Hej!

Vi håller på att renovera köket och är nu på gång med att ansluta köksfläkt.

Vi har ett hål i murstocken där tidigare köksfläkt suttit. Förra ägare hade bara fogskummat in spiroröret från fläkten.

Vi funderar på en bättre lösning.

Räcker det med att man sätter en stos för 125 rör vid hålet och tätar runtom eller bör man även dra upp spirorör enbit för att få vinkeln på luften? I så fall finns det någon dubbelsidig stos? Har bara hittat stosar med anslutning åt ena hållet.

Jag tänker att sätter man bara en stos så kan luften blåsa tillbaka till viss del för man inte har en vinkel uppåt?

Vi har kikat så kanalen är fri och vi eldar ej i murstocken.

Tar gärna tips! Skickar med en bild på hålet.
 
  • Öppet kvadratiskt hål i en murstock vägg, redo för anslutning av ett köksfläktsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Kanal från köksfläkten ska gå att göra ren från fett. Har du nån uppfattning om hur det ska kunna bli möjligt med den lösning på kanaldragning som du planerar nu?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kanal från köksfläkten ska gå att göra ren från fett. Har du nån uppfattning om hur det ska kunna bli möjligt med den lösning på kanaldragning som du planerar nu?
Det borde gå utmärkt att rensa vid behov med min lösning? Talat med fackman idag, han ska komma hit och kika. Oftast använder man befintliga kanaler i gamla hus enligt honom
 
Vi har så här, eftersom spisen hade hamnat för långt ut i köket om den placerats där vedspisen en gång stått. Ingen har klagat eller rensat kanalen för den delen.
Flexibel metallkanal för spisfläkt installerad i hörnet av ett kök, leder från spis till ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Luften väljer lättaste vägen så det räcker med en vanlig stos.

Annars finns dubbelstos här
[länk]
Alright. Så det är inte vettigt att dra rör ända upp genom skorsten? Är bara en murad kanal nämligen. Dubbelstosen såg intressant ut!
 
H headlam skrev:
Alright. Så det är inte vettigt att dra rör ända upp genom skorsten? Är bara en murad kanal nämligen. Dubbelstosen såg intressant ut!
Du kan såklart dra ett spiro om du vill men jag tror inte det behövs.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Du kan såklart dra ett spiro om du vill men jag tror inte det behövs.
Vill och vill :D. Tänker mer vad som är godkänt gentemot försäkringsbolag i samband med eventuell brand och liknande.
 
Jag tror inte murstocken brinner så bra. Jag gjorde precis likadant, den gamla eternitkanalen var fastmurad in i skorstenen. Satte en stos och tätade med nått brandsäkert ventilationstätning. Det fungerar mycket bra, körde med 160mm spirorör från fläkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.