J J00 skrev:
Rätt oväntat men lite kul hur engagerande den här tråden blev :rofl:
Själv tycker jag att friska bidragstagare under 65 år skulle kunna ta hand om kommunal skottning/sandning på vintern och gräsklippning/skräpplockning på sommaren, helst manuellt så blir det billigare och på köpet får vi en bättre genomsnittlig folkhälsa... :strong:
Yes, de som går på försörjningsstöd borde kunna lägga 4-5 timmar om dagen i alla fall. Men problemet är nog att dessa inte är särskilt självgående utan kräver mycket handledning. Och de som är driftiga och självgående spelar tröga istället.
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
M MikaelOgren skrev:
Kommuner som belutar tvinga människor att jobba gratis för deras räkning på kommunens mark, är inte det slaveri? Borde prövas mot någon EU lagstiftning. Jag tror inte kommunens regelverk håller den prövningen.
Människor som bor på landet ska alltså betala mer skatt för att ha råd med snöröjning i byn? Eller ska de också få infarten skottat med skattemedel? Var slutar det liksom?
Visst känns det lustigt att bli ålagd att skotta allmän mark, men inte är det någon problem att skotta någon meter extra så att man ha snöfritt fram till allmän väg, eller??
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Människor som bor på landet ska alltså betala mer skatt för att ha råd med snöröjning i byn? Eller ska de också få infarten skottat med skattemedel? Var slutar det liksom?
Visst känns det lustigt att bli ålagd att skotta allmän mark, men inte är det någon problem att skotta någon meter extra så att man ha snöfritt fram till allmän väg, eller??
Försök hålla diskussionen till kärnfrågan.
Är det rimligt att ålägga enskilda att sköta om kommunens egendom.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Rimligare än att jämföra en trafikåder som E4 med en snutt trottoar.
Och som sagt, det ÄR rimligt att som villaägare skotta en bit trottoar några gånger om året jämfört med resursslöseriet att göra det kommunalt. Det är fullt rimligt enligt dig att slänga ut 60 miljoner kronor extra på gångbanetraktorer för några snödagar om året.
Och är det just där gränsen går tycker du ?

"Och som sagt, det ÄR rimligt att som villaägare snöröja gatan utanför där man bor"

"Och som sagt, det ÄR rimligt att som villaägare håller gatan utanför där man bor i skick med asfaltering osv"

"Och som sagt, det ÄR rimligt att som villaägare håller vägarna omkring där man bor i skick med snöröjning, reparationer, asfaltering osv"

"Och som sagt, det ÄR rimligt att som villaägare håller alla kommunens vägar i skick på alla sätt"

"Och som sagt, det ÄR rimligt att som villaägare håller kommunens alla vägar, mark och byggnader i skick på alla sätt hela tiden"

Villaägaren ÄGER INTE marken utanför, det gör kommunen, därför borde det även vara kommunens sak att tillse snöröjningen där. Är det för krångligt så får man helt enkelt stunta i snöröjningen.

Själv drabbas jag inte av dumheterna då trottoarer inte existerar här, och snöröjningen sker på ett mycket professionellt sätt av vägföreningen, som jag förvisso betalar en årsavgift till där bland annat snöröjning ingår, plus att den föreningen får statsbidrag för att hålla vägen farbar året om.


När jag bodde i innerstan snöröjdes ju trottoarerna helt uselt av staden, man lämpade över det hela på enskilda fastighetsägare som sket i det (oftast).

MEN!! även de trottoarer som gränsade till kommunalt mark (vilket var många), struntade ju kommunen i att snöröja.

En granne gnällde ibland på kommunen för att det blev svårt för äldre att ta sej fram vid dessa tillfällen, varvid kommunen tyckte att dom inte hade råd, och mumlade nåt om att förr lät man arbetslösa dagdrivare sköta snöskottningen, men det kan man inte göra numera.


..Håller därmed med om att man borde kunna skickia ut kommunalt och statligt anställda kommunikatörer, genusvetare och strateger på gatorna med varsin spade :D
 
  • Gilla
David-O och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl inget problem för de som är rimligt unga/medelålders och bor i en villa. Men för t ex gamla orörliga tanter, de som är ute och reser med jobbet i veckorna, de som är på solsemester under vintern eller den frånskiljda småbarnamamman som bor kvar i huset med barnen och sliter med varje timme för att få ihop jobb och barn så är det naturligtvis mer utmanande. Den gruppen kanske inte ens skottar sin uppfart. Ta en promenad i villområdet och notera att alla inte kan/vill/förmår skotta.
spot on!
Skulle aldrig falla mig in att skotta trottoaren utanför garageuppfarten.

Den granne som sen plinga på och klaga skulle betraktas som ”en man som heter Ove” för mig framöver.

herregud! Barn dör inte av att gå på en icke skottad trottoar.
 
  • Gilla
  • Haha
David-O och 3 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Det är det rätten får avgöra när de ska bestämma skadeståndet till den som brutit lårbenshalsen på din oskottade gångbana. Så länge ingen skadar sig är det ju inga problem, annat än grannosämja då som TS skriver
Tja, det tycks ju vara en juridisk grundprincip att olyckor är någon annans fel. Om folk finge ta ansvar för sina egna handlingar skulle ju juristerna inte tjäna lika mycket pengar.
 
