Vi ska byta avlopp i källaren och jag skulle provborra i plattan för att få en känsla för hur mycket jobb det handlade om och möjligheterna att lösa det själv utan hjälp av hantverkare. Huset är byggt -57 med källare. Två överraskningar dök upp.

1. Jag borrar upp ett hål på måfå i källargolvet. Ca 25 cm under golvet borrar jag in i ett betongrör som jag absolut inte väntat mig träffa på där. Jag vet att det inte finns något avlopp just här, inkommande el eller vatten går inte här. När jag tar upp ett lite större hål och får ner handen konstaterar jag att något ligger i röret. Det är i övrigt tort. En bild med mobilen tycker jag tyder på någon form av kabel, se bild. Min teori är att detta är en gammal dragning av inkommande el, men jag har egentligen ingen aning. Kan det finnas någon annan anledning till varför det ligger en elkabel 25 cm under golvet? Är det grannens elmatning??

2. Ok, andra överraskningen, drygt 30 cm solid betong innan jag fann spår av underliggande mark! Jag hade hoppats att det kunde handla om kanske 10 cm betongplatta innan man når marken. Men efter 30 cm börjar jag skymta spår av mark bredvid röret som jag fann. Är det rimligt att hela plattan består av 30 cm betong eller hade jag otur som träffade på det just där i samband med röret? Någon som har erfarenhet av hur mycket betong man lagt i plattor på 50-talet? Antar att jag får göra fler provhål, men min stackars borrhammare får kämpa något fantastiskt för att åstadkomma inspekterbara hål så hade gärna väntat tills jag hyrt en riktig maskin.

Så vad är det för något rör (och tillhörande kabel) och är det rimligt med en 30 cm tjock betongplatta?
 
  • Bild av ett borrat hål i en betongplatta som avslöjar ett betongrör med en kabel inuti, upptäckt under en källarrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inkommande el i ett cementrör, rakt igenom källaren. Så där känner jag igen mig, hade själv förväntat mig att man gick ut bakom väggen för mätan(inomhus) och grävt i gången utanför, men tydligen sitter min matning på ett annat servisskåp än det som är närmst.

30cm betong låter udda, hur långt ut från vägg borrade du?
Syllen vid en väg brukar gå ut ca 10cm på vardera sida, du var kanske för nära den?
50tals-grunder brukar vara gjorda med syllar som väggarna står på, sen en enklare betongplatta för golv som är gjuter efter att väggarna är resta.
 
C corre skrev:
Jag har inkommande el i ett cementrör, rakt igenom källaren. Så där känner jag igen mig, hade själv förväntat mig att man gick ut bakom väggen för mätan(inomhus) och grävt i gången utanför, men tydligen sitter min matning på ett annat servisskåp än det som är närmst.

30cm betong låter udda, hur långt ut från vägg borrade du?
Syllen vid en väg brukar gå ut ca 10cm på vardera sida, du var kanske för nära den?
50tals-grunder brukar vara gjorda med syllar som väggarna står på, sen en enklare betongplatta för golv som är gjuter efter att väggarna är resta.
Jag borrade upp ca 15 cm från väggen så borde inte vara syllen tänkte jag. Min "förhoppning" är att man grävt ut extra just precis här för att lägga betongröret under plattan och sedan fyllt igen med betong, därav tjockleken på plattan. Antar att det bara är att borra vidare för att se hur det ser ut på andra ställen.

Tack för bekräftelsen att det mycket väl skulle kunna vara en elmatning. I så fall är den inte i bruk, den som är i bruk har jag fullständig koll på var den går.
 
Nu är min kåk lite äldre -49.
12-15cm platta i hela källaren.
Syllen däremot gjuten ytterligare ca 30 under betonggolv så drygt 45cm under befintlig golvnivå. Ingen armering i plattan överhuvudtaget.
Syllen har ca 10cm klack på in och utsida källarvåning. betongen var det enkla att bila ut med rätt maskin, men sprängstenen under... herregud så segt att jobba sig nedåt!
Avloppsrör i betong, luftburen elmatning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.