Hej!

Önskar åsikter kring min rätt röriga ritning. Jag är inte färdig känner jag, men har ändå svårt att komma vidare och vill inte lägga ner för mycket tid på något som jag helt kommer att refusera senare. Kommer bli ett 1,5 plans ladhus är tanken. Har ännu inte ritat ut fönster eller övervåning där två sovrum, allrum samt dusch/toa skall inrymmas. Vad ritar ni andra i som får fram så snygga planlösningar?
En första plans ritning av ett ladhus, med markerade rum som kök, matsal och vardagsrum, utan fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Några tankar. Med köket placerat på det sättet kommer man att gå mellan köksö och köksbänk för att ta sig vidare in i huset. Det känns lite märkligt. Sovrummet, eller speciellt walk in closetten känns trång. Du kommer bara kunna hänga kläder på en vägg med den storleken, dvs du får inte ut mer av utrymmet än vad du får med en garderobsvägg. Både sovrum och walk in closet kommer kännas som relativt trånga utrymmen. Med den utskjutande delen i badrummet får vardagsrummet en trängre passage, hur tänker du möblera rummet? Redan ett 3,55 brett vardagsrum är relativt smalt, det är dessutom en öppning i väggen till övriga huset i den del av vardagsrummet där jag antar att du vill ha soffor. Som det ser ut nu hade jag placerat soffor där du har ritat in matbord och matbordet till vänster om köksön.

Med ett hus som uppenbarligen har fokus på ett inbyggt garage tror jag du bör fundera på vilka funktioner och ytor du har på entréplan. Genom att ta bort någon funktion (till exempel kontor/gästrum eller sovrum) och förlägga det på övre plan bör du kunna få till en bättre lösning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Dessutom är knappast badrummet tillgänglighetsanpassat och troligen inte köket heller.
 
Tack för synpunkterna! Jag har mycket kvar att lära.

Köksön är jag inte säker på. Kändes bara så tomt utan något där, men för trångt med den där. Finns ju en möjlighet att ha en lösning på hjul men då kan man bara använda den till förvaring/bakning/temporär sittplats.

Walk in closeten är något trång, men tanken är mer förråd, samt att via den komma åt döutrymmet under trappen. Det behöver inte vara en dörr utan kan vara skjutdörrspartier istället. Jag hade även en tanke på att placera teknikrum/tvätt där på något sätt istället, men har läst en del om mycket ljud från ventilationsaggregat och valde istället att ta yta från garaget i anspråk. Tanken är att försöka samla vatten/avlopp någorlunda.

Kontoret är tänkt att fungera som extra sovrum till att övervåningen är klar, något som jag tänker man kan senarelägga för att spara pengar.

Men jag får tänka om lite! Hittade ett bra dokument kring tillgänglighet.

Men kom gärna med tips!
 
:giggle: Hur mycket får man kasta upp i luften och ändra om? Att garage/verkstad har en framträdande plats verkar underförstått, men är allt övrigt flyttbart ? Tänkte om det är någon speciellt vacker utsikt vid matplatsen som man vill åt med placeringen just där?
 
  • Gilla
Manberg
  • Laddar…
Hej! Det är fritt fram att kasta hur du vill! Åt söder så kommer närmsta granne att bygga, har därför inga behov av fönster på den väggen på bottenvåningen.

Åt Väster är det magisk utsikt över åkrar och ängar. Åt Öster är det insynsskyddat men även där en otroligt fin utsikt med en lövskog jag tänker att man gärna vaknar upp till. Garaget är egentligen en snickarverkstad. Kanske hade det var klokast att bygga det separat, men jag är så uppspelt över tanken att kunna gå ut till verkstaden i socklästen och snickra något eller spela innebandy med sonen. Kommer även fungera som förvaring/produktion under byggtiden.
 
Är inte helt nöjd med detta heller, så tar gärna emot synpunkter. Badrummet blir rätt litet. Sängen kommer under trappen. Vet inte helt och hållet hur detta med laster och takstolar förhåller sig, det är därför jag låter hjärtväggen bestämma en del. Tänker man sig synliga balkar så kan man variera något mer antar jag.
 
  • Ritning av ett litet hem med måttangivelser, indikerar badrum, sovrum under trapp och öppna ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du skriver en lättöverskådlig lista över grundkraven avseende huset vore det nog lättare att komma med förslag på planlösningar.

