Att byta kök, hur svårt kan det vara? Vi pratar med en köksmontör som berättar vad som är viktigast att tänka på - och vad som är svårast att göra - om du bestämmer dig för att spika upp köket själv.

Du kan läsa artikeln här: De svåraste momenten när du bygger köket själv
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Lite fel här och där men i stort sett rätt.
 
Ja, väggarnas vinklar är mycket viktiga att mäta upp. Utgå aldrig från att något är i lod eller är rätvinkligt. Du kanske beställer en L-formad bänkskiva, men så är det inte 90 grader utan 87.
 
Är det vanligt att köksmontörer spikar upp kök ? :geek:

"Vi pratar med en köksmontör som berättar vad som är viktigast att tänka på - och vad som är svårast att göra - om du bestämmer dig för att spika upp köket själv."
 
  • Gilla
Woundedknee och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
T twoody skrev:
Lite fel här och där men i stort sett rätt.
Skulle nog säga att det är typ helt korrekt i artikeln (eller vad tänker du på?), bra beskrivet av fällorna som amatörerna oftast går i.
Monterade ett komplett Ballingslöv i somras, blev riktigt bra i slutändan. Fick göra lite omjusteringar av höjden på bänkskåpen eftersom jag missade att golvet hade en "säck" på ca 1,5 cm :sweat:, men med lite trixande så löste det sig med en bra kompromisshöjd så skåpen kom i en perfekt linje, helt osynligt nu :)

Givetvis hade jag inte någon specialställning för överskåpen, så man kan ju tillägga att kryssmät varje skåp så att du inte får skåp som skevar ... då blir det mindre roligt att justera luckorna ...
 
Mats-S Mats-S skrev:
Skulle nog säga att det är typ helt korrekt i artikeln (eller vad tänker du på?), bra beskrivet av fällorna som amatörerna oftast går i.
Monterade ett komplett Ballingslöv i somras, blev riktigt bra i slutändan. Fick göra lite omjusteringar av höjden på bänkskåpen eftersom jag missade att golvet hade en "säck" på ca 1,5 cm :sweat:, men med lite trixande så löste det sig med en bra kompromisshöjd så skåpen kom i en perfekt linje, helt osynligt nu :)
Givetvis hade jag inte någon specialställning för överskåpen, så man kan ju tillägga att kryssmät varje skåp så att du inte får skåp som skevar ... då blir det mindre roligt att justera luckorna ...
Momenten som artikel förklarar är rörigt, så nej ej helt korrekt.
Planeringen med elektriker och rörmokare är väldigt viktigt när man bygger kök.
 
  • Gilla
Vesh
  • Laddar…
T twoody skrev:
Momenten som artikel förklarar är rörigt, så nej ej helt korrekt.
Planeringen med elektriker och rörmokare är väldigt viktigt när man bygger kök.
Det står ju en hel del i artikeln om att planera el, tror ingen som läser missar det. Står till och med om att tänka på var i skåpet elen till micron kommer in. Dessutom om eventuell justering av rördragning, vattensäkring etc. Och att ” Under en köksrenovering är det vanligt att elektrikern kommer 2-3 gånger.”. Låter helt korrekt i mina öron.
 
H
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Är det vanligt att köksmontörer spikar upp kök ? :geek:

"Vi pratar med en köksmontör som berättar vad som är viktigast att tänka på - och vad som är svårast att göra - om du bestämmer dig för att spika upp köket själv."
Vårat kök sitter med spikplugg på lättbetongväggar :geek:
 
Mats-S Mats-S skrev:
Fick göra lite omjusteringar av höjden på bänkskåpen eftersom jag missade att golvet hade en "säck" på ca 1,5 cm :sweat:, men med lite trixande så löste det sig med en bra kompromisshöjd så skåpen kom i en perfekt linje, helt osynligt nu :)

Givetvis hade jag inte någon specialställning för överskåpen, så man kan ju tillägga att kryssmät varje skåp så att du inte får skåp som skevar ... då blir det mindre roligt att justera luckorna ...
Monterade vårt massivträkök med innanförliggande luckor. Då finns inget att justera på om nåt blir snett. Så laserpass och att palla upp under skåpen. Tror jag i några moment tog bockar och domkraft för att när jag var själv kunna passa in allt så det blir rätt - och vi har dessutom ett hörnskåp som gör att det måste bli rätt åt båda håll från hörnet. Men jag var ganska noga att få väggar och golv så bra som möjligt innan, då jag reglade ut väggarna för att dra el och la om golvet. Och trots hus från 1909 så var allt förvånansvärt exakt byggt, det som gjorde det snett är att huset satt sig lite då det ligger i en sluttning. Jag valde att låta köket och dörrarna vara raka även om huset lutar mkt svagt ned i backen.
 
Mats-S
H halj skrev:
Vårat kök sitter med spikplugg på lättbetongväggar :geek:
ohhhhh ... lättbetong är en mardröm, ingen förvarning att det ska släppa, spiken lossnar bara plötsligt med en stor del av lättbetong fast på den ...
Jag har sett ett sådant kök också, det var från 50-talet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.