Har en sådan som nu för ett onormalt högt ljud inne. Har underhållsvärme på 8 -12 grader. men ger endast nu 6 grader inne i mitt garaqe? Såg att utedelen var full av is samt fläkten totalt helt fast. Tog varmluftspistolen och frostade av och fläkten blev lös igen. Värmepumpen fungerar, men fläkten går inte på utedelen (skall väl vara igång jämnt när pumpen är igång förutom vid avfrostning?)
Alla filter på innedelen är rengjorda och dräneringshålen på utedelen upptinade. Trots det höga oljudet på innedelen och att fläkten på utedelen inte fungerar, kan detta vara skadligt?
Värmepumpen är 9 år gammal, kanske dags att få en ny pump installerad? Eller finns det något tips att få fläkten på utedelen igång igen och förhoppningsvis få bort oljudet på innedelen?
 
Mats-S
Hej!
Först, notera att jag inte är någon proffs på LVP :)

Rekommenderar starkt det här forumet,
https://www.varmepumpsforum.com/index.php
Massor med installatörer som hänger där, har personligen fått många bra svar där under dom 20 åren jag har haft LVP

Min Panasonic E9 höll i 16 år, dödsstöten var att den slutade att avfrosta pga av en ventil som hänge sig intermittent. Och precis som hos dig så stannade utomhusdelen då, och lamellerna på utomhusdelen blev totalt igenisade.
Höga ljudet på inomhusdelen beror kanske på att lagret på fläktskoveln har skurit, det hände också på min Panasonic efter 4 år (känt fel på den modellen)

Så det kan nog bli ett byte av pumpen om du har liknande problem som jag hade ...
Jag köpte en Mitsubishi FH25 på rekommendation av en oberoende installatör, hans erfarenhet var att den modellen var en av de absolut mest felfria modellerna på marknaden. Betydligt effektivare än min gamla Panasonic E9 dessutom :cool:
 
Redigerat:
K kentma skrev:
Har en sådan som nu för ett onormalt högt ljud inne. Har underhållsvärme på 8 -12 grader. men ger endast nu 6 grader inne i mitt garaqe? Såg att utedelen var full av is samt fläkten totalt helt fast. Tog varmluftspistolen och frostade av och fläkten blev lös igen. Värmepumpen fungerar, men fläkten går inte på utedelen (skall väl vara igång jämnt när pumpen är igång förutom vid avfrostning?)
Alla filter på innedelen är rengjorda och dräneringshålen på utedelen upptinade. Trots det höga oljudet på innedelen och att fläkten på utedelen inte fungerar, kan detta vara skadligt?
Värmepumpen är 9 år gammal, kanske dags att få en ny pump installerad? Eller finns det något tips att få fläkten på utedelen igång igen och förhoppningsvis få bort oljudet på innedelen?
K kentma skrev:
Har en sådan som nu för ett onormalt högt ljud inne. Har underhållsvärme på 8 -12 grader. men ger endast nu 6 grader inne i mitt garaqe? Såg att utedelen var full av is samt fläkten totalt helt fast. Tog varmluftspistolen och frostade av och fläkten blev lös igen. Värmepumpen fungerar, men fläkten går inte på utedelen (skall väl vara igång jämnt när pumpen är igång förutom vid avfrostning?)
Alla filter på innedelen är rengjorda och dräneringshålen på utedelen upptinade. Trots det höga oljudet på innedelen och att fläkten på utedelen inte fungerar, kan detta vara skadligt?
Värmepumpen är 9 år gammal, kanske dags att få en ny pump installerad? Eller finns det något tips att få fläkten på utedelen igång igen och förhoppningsvis få bort oljudet på innedelen?
Tack för svar. Skall göra precis som du skriver. Börjar imorgon........ så får vi se!
 
A
vad är det för modell på sanyon?
sanyo gick i graven 2008 då var de världens bästa värmepumpar
tänk om de hade fortsatt utveckla CO2 biten va långt framme vi hade varit då.

det finns reservdelar kvar kan ju bara vara en givare
 
Det är en Sanyo Inverter och monterades 2009.Jag skall kolla idag och frosta av all is med varmluftspistol på utedelen.Så får jag se om det sker någon förändring?
 