Jag står själv i begrepp att påbörja ett nytt husbyggnadsprojekt i form av ett ladhus, har använt programmet Sweet Home 3D för att skissa både planlösning och fasader samt genererat 3D-bilder.
 
  • Gilla
Manberg
  • Laddar…
Säng under trappan är väl bara bra om man vill hålla koll på att tonåringarna inte smiter ut om natten... :thinking::p Annars skulle jag nog starkt avråda från det...
 
  • Gilla
Manberg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Manberg Manberg skrev:
Badrummet blir rätt litet. Sängen kommer under trappen.
Hur blir det om du har dubbelsängen i vänstra sovrummet och sen justerar väggarna så att det rummet blir tillräckligt stort och badrummet lite större?
Att ha ett gästrum/kontor under trappan borde inte göra så mycket.

120 cm är ett bra avstånd mellan köksön och de andra köksskåpen, men låt gärna ön bli större så att den går att använda mer och på fler sätt.

Får det plats några garderober eller annan klädförvaring i hallen?
Den ser smal ut.

Att placera TV i hörnet så där gör att de i vänstra soffan inte kan se den alls och de i högra soffan riskerar att vänstra soffan skymmer en del av TV-bilden.

I tvättrummet bör det man använder ofta som tvättmaskin och tumlare placeras närmast dörren och där bör finnas en ho.
 
  • Gilla
Manberg
  • Laddar…
Jag känner att du målat in dig i ett rejält hörn.

När jag räknade snabbt på det så är bottenplan på ca 100m²?

Jag skulle vilja säga som såhär, börja om helt och håller typ. En sjukt negativ kommentar, jag vet. Men som det är nu så blir det inget bra alls i mina ögon,

En anledning är entrén placering, genom att placera den i ett hörn på boytan så begränsar man resterande planlösning avsevärt!

Även trappans placering ställer till det, på båda plan i min mening!

Och vad är tanken ovan garage, ska det också vara boyta?
 
  • Gilla
Manberg och 1 till
  • Laddar…
A Alecci skrev:
Om du skriver en lättöverskådlig lista över grundkraven avseende huset vore det nog lättare att komma med förslag på planlösningar.

Jag står själv i begrepp att påbörja ett nytt husbyggnadsprojekt i form av ett ladhus, har använt programmet Sweet Home 3D för att skissa både planlösning och fasader samt genererat 3D-bilder.
Har fått den frågan tidigare angående krav, hur vardagen ser ut. Svårt tycker jag. Ser väl å ena sidan ut som precis vem som helst, men sen när man börjar nysta så är det några saker som kommer fram.

Huset ska vara lättbyggt och effektivt (helst inga takkupor eller vinklar) iom att jag bygger själv utan att vara ointressant. Allt behöver inte vara effektivt i den bemärkelsen att det är yteffektivt. Svårt att förklara. Men ta äldre lägenheter som ett exempel. När man har en smal serveringsgång eller liknande där man kan gå runt, jaga barnen eller köra trampcykel. Sånt uppskattar jag även fast det inte är kvm-effektivt. Jag kan slösa kvadratmeter för att göra huset intressant, men sparar gärna där det är onödigt t.ex badrum.

Utsikten åt sydväst är prio förstås. Men vill även ha ett stort fönster åt öster att vakna upp till. På grund av tomtens utformning så är garaget bäst lämpat åt norr. Det måste visserligen inte vara sammanbyggt med huset, men det är en önskan jag har att kunna gå i strumplästen till garaget. Att inte bygga garaget ihop med huset skulle bespara mig mycket tid och pengar, men jag är rädd att då blir det inte något garage närmsta åren. Men jag är öppen för ideer och inser värdet av att kunna placera entren på ett annat ställe och att även kunna få in lite ljus från norr.

Har även fastnat för att ha en rak trapp av någon anledning. Känns lyxigt. Gärna något bredare än normalt. Jag vill helst ha 2 siktlinjer genom huset öst-väst där den ena bör vara från entren. Det blir sovrum och allrum samt toa/dusch på ovanvåningen så någon anledning för litet vardagsrum för barn på nedervåningen känner jag inte att jag har.
Är i dagsläget ensamstående med en son på 7. Hoppas väl inte att det ska vara så för evigt och oavsett det är jag beredd att ta hänsyn till att någon annan ska kunna köpa huset någon dag.

