N
xLnT, strunta i gipsbruket och kör 3 mm c bruk. Näta om du vill med metallnät.
Nu har jag inte lusläst tråden, men man ska aldrig ha gips under mark eller våtutrymme.
 
Man kan under rätt förutsättningar använda cemenbaserat fix för kakel och klinker som "spackel" där det finns risk att det inte är 100% torrt.
Har själv gjort det med bra och hållbart resultat.
 
N neo11 skrev:
xLnT, strunta i gipsbruket och kör 3 mm c bruk. Näta om du vill med metallnät.
Nu har jag inte lusläst tråden, men man ska aldrig ha gips under mark eller våtutrymme.
Detta är inomhus, enplanshus.
Vi vill försöka hitta samma struktur på insida yttervägg som på innerväggar (gipsade).
Varför rekommenderar du c-bruk?
 
M MagHam skrev:
Man kan under rätt förutsättningar använda cemenbaserat fix för kakel och klinker som "spackel" där det finns risk att det inte är 100% torrt.
Har själv gjort det med bra och hållbart resultat.
Våra väggar är i princip helt släta och i lod. Vi var extremt noggranna när vi murade för att det skulle underlätta vid putsning.
 
N
X xLnT skrev:
Detta är inomhus, enplanshus.
Vi vill försöka hitta samma struktur på insida yttervägg som på innerväggar (gipsade).
Varför rekommenderar du c-bruk?
Vad ska du putsa på? En gipsskiva eller massa lättbetong "ytong" väggar?
Och jag hoppas du har en sockel på ditt hus.
Han som byggde själv under 3 år hade inte det.
 
Redigerat:
N neo11 skrev:
Vad ska du putsa på? En gipsskiva eller massa lättbetong "ytong" väggar?
Och jag hoppas du har en sockel på ditt hus.
Han som byggde själv under 3 år hade inte det.
Vi har en betongkant i 45grader ut från väggen. Men det är ju på utsidan.
Vi ska putsa insidan, så ja lättbetong och gipsväggar.
 
N
Vinkeln är väl lite oväsentlig, man bör ju ha en sockel på på ca 15-25 cm enligt b-ama som består av a-bruk eller b-bruk.

Gipsväggar betyder alltså gipsskivor? Har du tänkt ha samma material på gipsskivorna som ytongväggarna? Ställer frågan för att förstå det hela.
 
N neo11 skrev:
Vinkeln är väl lite oväsentlig, man bör ju ha en sockel på på ca 15-25 cm enligt b-ama som består av a-bruk eller b-bruk.

Gipsväggar betyder alltså gipsskivor? Har du tänkt ha samma material på gipsskivorna som ytongväggarna? Ställer frågan för att förstå det hela.
Vi kan lämna yttersidan av huset nu va?
Vi vill som sagt försöka få samma yta på alla innerväggar. Insida yttervägg är lättbetong, innerväggar är gipsskivor.
 
M
Av min erfarenhet så ska du inte putsa gips på ytterväggar där det kan komma fukt utifrån in, du kan därimot putsa ett badrum med gips puts, för där blir fukten inifrån ut... utan använd putsbruk c och du kan givetvist använda stålnät.

bättre att föredra är kalkbruk då det har lättare att röra sig och därav ej spricker lika lätt ( dock dyrare)
Dina gips väggar kan du använda gips puts på, eller stos tunnputs system (prima först gipsväggen)
 
M Zolt skrev:
Av min erfarenhet så ska du inte putsa gips på ytterväggar där det kan komma fukt utifrån in, du kan därimot putsa ett badrum med gips puts, för där blir fukten inifrån ut... utan använd putsbruk c och du kan givetvist använda stålnät.

bättre att föredra är kalkbruk då det har lättare att röra sig och därav ej spricker lika lätt ( dock dyrare)
Dina gips väggar kan du använda gips puts på, eller stos tunnputs system (prima först gipsväggen)
Jag hör folk ofta nämna fuktvandring, men är det verkligen ett problem i detta scenariot? Värmen i huset kommer ju inte tillåta någon vidare fukt att ta sig in utifrån väl?
Vi har 2ton sto puts kvar sen vi putsade utsidan, men den strukturen det blir av den putsen blir väl svårt att få på innerväggarna (gipsen)?
 
M
X xLnT skrev:
Jag hör folk ofta nämna fuktvandring, men är det verkligen ett problem i detta scenariot? Värmen i huset kommer ju inte tillåta någon vidare fukt att ta sig in utifrån väl?
Vi har 2ton sto puts kvar sen vi putsade utsidan, men den strukturen det blir av den putsen blir väl svårt att få på innerväggarna (gipsen)?
Jo fukten gör skillnad, tex så kan du inte måla väggarna med silicat (utan vattenglas) och du kan inte måla med plastfärg heller.
Fukten som vandrar in kommer förstöra väggen över tid, men har du dränerat utan nån chans för att fukt kommer in? Då är det en helt Annan grej, men är det en fuktig yttervägg så ska du ha nått som andas (det jag skrev tidigare)
Sto bruket ni har, är det tunnputs? Och hur bearbetade ytan utvändigt? Orange Filtbräda?
 
M Zolt skrev:
Jo fukten gör skillnad, tex så kan du inte måla väggarna med silicat (utan vattenglas) och du kan inte måla med plastfärg heller.
Fukten som vandrar in kommer förstöra väggen över tid, men har du dränerat utan nån chans för att fukt kommer in? Då är det en helt Annan grej, men är det en fuktig yttervägg så ska du ha nått som andas (det jag skrev tidigare)
Sto bruket ni har, är det tunnputs? Och hur bearbetade ytan utvändigt? Orange Filtbräda?
Vårt hus står på platta, ingen källare. Normalt dränerat och putsat med StoLevell Cote F.
Ytan filtades (orange tvättsvamp och vatten).
Målat med StoColor Lotusan.
 
M
Ja men då lär det ju inte vara nån fuktvandring, trodde det var källare av nån anledning :p
Kör på sto bruket eller gipsputs, vilket du behagar (om det nu mot förmodan inte är en fuktig innre yttervägg)

Du kan köra samma system på gipsskivan, det går.. Tar lite längre tid o torka bara.. Dock använde inte lotusan invändigt!!
 
Färg med struktursand som du målar gipsen med då? Om det är en putsad yta du är ute efter
 
nino nino skrev:
Färg med struktursand som du målar gipsen med då? Om det är en putsad yta du är ute efter
Ja, det är ett alternativ, vi hade det på en fondvägg i lägenheten vi bodde i tidigare. Lite svår att hålla rent bara ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.