  • Gilla
Jo9999 och 1 till
  • Laddar…
BerraBo BerraBo skrev:
Försök hålla diskussionen till kärnfrågan.
Är det rimligt att ålägga enskilda att sköta om kommunens egendom.
?? Hoppas att du felciterade, för jag svarade alltså: ja, det är rimligt.
Ser inte någonstans att det skulle vara någon omröstning. Jag gav min synpunkt och en förklaring till det, men det får jag tydligen inte av dig. Du är dock inte trådstartaren så jag fattar inte riktigt varför du tycker att du ska moderera tråden.
 
Redigerat:
J J Vos skrev:
?? Hoppas att du felciterade, för jag svarade alltså: ja, det är rimligt
Ursäkta om jag var otydlig.
Jag tycker allltså att din ståndpunkt inte är rimlig. Var och en sköter sitt i första hand. Sedan är det fritt att göra mer.

För övrigt:
Oroande tendens bland en del personer som vill negligera lag och föreskrifter.
Tyvärr verkar det vara en trend i dagens samhälle att man kan välja fritt efter eget omdömme vilka lagar som man behöver rätta sig efter. Orsaken till dålig efterlevnad är ofta att lagar likt denna inte står i samklang med dagens normer och gränsdragning mellan individ och samhälle.
 
BerraBo BerraBo skrev:
Ursäkta om jag var otydlig.
Jag tycker allltså att din ståndpunkt inte är rimlig. Var och en sköter sitt i första hand. Sedan är det fritt att göra mer.
Är det inte precis det man gjör när man skottar trottoaren framför sitt boende? Man sköter sin utfart/utgång. Såvida jag vet gäller det endast på gatorna där det inte finns ett stort allmän intresse och det bör ligga i ditt intresse att ingen halkar framför sitt hus och bryter benet. Eller är det så att man numera hoppas att någon bryter ett ben framför sitt hus så att man kan ägna sig åt blåljussabotage hemifrån:).
Jag tycker att det är helt rimligt att man skottar sin infart själv. Trottoarerna är för mig jämställt med infart.
Kan du då förklara för mig varför jag ska betala mer skatt för att röja trottoaren i byarna? Varför vill du att jag ska betala för snöröjning på min enskilda väg och era trottoaren?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Ser inte någonstans att det skulle vara någon omröstning. Jag gav min synpunkt och en förklaring till det, men det får jag tydligen inte av dig. Du är dock inte trådstartaren så jag fattar inte riktigt varför du tycker att du ska moderera tråden.
Du får ventilera det du tycker och jag tar mej friheten att bemöta det med min åsikt. Svårare är det inte.
 
BerraBo BerraBo skrev:
Du får ventilera det du tycker och jag tar mej friheten att bemöta det med min åsikt. Svårare är det inte.
Jag skrev min åsikt på trådstartarens frågor och då kommer du in och uppmanar mig att hålla mig till ämnet. Det kändes inte ok.
 
BerraBo BerraBo skrev:
För övrigt:
Oroande tendens bland en del personer som vill negligera lag och föreskrifter.
Tyvärr verkar det vara en trend i dagens samhälle att man kan välja fritt efter eget omdömme vilka lagar som man behöver rätta sig efter.
"En medborgares första skyldighet är att alltid ifrågasätta staten"

..Som tyskarna lär ut. (på försigkommen anledning förvisso.)

Civil olydnad kallas det.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Civil_olydnad

Orsaken till dålig efterlevnad är ofta att lagar likt denna inte står i samklang med dagens normer och gränsdragning mellan individ och samhälle.

Hur man än ser på det, lagarna är till för folket, lagar som inte är bra för folket och som inte efterlevs bör ju inte finnas heller.

"All makt utgår från folket".
 
  • Gilla
JRS75
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
"En medborgares första skyldighet är att alltid ifrågasätta staten"

..Som tyskarna lär ut. (på försigkommen anledning förvisso.)

Civil olydnad kallas det.
Jag kan hålla med om att man ska ifrågasätta samhällets regler. Frågan är hur det görs.
Demokratin har sina spelregler och anarkin sina. Föredrar de förstnämnda men finns ingen lyhördhet så är jag beredd att bruka eget bondförnuft.
 
J J Vos skrev:
Varför vill du att jag ska betala för snöröjning på min enskilda väg och era trottoaren?
Jag tycker du ska se till att din enskilda väg är snöröjd därför att det är din. På samma sätt är det kommunen som äger trottoaren och bör skotta den. Svårare är det inte.
Vad gäller infarten så tror jag vi har samma bekymmer. Snöplogningen av vägen ger en kant både på landet och i stan.
 
A
Fotografen Fotografen skrev:
>suck<...om man ändrar lagen går det alldeles utmärkt.
Försök förstå att denna diskussion handlar om lagen och dess rimlighet, lagens lydelse kan alla redan.
Nja, denna diskussion handlar inte om lagen är rimlig eller inte!

Diskussionen handlar om hur man får villaägarna att ta sitt ansvar och följa de lagar och regler som finns.

Ett samhälle där var och en avgör vilka lagar och regler man inte vill följa är en anarki.

Gillar man inte lagen eller reglerna så är väl enklast att försöka påverka sina politiker i kommunen. Eller bäst av allt inte köpa ett hus vid en trottoar.


Min granne har fått reaktion på lapparna som vi delat ut. Några är sura och några lovar att sköta sig.
De som är sura borde inte köpt huset just där från början. Som man bäddar........
 
  • Gilla
Pallewea
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.