VI har under längre tid velat få in nån sorts offert på en relativt enkel utbyggnad som ska vara vädertät utvändigt och gipsfärdig invändigt med tre element som uppvärmning. Inget annat komplicerat då det ska vara sovrum både uppe och nere. Har lagt ner mycket tid på att skriva en beskrivning med diverse skisser och bilder som jag skickat till 9 olika lokala snickarfirmor i hopp om att få en uppskattning på vad det kan kosta så att jag sen kan gå till banken och be om ett lån på en del av den summan.

Byggnaden är en i mitt tycke relativt enkel utbyggnad med leca-krypgrund, isolerat bjälklag, några få fönster, samt ett sadeltak. Byggnaden blir i 1 1/2 plan. Enklast möjliga utförande.

Några av firmorna har svarat med "Vi kan tyvärr inte hjälpa mig med detta" eller "Vi kommer inte att lämna något anbud". Andra har inte svarat alls.

Jag förstår inte, vill inte firmorna tjäna pengar eller har de fulltecknat 10 år framöver, så pass att de inte ens orkar höra av sig? De kanske har mycket att göra nu, men någon gång kommer väl de jobben att bli färdiga och då behöver de ju mer jobb, och om de inte planerar in fortlöpande förstår jag inte hur det går till... vi har ingen brådska med detta, inom 1 år är helt okej. En erfaren snickare borde tycker jag kunna säga ungefär vad kvadratmeterpriset landar kring. Jag är inte ute efter någon uppskattning ner på minsta skruv utan om det är 10000, 15000 eller 20000 kr/m2 det kommer att kosta. Varför ska det vara så svårt för dessa firmor att återkomma kring detta? Flera av firmorna har dessutom gjort jobb hos grannarna och de har varit mycket nöjda, och detta tar jag upp när jag hör av mig till firman, då jag tänker att de kanske vill vara på god fot med folk i området då det lär vara en säker inkomstkälla då det bor kapitalstarkt folk här och det renoveras och byggs ut en hel del. Tydligen inte, då de spelar helt ointresserade.

Jag pratade med en nystartad snickarfirma, vars ägare själv bor i området, då jag tänkte att man kunde förhandla ner timpriset mot att de fick ett fint referensobjekt att visa upp, men de tackade nej då det var "för stort". En utbyggnad på 25 m2 för stort? Det förstår jag inte.

Nån som har tips på hur man bär sig åt? Har undvikit onlinetjänsterna då jag inte vill komma i kontakt med några skojarfirmor....

Mvh
S - i östra Blekinge
 
Jag skulle gissa att det kommer att kosta ca 15.000 kvm. Eller lite till. Exkl målning. Förutsatt enkel grundläggning.
 
S saltet skrev:
Jag skulle gissa att det kommer att kosta ca 15.000 kvm. Eller lite till. Exkl målning. Förutsatt enkel grundläggning.
Jag har själv gissat på nånstans runt detta. Elen göras av en vi känner och allt finsnickeri gör jag själv (lister, golv etc) .

/S
 
S steve5432 skrev:
Jag har själv gissat på nånstans runt detta. Elen göras av en vi känner och allt finsnickeri gör jag själv (lister, golv etc) .

/S
Problemet är att företag inte vill jobba med delade ansvar. Du vill hålla ner kostnaderna genom att bara få någon att göra delmängder. Där tror jag du har problemet att ingen vill ta jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.