är lite varmare på vinden. Vid 0 grader utomhus är det ungefär 6 grader på min vind. Då lägger sig relativa luftfuktigheten runt 75-80%, vilket är för högt. Det känns som om varje grad temperaturen ökar sjunker luftfuktigheten med runt 2 %-enheter.

Jag har tagit bort tilläggsisolering och har nu bara gamla spånet som isolerar mot huset. Dvs, inte så värst mycket isolering mot huset.

Hur är tanken att detta ska gå ihop? Förr hade man väl skorstensstocken som värmde upp vinden, men nu med bergvärme eller dylikt så är den kall. Jag kan inte se någon annan lösning än att värma upp vinden och begränsa ventilation något?

För att pausa mögelpåväxten har jag satt in en elradiator på vinden som håller kråkorna varma för 600 kr i månaden.

Finns det andra lösningar än avfuktare eller ökad värme? Känns som grundidén med kallvind inte fungerar i våra dagar.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Har varit i samma sits. Föregående ägare hade pangat på 15cm mineralull på vindsgolvet. halvdåligt ventilerad vind. Och jag eldar ändå dagligen. Luftfuktighet på 80-95% hela fuktiga delen av året.
Jag rensade bort och luftspalt + isolerade mot taket, dvs konverterade till varmvind. Ingen ventilation. Ligger nu runt 60% värsta delen av året och fick ett varmare hus.

Kallvind verkar fungera för en del, på håret, genom att ventilera ordentligt. Men det är en risk konstruktion, det var aldrig meningen att det skulle vara så kallt däruppe.
 
  • Gilla
torbjorn2000
  • Laddar…
luften bär inte på så mycket vatten när det är kallt ute. oavsett om den relativa fuktigheten är över 90% finns det väldigt lite vatten i luften... I vilket fall, varm luft bär på mer vatten än kall. Så med andra ord är det ingen bra idé att sätta en radiator på en kallvind under vintern. när den varma luften från radiatorn möter kalla ytor på kallvinden bildas det kondens.

På sommaren har du lägre relativ fuktighet för att det är varmt ute, men eftersom varm luft rymmer mer vatten så är den absoluta fuktigheten mycket högre. Så allt har inte bara med relativ fuktighet att göra...

Det bästa du kan göra för att kolla om vinden mår bra är att ta en sån där mätare som du sticker in i trä istället för att mäta luften.
 
Redigerat:
R robertua skrev:
luften bär inte på så mycket vatten när det är kallt ute. oavsett om den relativa fuktigheten är över 90% finns det väldigt lite vatten i luften... I vilket fall, varm luft bär på mer vatten än kall. Så med andra ord är det ingen bra idé att sätta en radiator på en kallvind under vintern. när den varma luften från radiatorn möter kalla ytor på kallvinden bildas det kondens.

På sommaren har du lägre relativ fuktighet för att det är varmt ute, men eftersom varm luft rymmer mer vatten så är den absoluta fuktigheten mycket högre. Så allt har inte bara med relativ fuktighet att göra...

Det bästa du kan göra för att kolla om vinden mår bra är att ta en sån där mätare som du sticker in i trä istället för att mäta luften.
Ja mäta fuktigheten i trät är ju det viktigaste.

Eftersom den enda luft som kommer in är från utomhus, så blir det ju samma absoluta fukthalt på vinden som utomhus, men den relativa blir lägre eftersom luften är varmare. Ska kolla dock hur det ser ut på kalla gavlar, om det faller ut där.
 
  • Gilla
robertua
  • Laddar…
Hej igen och tack för alla svar och funderingar!

Jag funderar på att ställa en sorptionsavfuktare på vinden för att aktivt kunna hålla borta fukten. Detta ser jag som nån slags halvpermanent lösning tills jag kommit till rätta med ventilation och isolering.
Är det en dum idé att ställa en avfuktare på vinden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.