P PatrikJo skrev:
Ökar antalet maskiner mångdubbelt från ditt eget exempel med 100 maskiner?
Om jag går vidare på mitt räkneexempel baserat på dina siffror så skulle vi kunna uppskatta kostnaden till 10 miljoner per år för att röja trottoarer i Malmö. Då får jag det till ca 30 kronor per invånare och år. Jag vet inte hur förhållandet invånare/skattebetalare ser ut i Malmö, hälften kanske? 60 kronor per skattebetalare och år.
Bara maskinerna kostar 10 miljoner per år med en livstid på 8 år, lägg därtill snöröjningsutrustning, sand/salt och arbets/jourtid.
85% av Malmöborna bor i lägenhet, är det rimligt att de ska betala villaägares snöröjning?
 
T Television_Set skrev:
Vill du ha snöröjt så kan du köpa tjänsten redan idag, men tvinga inte på mig skattefinansierad snöröjning!
Frågan är varför gränsdragningen går vid trottoar och då i många fall endast vissa av kommunen prioriterade. D v s ny klassning kan ändra så att du blir kommunal snöskottare.
I vilka andra sammanhang exkluderar kommunen driftskostnader till extern part?
Varför inte utöka så fastighetsägarna även tar hand om snöröjningen av vägbanan?
Det skulle säkert spara in många sköna slantar åt kommunen till mer angelägna uppgifter.
Detsamma gäller skötsel av grönområden, säkert mycket pengar som går att spara där.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
85% av Malmöborna bor i lägenhet, är det rimligt att de ska betala villaägares snöröjning?
Kan du ge oss en siffra på skattekronorna?
Sen är snöröjning på kommunal mark inte "vilaägarnas snöröjning".
Som ett led i ditt resonemang skulle man ju kunna ålägga hyresgäster att skotta nån fläck nere på stan?
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Ja, för det viktigaste är väl att någon annan ska göra ert jobb...som sagt, bo i lägenhet om det är för jobbigt att sköta det som åläggs er
Varför är det villaägarens jobb att röja snö ute på gatan. Frågan börjar och slutar där...
Menar du att bara för att något åläggs dig så är det automatiskt rimligt?
 
  • Gilla
Jocke Best och 6 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Varför är det villaägarens jobb att röja snö ute på gatan. Frågan börjar och slutar där...
Menar du att bara för att något åläggs dig så är det automatiskt rimligt?
Ja det är det jag också undrar, men inga svar fås...?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
"är det rimligt att de ska betala villaägares snöröjning?"
Ingen behöver betala för skottning av min tomt. Men villaägarna äger inte trottoaren, om dom gör det så är det bara att flytta ut staketet så är problemet löst.
 
  • Gilla
Thomas' och 8 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Kan du ge oss en siffra på skattekronorna?
Sen är snöröjning på kommunal mark inte "vilaägarnas snöröjning".
Jo, det är villaägarnas snöröjning och formuleringen i lagen om ansvaret är inget nytt påfund. Det är något du åtar dig i samma stund som du köper huset.

3 § Kommunen kan ålägga en fastighetsinnehavare inom ett område med detaljplan där kommunen är huvudman för allmänna platser att utföra de åtgärder som avses i 2 § första stycket i fråga om gångbanor eller andra utrymmen utanför fastigheten som behövs för gångtrafiken.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Kan du ge oss en siffra på skattekronorna?
Sen är snöröjning på kommunal mark inte "vilaägarnas snöröjning".
Som ett led i ditt resonemang skulle man ju kunna ålägga hyresgäster att skotta nån fläck nere på stan?
Nej det kan man inte, lagen är styrd mot fastighetsägare, och fastighetsägare på stan är också skyldiga att snöröja trottoarer.
 
T Television_Set skrev:
Jo, det är villaägarnas snöröjning och formuleringen i lagen om ansvaret är inget nytt påfund. Det är något du åtar dig i samma stund som du köper huset.

3 § Kommunen kan ålägga en fastighetsinnehavare inom ett område med detaljplan där kommunen är huvudman för allmänna platser att utföra de åtgärder som avses i 2 § första stycket i fråga om gångbanor eller andra utrymmen utanför fastigheten som behövs för gångtrafiken.
Men för fan, rent ut sagt...hela diskussionen handlar ju om om lagen är rimlig eller inte, då är det inte ett argument att läsa upp den! söte värld...
 
  • Gilla
  • Älska
Thomas' och 11 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Nej det kan man inte, lagen är styrd mot fastighetsägare, och fastighetsägare på stan är också skyldiga att snöröja trottoarer.
>suck<...om man ändrar lagen går det alldeles utmärkt.
Försök förstå att denna diskussion handlar om lagen och dess rimlighet, lagens lydelse kan alla redan.
 
  • Gilla
Thomas' och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Men för fan, rent ut sagt...hela diskussionen handlar ju om om lagen är rimlig eller inte, då är det inte ett argument at läsa upp den! söte värld...
Jag anser att den är rimlig, men vill man bara ha och inte bidra så förstår jag invändningen.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
F Fields of Anfield Road skrev:
Med tanke på att Malmö har 170 kommunikatörer, bland annat en som hanterar badplatser, så vore det inte orimligt att man satsade lite pengar på snöröjningen också.
äntligen rimlig sysselsättning för dessa desinformatörer. Jag kan köpa tio snöskyfflar..
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Jag anser att den är rimlig, men vill man bara ha och inte bidra så förstår jag invändningen.
okej...

Jadåså...: Snöröjning av E4 enligt Television_Set: Vill du åka när det snöat, ta med skyffeln.


Bra så? E4-åkarnas snöröjning, inget för det allmänna.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
okej...

Jadåså...: Snöröjning av E4 enligt Television_Set: Vill du åka när det snöat, ta med skyffeln.


Bra så? E4-åkarnas snöröjning, inget för det allmänna.
Jättebra jämförelse, den delen är ju skattefinansierad redan. Greppar halmstrån här förstår jag
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Jättebra jämförelse, den delen är ju skattefinansierad redan. Greppar halmstrån här förstår jag
Men varför vill du inte förstå vad diskussionen gäller?
Varför är det rimligt att den ena offentligägda markplätten skottas med skattemedel, men inte den andra?
Vi vet alla redan vad som är offentligt finansierat, och inte.
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.