Hejsan.

Jag har en för kort skorsten men har numera en fläkt på toppen med ett jävla sug. Och jag tror inte att det blir så bra när man har två fläktar eller vad tror ni? Därför undrar jag vilken självdragspanna som ni anser vara bäst helt enkelt.

/jonas
 
Extuna gör ju bra självdragspannor, som sällan förblir självdragspannor eftersom folk blir tvungna att sätta dit en rökgasfläkt...

Annars finns det ju kungen Solo Inova som går att köra ihop med en fläkt på skorstenen om du monterar en dragbegränsare. Men den går säkert bra även om du tar bort skorstensfläkten.
 
jo men har man betalat runt 6000:- för fläkten och 2000:- för styrningen till den så villl man gärna använda den i framtiden. Hur är Arimax? , det verkar inte finnas så många självdragspannor på marknaden.

/jonas
 
Nackdelen med självdrag är sämre verkningsgrad. För att inte få för stort motstånd gör man tuber eller liknande korta. Vilket ger högre rökgastemp och mer värme åt kråkorna...
 
visst är det sant att verkningsgraden blir lidande. Men jag har gratis ved och har inget emot att elda några meter extra varje vinter. Jag kikade på extuna och den verkade intressant faktiskt, någon som vet om några priser på den?
 
Verkninggraden skiljer så lite att det kan kvitta om du inte ska värma ett oisolerat timmerhus på 300kvm i Pajala.

/danso
 
värmebaronen! Vedolux 40 eller 50ub det är grejor det! har skälv 40ub.. kanon nöjd.. visst inte värdens bästa verkningsgrad men... jag har inga kretskort eller elektriska grejor över huvud taget som kan paja.. bara rejäla spakar och rattar! Det värderar jag högt!
 
  • Gilla
Stefan Sillén
  • Laddar…
ja värmebaronen har jag tänkt på men de har rätt små eldstäder tycker jag . 50kw och 165 l är det va? är inte det lite litet?
 
davvethepirate skrev:
Hur är Arimax? , det verkar inte finnas så många självdragspannor på marknaden.

/jonas
Arimax 35 är en rejäl panna. Underförbränning och stor eldstad. Det är en panna som inte är knusslig med vad man matar den med, riktigt grov ved funkar perfekt.


//Kristoffer
 
Skulle jag valt en självdragspanna hade det blivit en från Värmebaronen. De verkar vara mycket välgenomtänkta och praktiska att hantera. Tex. vid tändning och sotning.
 
storahuset skrev:
Skulle jag valt en självdragspanna hade det blivit en från Värmebaronen. De verkar vara mycket välgenomtänkta och praktiska att hantera. Tex. vid tändning och sotning.
Enda nackdelen är väl märkbart högre vedförbrukning än dom bästa pannorna. Men det får man med små, dåligt isolerade tankar också...
 
är det någon som själv har en arimax som kan berätta lite om den ? ryker det in mycket när man öppnar för att fylla på ved? vad kostar den?

/jonas
 
davvethepirate skrev:
är det någon som själv har en arimax som kan berätta lite om den ? ryker det in mycket när man öppnar för att fylla på ved? vad kostar den?

/jonas
För mig gäller att utan fläkt kan det ryka in lite när man lägger på. Med fläkt ryker det dock inte in alls. Inga problem att elda med grov ved, klen ved ger däremot för hög rökgastemp. Obs att detta mina erfarenheter som gäller min installation. Detta beror mycket på skorstenslängd osv.

Har 2.5kbm acc idag men det skulle inte göra något om det var det dubbla. Eldar 1gång/dygn när det är -30. huset är på drygt 150kvm

Priset? vet ej idag men har sett pris på runt 40k. En prisvärd panna med liknande (samma?) konstruktion verkar vara mollepannan som kostar ungefär hälften.

//Kristoffer
 
davvethepirate skrev:
vilken modell av arimax är det du har?
35

//Kristoffer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.