Jag behöver lite input för att köpa en ny skruvdragare.
-Jag vill ha bra styrka
-Bra bateritid
-Tyngden är inte det viktigaste

Har kört med Makita tidigare men tänkte vidga mina vyer :D

Robert
 
Jag har en Bosch GSR 12 VE-2 som är löjligt stark - risk för underarmsbrott ;)

Har dessutom kompletterat med en Festool C12CE-MH45-PLUS med de fantastiska tillbehören, excenter/vinkel -chuck - förstår inte hur jag klarade mig utan dessa förut!
 
de walt 3 hastighets :)
 
robbanl skrev:
Jag behöver lite input för att köpa en ny skruvdragare.
-Jag vill ha bra styrka
-Bra bateritid
-Tyngden är inte det viktigaste

Har kört med Makita tidigare men tänkte vidga mina vyer :D

Robert

Vad skall du ha den till?
Tänker du komplettera den med en slagskruvdragare?
Köpa ny eller begagnad?
Hur mycket är du beredd att betala?

Angående tyngden så spelar det så klart roll, men jag vill påstå att det inte är riktigt så kritiskt som många vill göra det till. Skall du bara ha en skruvdragare (dvs ingen slagskruvdragare) så fungerar en 18V maskin faktiskt att skruva både stort och smått med. Har du svårt att skruva med den över huvudet så kan det vara ide att börja träna lite. Fördelen med en 18V maskin somjag ser det (jämfört med maskiner med lägre spänning) är batterierna funkar bra i andra sladdlösa maskiner (cirkelsåg, tigersåg etc) där man aldrig kan få för mycket kraft (varför 18V är bättre än 12V)

Annars är en lätt 12V maskin kombinerat med en slagskruvdragare ett utmärkt alternativ. Med slagskruvdragare så slipper du också underarmsbrotten.

För lång gångtid är 3.0 eller 3.5Ah NiMh batterier att rekommendera, då slipper du dessutom NiCd batteriernas "minnesfunktion", men å andra sidan kan de vara lite känsligare om det är kallt. Se till att ha två batterier+snabbladdare.

Det är inte troligt att du kommer att hitta någon skruvdragare som är "bättre" än Makitas. Däremot finns det säkert flera som är i ungefär samma liga. Det är nog så att de flesta proffsfabrikat (ex bosch, fein, hitachi, makita, dewalt, milwaukee, hilti, makita, festo osv...) gör riktigt bra maskiner. Visst finns det lite olika funktioner, och kvalitetsskillnader även här, men oftast handlar rapporterade skillnaderna om personliga preferenser som bottnar i något helt annat än rationella övervägande avseende olika märkes eller modellers kvalitet/kapacitet.

Festools skruvdragare har en del tillbehör, som iallafall i katalogen verkar vara riktigt smarta (har inte sett/provat i verkligheten), varav några verkar vara unika för festool. Men det beror helt klart på vad du tänkter skruva.

Jag rekommenderar inte att köpa en variant med slagborr-funktion, enligt min mening är det bättre att ta fram den riktiga maskinen till det, men det beror ju givetvis på hur/var du jobbar.

Viktigaste för att hitta en bra skruvdragare är nog att förutsättningslöst testa olika maskiner, och försöka att inte ha någon "favorit" på förhand, utan försöka se vad varje maskin kan leverera i förhållande till sitt pris.

Tänk också på att inte snåla med bits/bitshållare/borr. Att köpa en fin dragare och dåliga/billiga bits är enligt min mening ingen bra affär...
 
Festool CDD 12 med excenter- och vinkelchuck.
 
Är du ute efter en skruvdragare som är stark och stabil så köp en dewalt xrp 18v maskin.
Dock är den tung, men den har slagfunktion, drar 52nm och har tre växlar.
Körde mycket med min sådan innan när jag monterade plåthallar, men sen jag köpte mig en festool 12v så kommer bara dewalten fram vid tunga arbete. Festoolen drar bara 25nm så den är hyffsat klen, plus att batterierna vägrar ladda vid minusgrader.
Dewalten smeker alla andra stora skruv/slagborrs batterimaskiner.
Tex. så är ju makitas 12v alldeles för klena till skruva karmskruvar en hel dag med.
Den enda jag sett som är starkare är en ny Bosch 36v med 82(!)nm.
Men den var verkligen sjukt stor och klumpig oxå.
 
Bosch GSR 12 VE-2 drar 65Nm, väger dock 2,3kg. Tyngden är dock bra när man arbetar "neråt" t ex när man skruvar trall.
 
JockeR skrev:
Bosch GSR 12 VE-2 drar 65Nm, väger dock 2,3kg. Tyngden är dock bra när man arbetar "neråt" t ex när man skruvar trall.

Tänk också på att det är stor skillnad om tillverkaren anger vridmomentet för hårda eller mjuka förband, de är överhuvudtaget inte jämförbara.
 
pryltokig skrev:
Metabo BSP 12 Plus drar 55nm 12V
AEG BDSE 18 STX drar 62Nm  18V
Hitachi WH12DM2 slagskruvdragare drar 120Nm   12V  1,6kg!


det va 3 exempel som är starkare än dewalten, visst finns det "många" som är starkare!

En intressant test om hur man kan lita på tillverkarnas uppgifter om styrka, visserligen snart 5år gammal.
[länk]


Blocket annons makita skruvdragare
[länk]
Makitan köper man ca 1000 spänn billigare i Tyskland. Kolla länken
http://www.hundt-direkt.de/katalogseiten/KAT300013.html
 
Tack för alla svar...

Jag behöver en stark maskin med lite finesser, för finjobben har jag kvar min lilla makita. Det verkar som om alla märken har sina lyxmodeller, man Festo verkar ha det lilla extra, vem säljer dessa. Byggvaruhandeln i Stockholm tycker jag börjar att sänka kvalitetsnivån på maskinerna....

Robert
 
Festo finns lite överallt, jag hänger mest på södra sidan så:

Flinks Järn (Sätra) - kräver firma för att handla http://www.flinks.se
Sernbrands (Stuvsta) http://www.sernbrandt.se/
Tumba brädgård - här köpte jag min http://www.tumba-bradgard.se/

Om du nu vill ha en stark maskin skulle jag inte välja Feston men den är förbaskat trevlig ändå ;) Det är klart att den pallar med skruvning men Boschen är liksom grym! När jag tokskruvade golvgips så fick jag kyla Feston med tryckluft för det gick knappt att hålla i handtaget av värmen medans Boschen bara tuggade på ;D
 
Sernbrandts rekommenderas varmt, grymt bra personal med hög servicegrad.
 
Har inte flinks järn en affär i närheten av hornsberg som säljer till privatpersoner.?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.