V Virke1992 skrev:
Alltså, min tanke har ju varit att bygga en komplementbyggnad men för att få "så mycket hus som möjligt" har jag ju kommit på att man kan skapa ett utrymme mellan två huskroppar under tak, men som inte räknas som boyta, och man kan ha det lite som en extra utrymme sommartid i fritidshuset. Men det känns ju kört om man inte kan tillgodoräkna sig det som en skärmtak eller liknande :(
det går inte att svara på om det får byggas sålänge vi inte vet hur stort du vill bygga. Du har angett längden i bilden, då återstår bredden...
 
Enligt ritning hade jag gjort det 4,0 meter brett.
 
Vill du ha bredden 4 m får du max 6,25m i längd som Attefallshus.

25 kvm komplementbyggnad som kan kombineras med en helt fristående Friggebod om du vill det.
 
F fribygg skrev:
Attefallshus /komplementbyggnad är max 25kvm
Efter 1:a augusti 2020 är det numera max 30 kvadratmeter som gäller oavsett om det är komplementbyggnad eller komplementbostadshus.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Då skulle man kunna TÄNKA sig att använda nuvarande regler att bygga 30kvm för de två kropparna med 50cm taksprång. När dessa är klara och godkända, så sätter du dit resterande taksnutt på 2.6m. Beroende på närhet till grannar etc är det möjligen igen som har synpunkter. Skulle det värsta inträffa kan du lyfta av den takdelen.
 
Redigerat:
Varför inte söka bygglov för det av dig ritade huset på 10,7x4 m? Behöver inte vara så mycket svårare än Attefallshus.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
roli du har helt rätt och jag backar från det jag tidigare skrivit i tråden.

Tack för att du fick upp mina ögon för 30kvm
 
N Nikorasu skrev:
Då skulle man kunna TÄNKA sig att använda nuvarande regler att bygga 30kvm för de två kropparna med 50cm taksprång. När dessa är klara och godkända, så sätter du dit resterande taksnutt på 2.6m. Beroende på närhet till grannar etc är det möjligen igen som har synpunkter. Skulle det värsta inträffa kan du lyfta av den takdelen.
En attefallare skall vara fristående och får ej vara ihopbyggd med annan byggnad.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
R roli skrev:
En attefallare skall vara fristående och får ej vara ihopbyggd med annan byggnad.
R roli skrev:
En attefallare skall vara fristående och får ej vara ihopbyggd med annan byggnad.
Jag tror du har missförstått min tanke. Du ansöker inte om att bygga dem ihopkopplade. Du ansöker om att bygga två kroppar intill varandra som på ritningen med sammanlagd byggarea under 30kvm.
 
F fribygg skrev:
Varför inte söka bygglov för det av dig ritade huset på 10,7x4 m? Behöver inte vara så mycket svårare än Attefallshus.
Området på fastigheten är strandskyddat, då det ligger precis vid vattnet. 30 kvm som går utanför plan och bygglagen accepteras dock!
 
Håll dej då strikt till Boverkets regler så du inte väcker länstyrelsen eller kommunen i onödan.
 
V Virke1992 skrev:
Området på fastigheten är strandskyddat, då det ligger precis vid vattnet. 30 kvm som går utanför plan och bygglagen accepteras dock!
När det gäller strandskydd så prövas det inte enligt Plan- och bygglagen, det prövas enligt Miljöbalken. Du kan få 30 kvm godkänt, men avslag i en prövning av strandskyddet. Det är två olika lagstiftningar. Ta inte för givet att du kan bygga 30 kvm utan att kolla om strandskyddsdispens krävs. Hur långt är det till huvudbyggnaden? Kan området ses som ianspråktaget? Går tomtplatsen fram till strandlinjen?

Bifogar info kring strandskydd och vad som krävs för att få dispens;
https://www.naturvardsverket.se/Sto...skydd/Sarskilda-skal-for-strandskyddsdispens/
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
V Virke1992 skrev:
Området på fastigheten är strandskyddat, då det ligger precis vid vattnet. 30 kvm som går utanför plan och bygglagen accepteras dock!
Har du gjort en tomtavgränsning och ska bygga huset inom den ytan? Har du byggyta kvar på fastigheten så kan kanske söka vanligt bygglov för gäststuga och slippa totalhöjden på 4 meter samt ha kvar attefallsmöjligheten längre fram? Oavsett så hade jag byggt ett hus på 30 kvm och kompletterat med ett 15 kvm stort skämtak över entrén.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.