Hej.

Jag vill ha en halv vägg när man kommer upp för trappan på vårt övre plan. Den ska vara 1 meter hög och ca 10 cm bred, och i min värld har jag bara möjlighet att efter reglat den, fästa den i:

1. Halvväggens bakre regel fästes i en annan vägg.

och

2. Halvväggens liggande regel fästes i golvet.

Kommer det att hålla? Jag är rädd för att den blir ranglig.

Där väggen skall stå har det tidigare varit en spaljé.

Tack på förhand!

 
Ta dubbel gips eller hellre osb,plywood/gips så stadgar du rejält. Se till att få fast botten ordentligt och låsa den rejält i framkanten skruva osb/plywood ordentligt så löser det sig...
 
Tjna Mr Z, och tack för svar...

Jag var trött igår vid 02:51, glömde skriva ut lite väsentliga mått, längden på väggen är totalt 220cm.

Blir väggen tillräckligt stadig i sidled med din beskrivning alltså?

Jag bifogar en skiss. Jag gjorde väggen som skall byggas, i röd textur.

skiss5sl.gif

 
Ja det funkar...De där hålen skall vara där eller?

Men använd 45*95 eller 45*70 virke så håller det. Om du vill vara tok säker så gå upp till 45*120 men då blir väggen totalt 120+56 alltså 175 mm typ.. Och vore jag dig skulle jag avsluta överkanten på väggen med en träbit som passar omgivningen... Furu, ek eller bok.... Postade kanter och som rår cirka 3 mm över väggens mått i tjockleken om du förstår....
 
Yes, hålen skall vara där. (totalt 4st 70-reglar)

Igår när jag regleade upp ett test använde jag 45x70.

Min tanke var att använda vägggips, 13mm, dvs totalt + 26mm på bredden. Din siffra 56, vad grundas den på för matrial?

Ska jag dra 4" eller nån fet skruv (fransk?) i golvet respektive väggen?

Väggen stärks inte i sidled (x-led) med hjälp av diagonaler va?

Mvh
Johan (bredspacklar allt annat sålänge)

 
upp 8)
 
JohanOLinda skrev:
Yes, hålen skall vara där. (totalt 4st 70-reglar)

Igår när jag regleade upp ett test använde jag 45x70.

Min tanke var att använda vägggips, 13mm, dvs totalt + 26mm på bredden. Din siffra 56, vad grundas den på för matrial?

Ska jag dra 4" eller nån fet skruv (fransk?) i golvet respektive väggen?

Väggen stärks inte i sidled (x-led) med hjälp av diagonaler va?

Mvh
Johan (bredspacklar allt annat sålänge)
56 grundas på dubbelgips ....2/sida med andra ord...

Diagonaler nej...

Och i golvet drar du hyffsade skruv kanske 70 långa 6*70 eller 6*80 spax funkar enkelt och bra..Frallor är lite overkill.. I väggen samma 6*70/80 Sitter som F*n... Ta 1 längst in typ 20 från vägg sen typ en meter ut sen en på 1,50 och en på 2 meter sitter det inte då sitter det aldrig..Jag menar det är ju ingen skyddsrumsvägg.. Sen drar du 2-3 skruv eller spikar med 100 spik en 4-5 st typ... Vill du så kan du dra 2-3 skruv till i golvet också så är du 100 på att det sitter tills jorden går under...

 
Klockrent, tack för svaren.
 
Hur gick det?

Jag ska göra liknande och funderar på om det höll eller ej?
 
Jag har en liknande vägg. Där är det limmade dubbla OSB-skivor på vardera sidan av reglarna, sedan renoveringsgips utanpå. Den är inte helt stum, men nästan. Var också noga med infästningen av överliggande regel (i tillägg till allt som redan beskrivits av andra ovan). Fäster du den ordentligt tätt (och dessutom limmar mot underlaget) med skruvar ned i OSB så kommer det att styva upp bra.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har en liknande vägg. Där är det limmade dubbla OSB-skivor på vardera sidan av reglarna, sedan renoveringsgips utanpå. Den är inte helt stum, men nästan. Var också noga med infästningen av överliggande regel (i tillägg till allt som redan beskrivits av andra ovan). Fäster du den ordentligt tätt (och dessutom limmar mot underlaget) med skruvar ned i OSB så kommer det att styva upp bra.
Har du DUBBLA osb på vardera sida? Det låter helt enormt ju, eller? Alternativet är att sätta stolpe. Men vill ju inte klabba mer än nödvändigt.

Här är det 2490mm halvvägg som behövs byggas. Tänkte ca 1100mm höjd. Trodde att osb på ena sidan och enkelgips på båda sidor skulle räcka om det fästes i bakkant i väggen. Om inte så får stolpe sättas golv till tak.

Tankar?
 
  • Renoveringsarbete med vitmålad trappräcke och material på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S StävieRo skrev:
Har du DUBBLA osb på vardera sida? Det låter helt enormt ju, eller? Alternativet är att sätta stolpe. Men vill ju inte klabba mer än nödvändigt.

Här är det 2490mm halvvägg som behövs byggas. Tänkte ca 1100mm höjd. Trodde att osb på ena sidan och enkelgips på båda sidor skulle räcka om det fästes i bakkant i väggen. Om inte så får stolpe sättas golv till tak.

Tankar?
Dubbla limmade OSB är för att få stumheten vid sidokrafter. Min stolpe sitter bara mot golvet, inte nedanför som din gör. Jag behöver verkligen få ned krafterna i golvet och sprida dem över hela väggen. Det är lite likt där du har din, men min vägg är kortare då trappen viker av och väggen är i innerkurvan. Jag använde renoveringsgips för att inte gipset skulle bygga så mycket.

Allt hänger på hur stabil din stolpe är. Min var inte så stabil som sagt var (jag tog ned en fullhöjdsvägg och då fanns inget att fästa stolen i nedtill).
 
  • Gilla
LindaG
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Dubbla limmade OSB är för att få stumheten vid sidokrafter. Min stolpe sitter bara mot golvet, inte nedanför som din gör. Jag behöver verkligen få ned krafterna i golvet och sprida dem över hela väggen. Det är lite likt där du har din, men min vägg är kortare då trappen viker av och väggen är i innerkurvan. Jag använde renoveringsgips för att inte gipset skulle bygga så mycket.

Allt hänger på hur stabil din stolpe är. Min var inte så stabil som sagt var (jag tog ned en fullhöjdsvägg och då fanns inget att fästa stolen i nedtill).
Min stolpe som sitter i trappan är väldigt svajig så det blir isf att sätta en ny stolpe från golv till tak bredvid. Eller styva upp väggen som du beskriver. Ställer mig tveksam till att jag får min lite längre vägg tillräckligt stum med gips och OSB. Eller du är nöjd med din?
 
Skicka gärna bild på din lösning om du har möjlighet!
 
S StävieRo skrev:
Skicka gärna bild på din lösning om du har möjlighet!
Då får jag rita, ingenting syns längre och jag har inga bilder tyvärr. Jag gör ett försök att rita...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.