A
Jag fick svar från byggbolaget idag att de inte ger något intyg/bevis/underlag till deras svar gällande brandcellsgräns eller ljud. Om jag inte är nöjd så ska jag ta någon expert i fråga för att ta det vidare med dem. Hur ska jag gå tillväga? De har inte ens kommit hem till mig och undersökt. Vilken instans kan hjälpa mig för att de ska åtgärda dessa fel?
 
Ooon skrev:
Jag fick svar från byggbolaget idag att de inte ger något intyg/bevis/underlag till deras svar gällande brandcellsgräns eller ljud. Om jag inte är nöjd så ska jag ta någon expert i fråga för att ta det vidare med dem. Hur ska jag gå tillväga? De har inte ens kommit hem till mig och undersökt. Vilken instans kan hjälpa mig för att de ska åtgärda dessa fel?
Kan svara i egenskap av byggentreprenör själv. Vi utför nybyggnationer av bostäde, mest villor. Det är sällan man fotar eller mäter något under byggtid. man skriver egenkontroller som lämnas i samband med slutsamråd vilket räcker. Det enda vi fotograferar är när vi armerar och gjuter grunder. Det är godkänt att laga håligheter i betongvägg med gips sålänge det uppfyller brandkrav. Kan bli en svår nöt detta.
 
simpa96 simpa96 skrev:
Kan svara i egenskap av byggentreprenör själv. Vi utför nybyggnationer av bostäde, mest villor. Det är sällan man fotar eller mäter något under byggtid. man skriver egenkontroller som lämnas i samband med slutsamråd vilket räcker. Det enda vi fotograferar är när vi armerar och gjuter grunder. Det är godkänt att laga håligheter i betongvägg med gips sålänge det uppfyller brandkrav. Kan bli en svår nöt detta.
Dessutom låter det sådär när du knackar på en gipsskiva även om det är isolerat mellan.
 
A
simpa96 simpa96 skrev:
Dessutom låter det sådär när du knackar på en gipsskiva även om det är isolerat mellan.
Jag skulle vilja borra och skruva en skruv där men jag är säker att det kommer att rasa ner en del där jag vill göra håll. Det kommer inte hålla. Och eftersom allt tar så lång tid så vill jag inte bo med ännu större håll och exponera mig mot garaget. Det låter så tomt där jag tror inte att någon har gömt någon skatt där häller Men det är kanske vägg att gå för att bevisa att väggen inte är av bra kvalitet. Vid alkov har de täckt med gipsskiva. Finns det något sätt att kontrollera vilken vägg döljer sig bakom utan att ta bort gipsskivan?
 
Ooon skrev:
Jag skulle vilja borra och skruva en skruv där men jag är säker att det kommer att rasa ner en del där jag vill göra håll. Det kommer inte hålla. Och eftersom allt tar så lång tid så vill jag inte bo med ännu större håll och exponera mig mot garaget. Det låter så tomt där jag tror inte att någon har gömt någon skatt där häller Men det är kanske vägg att gå för att bevisa att väggen inte är av bra kvalitet. Vid alkov har de täckt med gipsskiva. Finns det något sätt att kontrollera vilken vägg döljer sig bakom utan att ta bort gipsskivan?
Du kan ju borra ett 20 mm hål och foga/spackla igen senare. Är ganska säker på att gipsskivan sitter ordentligt. annars hade det spruckit som en fin ram runt skivan, låter dessutom som det är en brandgips. Vanligt gips har inte det där ljudet när du knackar på det.
 
A
simpa96 simpa96 skrev:
Du kan ju borra ett 20 mm hål och foga/spackla igen senare. Är ganska säker på att gipsskivan sitter ordentligt. annars hade det spruckit som en fin ram runt skivan, låter dessutom som det är en brandgips. Vanligt gips har inte det där ljudet när du knackar på det.
Det låter väldigt ojämnt och inte som vanlig gips. Underlaget känns tunnare.
 
Ooon skrev:
Det låter väldigt ojämnt och inte som vanlig gips. Underlaget känns tunnare.
Låter onekligen konstigt. JAG själv hade borrat och tittat efter. Men det kan va tråkigt o laga också. Gällande ljudnivåer så är stomljud samt reglerna gällande ljudnivåer/buller ganska låga krav idag.
 