Att jag vill ha 2 sovrum på nederplan, eller ett sovrum och ett kontor är för att kontoret kommer fungera som sonens sovrum till övervåningen är klar vilket kanske dröjer ytterligare nåt år efter inflytt. Har sällan stora sällskap hemma, men vill ha möjlighet gällande matbord och sittplatser. Vad har jag missat?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur blir det om du har dubbelsängen i vänstra sovrummet och sen justerar väggarna så att det rummet blir tillräckligt stort och badrummet lite större?
Att ha ett gästrum/kontor under trappan borde inte göra så mycket.

120 cm är ett bra avstånd mellan köksön och de andra köksskåpen, men låt gärna ön bli större så att den går att använda mer och på fler sätt.

Får det plats några garderober eller annan klädförvaring i hallen?
Den ser smal ut.

Att placera TV i hörnet så där gör att de i vänstra soffan inte kan se den alls och de i högra soffan riskerar att vänstra soffan skymmer en del av TV-bilden.

I tvättrummet bör det man använder ofta som tvättmaskin och tumlare placeras närmast dörren och där bör finnas en ho.
Att flytta på sovrum och kontor en bra tanke, men för att det ska funka så måste köket bli mindre, eller ha en annan utformning, alternativt en ingång från hall till kontoret. Sedan undrar jag om det rummet kommer bli varmare om det ligger mot en södervägg även om man inte har fönster där? Ska rita och testa! Garderober kan man bygga in i väggen till höger och stjäla lite yta från garaget.

Ägnade inte någon större energi till var tv eller tvättmaskiner skulle vara. Slarvigt av mig! Bra påpekande om den saknade hon, den hade jag glömt. Tvättstugan är det jag saknar mest från det hus jag hade och sålde, så det är relevant att det blir bra! Jag skulle gärna ha möjlighet till att kunna hänga underlakan i tvättstugan, men det kanske är nog så bra att kunna göra det utomhus?
 
J Jarlsgård skrev:
Jag känner att du målat in dig i ett rejält hörn.

När jag räknade snabbt på det så är bottenplan på ca 100m²?

Jag skulle vilja säga som såhär, börja om helt och håller typ. En sjukt negativ kommentar, jag vet. Men som det är nu så blir det inget bra alls i mina ögon,

En anledning är entrén placering, genom att placera den i ett hörn på boytan så begränsar man resterande planlösning avsevärt!

Även trappans placering ställer till det, på båda plan i min mening!

Och vad är tanken ovan garage, ska det också vara boyta?
Ja-sägare finns det för många av!

Stämmer bra med ungefär 100 m2 (98 tror jag)Uppskattar kritiken! Det är inte alls omöjligt att jag börjar om helt och hållet! Jag har ritat efter det man läst sig till angående rums placering i förhållande till väderstreck och sedan tagit hänsyn till tomten och några egna egenheter. Det kanske är ett No-no att placera en entre i ett hörn. Men jag gillar den inbillade känslan av att kunna "gå runt" som jag försökte beskriva i ett inlägg här ovan. Att komma in i ett hus och direkt veta precis var alla rum är och hur de ser ut är en mardröm. Jag vill bli överraskad och kunna överraska!

Ovan garage har jag inte bestämt mig. Jag har rätt mycket prylar, så det kan bli förråd. Kanske blir det en hemmabio eller ett skönt häng med på tok för många högtalare. Kanske får det vara öppet till nock så länge så man kan göra riktigt höga lobbar när man spelar pingis? Tror inte det blir boyta.
 
J Jarlsgård skrev:
Jag känner att du målat in dig i ett rejält hörn.

När jag räknade snabbt på det så är bottenplan på ca 100m²?

Jag skulle vilja säga som såhär, börja om helt och håller typ. En sjukt negativ kommentar, jag vet. Men som det är nu så blir det inget bra alls i mina ögon,

En anledning är entrén placering, genom att placera den i ett hörn på boytan så begränsar man resterande planlösning avsevärt!

Även trappans placering ställer till det, på båda plan i min mening!

Och vad är tanken ovan garage, ska det också vara boyta?
Hur ser tomten ut? Var ska garageportarna vara? På gaveln?

Och jag kanske missat detta helt, men var i landet är det?

Väderstrecken, är norr vid garage gaveln? Och kontor/vrum mot söder?

Hur ser tomten ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.