När vi köpte vår sommarstuga fanns det på tomten ett rätt stort antal plattor, ca 50x20x15, i vad jag misstänker är blåbetong. De är porösa, väger nästan ingenting, och går söder om man tappar dom i backen. De har inte använts till något viktigt, en stort gäng ligger bara i en hög bakom en bod, och en del ligger löst staplade runt husgrunden (men jag misstänker att det inte har någon mer funktion än att veden som var staplad ovanpå inte skulle bli blöt?)

Provade att använda en under ett stödben för en altan härom året, men den smulades sönder efter en vinter, antar att den sugit åt sig vatten som sedan fryst.

Det jag undrar är:
1) ÄR det blåbetong?
2) Kan jag använda dem till något? De har troligen legat utomhus i över 20 år minst, om man läser på om blåbetong i hus så verkar ju ventilering vara en vanlig åtgärd, och de har ju minst sagt blivit ventilerade. Tror ni de innehåller någon strålning fortfarande? Kan jag tex bygga rabatter av dem eller kommer morötterna bli radioaktiva då? :)

Bifogar två bilder:
 
  • En hög med ved staplad mot husvägg intill en vit grind och flera växter och blommor i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Porösa betongplattor under husgrund med ved ovanpå, användning diskuteras i forumtråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inget att ha ute, kommer frysa sönder.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det är inget att ha ute, kommer frysa sönder.
Anade det, eftersom den jag la under altanen frös och blev smulig. Men är dom farliga? Kan jag använda dem som fyllnadsmassa för att höja upp en del av tomten tex, eller kommer de avge något skit till jorden? Och kan man se på bilderna om det är blåbetong eller något annat?
 

Bästa svaret

Ja det är blåbetong, inte farligt utomhus, radonet blir utspätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.