simpa96 simpa96 skrev:
Kan svara i egenskap av byggentreprenör själv. Vi utför nybyggnationer av bostäde, mest villor. Det är sällan man fotar eller mäter något under byggtid. man skriver egenkontroller som lämnas i samband med slutsamråd vilket räcker. Det enda vi fotograferar är när vi armerar och gjuter grunder. Det är godkänt att laga håligheter i betongvägg med gips sålänge det uppfyller brandkrav. Kan bli en svår nöt detta.
Helt fel. Om du utför en förändring i en konstruktion med ljud eller brandkrav ska du såklart kunna visa att utförandet är korrekt och att den tilltänkta funktionen finns kvar. Helt rätt att du ska utföra egenkontroller som visar ett du ”gjort rätt”. I samband med slutbesiktning så ska besiktningsmannen titta på all dokumentation och hur det ser ut på plats. Han behöver inte tända en brasa eller utföra en ljudmätning. MEN om beställaren anser och påtalar att något inte står rätt till skall en fördjupad undersökning göras. Nu är inte en Brf innehavare beställare så boende måste framföra sina synpunkter till sin Brf som får ta detta vidare. En svår nöt? Absolut men långt ifrån omöjlig.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ooon skrev:
Jag fick svar från byggbolaget idag att de inte ger något intyg/bevis/underlag till deras svar gällande brandcellsgräns eller ljud. Om jag inte är nöjd så ska jag ta någon expert i fråga för att ta det vidare med dem. Hur ska jag gå tillväga? De har inte ens kommit hem till mig och undersökt. Vilken instans kan hjälpa mig för att de ska åtgärda dessa fel?
Om jag förstår dig rätt är det en Brf. Dom är beställare och har alla underlag. Du måste få med dig dom på tåget. Vet inte riktigt vad du inte fått svar på eller hur du ställt frågan.? Vad är det för ljudkrav mellan min Lgh och garaget? Vad är det för brandklass mellan min Lgh och garaget?
På din Brf:s hemsida kanske du hittar alla svar? Annars får du ställa frågan till ordförande om inte byggbolaget vill svara. I sista hand hittar du svaret hos byggnadsnämnden:rofl:
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Helt fel. Om du utför en förändring i en konstruktion med ljud eller brandkrav ska du såklart kunna visa att utförandet är korrekt och att den tilltänkta funktionen finns kvar. Helt rätt att du ska utföra egenkontroller som visar ett du ”gjort rätt”. I samband med slutbesiktning så ska besiktningsmannen titta på all dokumentation och hur det ser ut på plats. Han behöver inte tända en brasa eller utföra en ljudmätning. MEN om beställaren anser och påtalar att något inte står rätt till skall en fördjupad undersökning göras. Nu är inte en Brf innehavare beställare så boende måste framföra sina synpunkter till sin Brf som får ta detta vidare. En svår nöt? Absolut men långt ifrån omöjlig.
Det jag menar, finns inget dokumentationskrav i form av fotografi. Beviskravet ligger egentligen hos kund efter besiktning är gjort samt utredningskostnader i form av extra besiktning mm. Var med om en kund som krävde uppsågning av 2 ytterväggar då han misstänkte fukt. Jag var 100% säker på att det inte var det. Ingen fukt påvisades. Kund fick stå för uppsågning, återställande samt fuktmätning av syll. Vansinnig blev han men fakturorna betalades.
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Besiktning eller ej spelar ingen roll. Entreprenören ska kunna visa egenkontroll. Gäller fram till 6 månader efter godkänd slutbesiktning har jag för mig.
Att kunden betalade i ditt exempel ovan var för att det inte fanns nåt fel /fukt. Om det hade funnits fukt hade utgången blivit en annan.
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/bullerskydd/ljudisolering-mellan-utrymmen/
Nu är inte jag någon expert på akustik. Men om tabellen stämmer så ska väggen klara 56 db minst.
Här är exempel på en gipsvägg som klarar kravet ljudklassen A och B. https://www.isover.se/solutions/it06-traregelinnervagg-ei60-60-db
En vägg av lättbetong med 100 mm Sten 75mm mineralull och 100mm Sten klarar ca 52 db. Det får inte finnas något som kopplar ihop väggarna. Inga ställen där det läcker ljud. Rätt densitet på lättbetongen.
Så har man gjort en genomföring som i ditt fall har jag svårt att se hur ljudkravet ska kunna uppfyllas med bara någon skiva på varje sida och kanske isolering mellan.
Nu har du lite mer kött på benen. Jag är ganska övertygad att väggen på konstruktionsritningen är rätt både när det gäller brand och ljud. Men sen ska den som sagt vara rätt byggd också. Där är jag inte lika övertygad:rofl:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T tergo skrev:
det är troligen fabrikstillverkade betongväggar de är inte massiva utan finns hålrum i mitten av väggen

Vetra Betongsystem AB - Din kompletta leverantör av prefabricerade betongelement
Skalväggar fylls upp med betong när de är monterade på plats.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Jag bigogar bild med ritningar och vilken vägg det ska vara. Just i klädkammare är det lätt att se och upptäcka men vid alkov är det extra gipsskiva och då är det oklart vilken väggkvalite är det bakom. Kan man skanna väggen för att få veta det? Jag vill inte att skapa extra kostnader och slösa tid varken för mig eller byggbolaget. När jag frågade om att få se slutbesiktningsprotokoll så fick jag en tom blankett vilket enligt de betyder att det inte fanns några fel någonstans.
 
  • Byggritningar som visar väggkonstruktion och planlösning med frågetecken vid vissa delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Står det nån röd text längst ut till vänster eller längst ner? Där ska brandcellsgräns-kravet finnas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.