misslyckades totalt att lägga in ett klickgolv i mitt renoverade sovrum på ca 15kvm. Att väggarna som är av treetex var ojämn visste jag men att golvbräderna var böljande hade jag inte tänkt på. Lade först foam och därefter klickgolv men det går inte oavsett vilken ledd jag lägger. Köpte en golvspånplatta för att prova men den var ju 20 mm och 180 cm och riktigt bånglig och höjer golvet med 2 cm bara den och inte går plattan dikt an mot ojämn vägg heller så det känns som vägs ände just nu!!
 
  • Delvis lagt laminatklickgolv med ojämna kanter nära vägg, ofullständigt, med synlig skumunderlägg och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tunt laminatgolv kräver troligen ett jämnare underlag som du är inne på. Lägger du istället ett tjockare parkettgolv av trä så skulle jag tro det funkar bra trots att golvplanken är kupade, det är värre med större lokala svackor/toppar.

Ditt problem borde gå att lösa genom att slipa golvet jämnt. Det bör också gå att lösa genom att först lägga golvspån. Men du förlorar ju dock 2cm takhöjd och det ställer ofta till det mot andra golv och med dörrar och trösklar.
Att väggen är ojämn är ju relativt enkelt att lösa genom att sticksåga golvspånet till att följa väggen.
 
  • Gilla
Försökeriaf
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Ett tunt laminatgolv kräver troligen ett jämnare underlag som du är inne på. Lägger du istället ett tjockare parkettgolv av trä så skulle jag tro det funkar bra trots att golvplanken är kupade, det är värre med större lokala svackor/toppar.

Ditt problem borde gå att lösa genom att slipa golvet jämnt. Det bör också gå att lösa genom att först lägga golvspån. Men du förlorar ju dock 2cm takhöjd och det ställer ofta till det mot andra golv och med dörrar och trösklar.
Att väggen är ojämn är ju relativt enkelt att lösa genom att sticksåga golvspånet till att följa väggen.
Jag håller i stort sett med detta inlägg. Om du slipar ned så löser detta en del, dock så kostar det att hyra slip alternativt ta in någon som gör detta. Dock så kan det fortsatt finnas lokala svackor(ganska troligt) som du i så fal får spackla eller bulla upp med lumppapp(styvare än foam).

Jag har renoverat rum med liknande förutsättningar, och fick till det ok med endast lite knarr. La då en 1-stav ekparkett från barlinek. Nu i efterhand så hade jag antingen slipat upp det gamla golvet, eller lagt lite mer pengar på ett massivt ekgolv som skruvas mot underlaget. Anledningen till att detta inte gjordes var tidspress
 
  • Gilla
Försökeriaf
  • Laddar…
Tack för svar!
Har redan inhandlat tunt laminatgolv men även om 2-3cm inte gör något mot takhöjden så är skivorna tunga ohanterliga och det blir en ”trappa” till angränsande rum, tunnare spånplatta hade varit bättre men hittar ingen!
V vectrex skrev:
Ett tunt laminatgolv kräver troligen ett jämnare underlag som du är inne på. Lägger du istället ett tjockare park
V vectrex skrev:
Ett tunt laminatgolv kräver troligen ett jämnare underlag som du är inne på. Lägger du istället ett tjockare parkettgolv av trä så skulle jag tro det funkar bra trots att golvplanken är kupade, det är värre med större lokala svackor/toppar.

Ditt problem borde gå att lösa genom att slipa golvet jämnt. Det bör också gå att lösa genom att först lägga golvspån. Men du förlorar ju dock 2cm takhöjd och det ställer ofta till det mot andra golv och med dörrar och trösklar.
Att väggen är ojämn är ju relativt enkelt att lösa genom att sticksåga golvspånet till att följa väggen.
ettgolv av trä så skulle jag tro det funkar bra trots att golvplanken är kupade, det är värre med större lokala svackor/toppar.

Ditt problem borde gå att lösa genom att slipa golvet jämnt. Det bör också gå att lösa genom att först lägga golvspån. Men du förlorar ju dock 2cm takhöjd och det ställer ofta till det mot andra golv och med dörrar och trösklar.
Att väggen är ojämn är ju relativt enkelt att lösa genom att sticksåga golvspånet till att följa väggen.
 
[Qtack för svar, får fundera en vända till!UOTE="OTGI, post: 4038226, member: 203616"]Jag håller i stort sett med detta inlägg. Om du slipar ned så löser detta en del, dock så kostar det att hyra slip alternativt ta in någon som gör detta. Dock så kan det fortsatt finnas lokala svackor(ganska troligt) som du i så fal får spackla eller bulla upp med lumppapp(styvare än foam).

Jag har renoverat rum med liknande förutsättningar, och fick till det ok med endast lite knarr. La då en 1-stav ekparkett från barlinek. Nu i efterhand så hade jag antingen slipat upp det gamla golvet, eller lagt lite mer pengar på ett massivt ekgolv som skruvas mot underlaget. Anledningen till att detta inte gjordes var tidspress[/QUOTE]
 
F Försökeriaf skrev:
Tack för svar!
Har redan inhandlat tunt laminatgolv men även om 2-3cm inte gör något mot takhöjden så är skivorna tunga ohanterliga och det blir en ”trappa” till angränsande rum, tunnare spånplatta hade varit bättre men hittar ingen!
¨
Lägg OSB, det bör funka. De brukar vara 10mm tjocka.
 
  • Gilla
Försökeriaf
  • Laddar…
V vectrex skrev:
¨
Lägg OSB, det bör funka. De brukar vara 10mm tjocka.
Tack för tips!
Är denna skiva tillräckligt stadig att lägga ut för att balansera ”åsarna” du ser på bilden eftersom de är hälften så tjocka som spånskivan?
Oavsett ska jag åka och kika på dem i ”natura”
Första gång jag som kvinna ger mej på ett golv
 
V vectrex skrev:
¨
Lägg OSB, det bör funka. De brukar vara 10mm tjocka.
Visst, osb kanske funkar hållfasthets & djupmässigt, men det kan vara krångligt att få skivorna i våg i alla skarvar när man skruvar. Jag skulle av denna anledning inte använda skiva utan not och spont. Nått sånt här borde funka?

https://www.byggmax.se/spånskiva-p10121
 
  • Gilla
Försökeriaf och 1 till
  • Laddar…
O OTGI skrev:
Visst, osb kanske funkar hållfasthets & djupmässigt, men det kan vara krångligt att få skivorna i våg i alla skarvar när man skruvar. Jag skulle av denna anledning inte använda skiva utan not och spont. Nått sånt här borde funka?

[länk]
Sant, not och fjäder är att föredra i detta fall.

Vad gäller hållfastheten duger alla uppräknade under förutsättning att du inte har större svackor i golvet.
 
  • Gilla
Försökeriaf
  • Laddar…
Det finns även golvspånskivor rot som är 10 mm.
Lycka till!
 
  • Gilla
Försökeriaf
  • Laddar…
OTGI skrev:
Visst, osb kanske funkar hållfasthets & djupmässigt, men det kan vara krångligt att få skivorna i våg i alla skarvar när man skruvar. Jag skulle av denna anledning inte använda skiva utan not och spont. Nått sånt här borde funka?

[länk]
 
Dessa skivor har dock inte not och fjäder på kortsidan. Det är bättre och enklare att använda rot golvspån.
 
  • Gilla
Försökeriaf
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Dessa skivor har dock inte not och fjäder på kortsidan. Det är bättre och enklare att använda rot golvspån.
Bra öga för detaljer(y)TACK! Du har givetvis rätt.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.