Sanyo Clover 9/12 är beteckningen. Idag har jag frostat av hela utedelen. Fläkten var fast, men lossade efter upptining.
Tyvärr så rör sig inte fläkten när pumpen är igång. Fick råd att stänga av pumpen med strömbrytaren och vänta 5 minuter. Icke, samma fel och ett riktigt högt ljud från inne/ och utedelarna. Hade önskat få tag i någon bra person som kunde kolla om det var värt att fixa. Jag hittar ingen...... så jag hörde med ELON om pris på en ny. Så det blir väl inget annat än att beställa ny värmepump.? Kanske vänta till det blir plusgrader några dagar först???
9 år? Ja ja, dåliga grejor nu för tiden......
 
A
Jag håller igång flera sanyopumpar som är betydligt äldre än denna.
 
7ender
electroluxaren skrev:
vad är det för modell på sanyon?
sanyo gick i graven 2008 då var de världens bästa värmepumpar
tänk om de hade fortsatt utveckla CO2 biten va långt framme vi hade varit då.

det finns reservdelar kvar kan ju bara vara en givare

Sorry för offtopic...

Har en Sanyo co2 L/V från ’06 som bara går och går. Så mycket pengar sparar den nog inte. Man måste vakta returtemp för att få nån cop alls känns det som.

Dessutom finns det ingen tappvarmvattentank, det är en 7 L slinga som går genom radiatorvattentanken. Inga heta bad här inte. Nästan så man hoppas den rasar snart. Tyvärr har jag en uppsättning till i reserv ;-)

...men den dagen man behöver hjälp, vem ringer man då? Kan man räkna med att nån förstår sig på sån här gammal teknik?
 
A
tekniken ligger på framkant fortfarande och många tillverkare försöker hinna i kapp.
ahlsell har någon klurig typ kvar som minns dessa.
mitsubishis kommer att ge 85grader.
jag tycker dessa är utmärkta pumpar och mycket enkla att serva.
rätt inställd skall inte varmvattnet vara något problem snarare tvärt om.
tom Mercedes funderar på CO2 i bilarna.
CO2 är framtiden.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
anledningen att den isar igen, är för att du har för låg värme, den har ingen energi att avfrosta med!
 
Sanyo värmepumpens utedel monterad på en rödfärgad vägg med synlig isbildning och kondens under enheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu börjar jag fundera och fått olika svar om fläkten på utedelen skall vara igång ständigt när värmepumpen går eller slår den till och från? Fläkten snurrar hur lätt som helst, men idag såg jag att det var isbildningar under enheten, så något kondensvatten kan ju inte rinna ut. Jag stängde av hela enheten i 5 minuter och satte på den igen. Tycker att pumpen går lite tystare nu,men jag får se när det blir töväder......
Sanyo Clover 9/12 inverter
 
A
K kentma skrev:
Har en sådan som nu för ett onormalt högt ljud inne. Har underhållsvärme på 8 -12 grader. men ger endast nu 6 grader inne i mitt garaqe? Såg att utedelen var full av is samt fläkten totalt helt fast. Tog varmluftspistolen och frostade av och fläkten blev lös igen. Värmepumpen fungerar, men fläkten går inte på utedelen (skall väl vara igång jämnt när pumpen är igång förutom vid avfrostning?)
Alla filter på innedelen är rengjorda och dräneringshålen på utedelen upptinade. Trots det höga oljudet på innedelen och att fläkten på utedelen inte fungerar, kan detta vara skadligt?
Värmepumpen är 9 år gammal, kanske dags att få en ny pump installerad? Eller finns det något tips att få fläkten på utedelen igång igen och förhoppningsvis få bort oljudet på innedelen?
hur får du denna att gå på underhållsvärme för den funktionen fanns inte.
det gick att sätta den på lägsta temp och nattsänkning då fick man 14C
 
electroluxaren skrev:
hur får du denna att gå på underhållsvärme för den funktionen fanns inte.
det gick att sätta den på lägsta temp och nattsänkning då fick man 14C
Jo, det finns underhållsvärme (leave home) till o från 8-12 grader och även nattsänkning. Men så var det detta med fläkten på utedelen. Är tillslaget till och från,eller ständig gång?
Var i garaget för en timma sedan och underhållsvärnen på. 9 grader .
 
A
fläkten är behovsstyrd
 
electroluxaren skrev:
fläkten är behovsstyrd
Tack ”electroluxaren” du svarar som ingen annan visste av branchfolk jag talat med att den är behovsstyrd vilket är att fläkten,om jag fattar det rätt, sätts igång då och då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.