P
K karlmb skrev:
Rätt till utfartsväg lär inte försvinna.
Jo om fastigheten byter ägare.
 
Poängen är att det inte är ett avtalsservitut, varför frågan om sådanas snara gallring är irrelevant.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
galento
Får verkligen hoppas att det blir en bra lösning för båda parter
ang. detta. Fy tusan va mkt energi detta måste ta.
 
J Johnny Jacobsson skrev:
Det är det inte det som är säkert och det ger inte rätten att köra över tomten. Ja tror mer på nån ja vet har jobbat med det här och varit i rätten och vunnit om du förstår. Som hon säger det reglerar rätten till en utfart som dom får anlägga inte rätt till befintlig vägen. Då skulle det skrivits det gör det på 3andra fastigheter som ja vet. Så han får bygga sin egen väg punkt slut
Vore det verkligen bättre för dig att upplåta mark för anläggande av en ny in/uppfart än att släppa fram bilarna över den befintliga?
 
A Avle skrev:
Folk tror både det ena och det andra här utan att ha underlag för sina funderingar. Jag skrev tidigt i tråden att värdet av diskussionen blev som en expressen/aftonbladet blaska. Ni ser en fjäder och drar ut en höna ur luften.

Mina hyresgäster kanske inte är änglar men om man tänker efter lite så har det nog uppstått lite ordväxling åt båda håll med diverse otrevliga ord innan det spårar ur som det gjort mellan mina hyresgäster och Johnny.

Jag har å min sida alltid velat kompromissa och hitta en lösning som båda kan vara nöjd över, jag förstår inte vad folk hittar på för tokiga påståenden och var de kommer från. Det är ju självklart att jag vill ha en bra grannrelation.

Det var till och med så att när jag köpte huset där hyresgästerna bor. Så var det jag som bodde i Johnny hus. Det var till och med så att det var jag som hittade honom som hyresgäst när vi flyttade ut därifrån xD

Jag har alltid haft en bra dialog med Johnny och vi har aldrig haft problem att prata som flera personer tror i tråden. Att jag skulle utpressa Johnny är bara struntprat, vi hade en diskussion på telefon angående vägen när jag precis hade hittat servitutet. Då förklarade han skulle göra det så svårt som möjligt att ta sig ut via hans väg som möjligt. Då sa jag att om man har den attityden och inte är tillmötesgående alls eller vill kompromissa för att hitta en bra lösning som båda kan vara nöjd över så kan det lätt bli så att mina hyresgäster bara för att svara med samma mynt...

Det är två lägenheter i huset, det är dock bara en av lägenhetsinnehavarna som har bil de andra åker buss.. Det har alltså bara funnits en bil och kanske någon gäst till hyresgästerna ibland. Huset var byggt med två kök och två toaletter när jag köpte det. En dag fick jag hem papper på att någon hade ringt in och sagt att jag byggt om huset utan bygglov till 3 lägenheter. Trots att huset var byggt som två lägenheter redan på 60-talet. Jag skickade in lite bilder på huset/köken och lägenheterna och ärendet skrevs av snabbt.

Nu när mina hyresgäster får besök får de låna den andra grannens parkering, de har inga problem med mina hyresgäster har aldrig haft och kommer sannolikt aldrig att ha.

Det finns så mycket mer jag kan skriva om alla osanningar som skrivs i denna tråd men jag har liksom inte tid och känner att jag inte riktigt bryr mig om vad folk tänker här på nätet om denna konflikt, det viktigaste för min del är att det löser sig i verkligheten.

En sista gång, jag har alltid varit tillmötesgående och försökt hitta en lösning som båda kan vara nöjda med en kompromiss.. Jag ser inte vart jag har betett mig illa någonstans överhuvudtaget. Mina hyresgäster har nog slängt ur sig ett och annat olämpligt ord och beteende men jag tvivlar på att det varit helt omotiverat om än onödigt. Jag vet dessutom att de har bett om förlåtelse och försökt att starta om relationen och börja om från början utan att få gehör för saken.

Tack och hej ha en bra dag allihopa ;)
Om du fortfarande äger den fastighet där Jonny bor borde du väl ha goda mjligheter att styra upp situationen? Förmodligen är det en olycka att man inte redan vid förrättningen angav hur utfartsvägen skulle tas.
 
L lnbern skrev:
Då jag nu mer eller mindre tagit mig igenom tråden
3) Servitutet verkar inte vara registrerat som servitut och den nuvarande ägaren fick reda på det 30 år efter sitt köp. Kan det påverka servitutets giltighet (se hänvisningar tidigare i tråden)?
Inte registrerat? Det står ju med i förrättningshandlingen från 1953 och jag skulle tro att det innebär att det är ett officialservitut som jag föreställer mig formellt smäller högre än ett registrerat avtalsservitut även om skillnaden i praktiken nog är obetydlig.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Man undrar hur det gick. TS har varit inloggad idag och borde kunna berätta, men kontrahenten Johnny har inte varit inloggad sen 2018.
 
Johnny flyttade/blev utslängd av hans hyresvärd
 
  • Gilla
rndhero och 1 till
  • Laddar…
Var det fortfarande du som var hyresvärd vid uppsägningen?
 
  • Gilla
Avle
  • Laddar…
P
Om jag inte har fattat helt fel så hyrde Johnny ett hus på grannfastigheten till Avles fastighet. Avle var alltså inte Johnnys hyresvärd. Avle var (är?) dock hyresvärd till några personer som bor på i ett hus på hans fastighet.

Med Johnnys flytt uppstår förstås frågan för oss nyfikna: har någon flyttat in efter Johnny och hur är i så fall grannsämjan mellan denne och Avle?
 
Inget problem med grannsämjan idag.
 
P
Och du har kvar dina lite stökiga hyresgäster?
 
  • Gilla
Avle
  • Laddar…
Ingen är perfekt och vi måste alla ha någonstans att bo :)
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.