Är nybliven fritidshusägare och har tusentals funderingar, hoppas någon här vill dela med sig av sina erfarenheter!

Huset har en panasonic luft/luftvärmepump. På utedelens slangar har isoleringen spruckit - hur lagar jag det lättast? Små bitar isolertejp in i sprickan eller vira isolertejp runt?

Undrar också hur lämpligt det är med buntbanden som ser lite väl tight åtdragna ut?

Sista frågan rör underhåll - behöver man serva sådana här? Något filter i innedelen kanske? Den står och går dag ut och dag in på ett 8/10gradersprogram, och sen med högre temp när vi är där.

Hur länge håller en luftvärmepump?

Tack på förhand!
Utedel av luftvärmepump monterad vid trävägg med synliga slangar och sprucken isolering i vintersnö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucken isolering på slangar till en Panasonic luftvärmepumps utedel fastsatta med tighta buntband mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skär bort buntbandet. Fyll sprickan i isoleringen med lite polyuteranskum om linda om lite snyggt med väderbeständig tejp. Bunta om.
Du bör serva den åtminstone var tredje år. Detta måste göras när det är riskfritt för frost. Då kommer ut en kille och kollar att allt är schysst och gör ren inne och utedelen från damm och skit. Hur länge en pump håller är lite av ett lotteri. Vissa pumpar håller 25 år medan andra kastar in handduken efter 8-9 år. Den mest kritiska delen är kompressorn och också den som är den som brukar ge upp. Men det finns ju annat också som kan gå sönder på vägen. Läckande kopplingar, fläktmotorlager och annat smått och gott. Sen är just att ha dessa pumpar på lågtemp-läget är inte att rekommendera. Avfrostningarna blir mycket längre sen behöver huset ha god ventilation. Tänk temp och luftens förmåga att bära vatten.
 
Tack för snabbt svar!

Ska köpa skum och fixa det.

När det gäller lågtemp-läget, vad rekommenderar du istället? Vill ju gärna ha lite värme på så huset inte fryser.
 
Köp isolertejp istället , betydligt enklare än att hålla på med skum och tejp, finns troligen både på Biltema och Jula.
Kompressorhaveri är inte vanligt ( åtmindstånde inte på dom Japanska märken vi haft)
Fläktmotor, givare och kretskort är det som är ”vanligare” och överslag från åskoväder är nog störst risk för att få stora skador.
Hur ofta man behöver göra en service/rengöring beror på förhållandena innerdelen är monterad i och hur mycket den används samt hur duktig man är på att rengöra filtren , är filtren igensatta letar sig damm/skit in till värmepaketet i springor/glipor.
Service/rengöring kan behövas från år 2 till vart 7 år och då beroende på förutsättningarna.
 
A
behöver man verkligen göra service? Jag har monterat av hela kåpan på våran och duschat igenom med sprayflaska (från jula), en gång om året
 
Tackar för tipsen! Om jag inte hittar något annat som behöver tätas med skum testar jag nog isolertejp!

det här med att rengöra filter låter som något jag kan börja med. Antar att det står i instruktionsboken hur man gör?
 
Johan1975z skrev:
behöver man verkligen göra service? Jag har monterat av hela kåpan på våran och duschat igenom med sprayflaska (från jula), en gång om året
Finns det inget som hindrar luftflödet så behöver man inte göra en service :)
Tänk på att även kolla fläkttrumman då det kan samlas stora mängder damm på den så det blir som skägg
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T Timmerö skrev:
Tackar för tipsen! Om jag inte hittar något annat som behöver tätas med skum testar jag nog isolertejp!

det här med att rengöra filter låter som något jag kan börja med. Antar att det står i instruktionsboken hur man gör?
Dom 2 stora nylonfiltren ska dras ut och göras rent efter behov med tex dammsugare och mjuka borsten.
Allt mellan var 14 dag och någon gång per kvartal.
Dom behöver oftast ett bad i ljummet vatten och lite milt diskmedel någon gång om året eller betydligt senare beroende på vad som finns i luften den suger i sig.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Köp isolertejp istället , betydligt enklare än att hålla på med skum och tejp, finns troligen både på Biltema och Jula.
Kompressorhaveri är inte vanligt ( åtmindstånde inte på dom Japanska märken vi haft)
Fläktmotor, givare och kretskort är det som är ”vanligare” och överslag från åskoväder är nog störst risk för att få stora skador.
Hur ofta man behöver göra en service/rengöring beror på förhållandena innerdelen är monterad i och hur mycket den används samt hur duktig man är på att rengöra filtren , är filtren igensatta letar sig damm/skit in till värmepaketet i springor/glipor.
Service/rengöring kan behövas från år 2 till vart 7 år och då beroende på förutsättningarna.
Småsaker som går sönder på vägen. Det vanligaste att man byter utedel är pga att kompressorn ger upp för de är så dyra så det är inte värt det.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Småsaker som går sönder på vägen. Det vanligaste att man byter utedel är pga att kompressorn ger upp för de är så dyra så det är inte värt det.
Vet inte vilka märken du har erfarenhet av men kompressorhavierier är inget vanligt fel på dom märken vi har haft att göra med senaste 15 åren.
Det som även kan göra att man byter utedel på en luft/luft är även om fyrvägsventilen är defekt då arbetskostnaden/köldmedium/transport blir så dyr eller att det varit överslag så kretskort, spole och givare är defekta och även kompressor kan ta skada vid överslag.
 
Trodde det var en bieffekt av att man gjort kompressorn verkningsgrad högre. Jag har haft en Mitsubishi som kompressorn gav upp efter sju år. Det blev en ny utedel då kompressorn kostade 17000 kr och garantin gått ut med två år.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Trodde det var en bieffekt av att man gjort kompressorn verkningsgrad högre. Jag har haft en Mitsubishi som kompressorn gav upp efter sju år. Det blev en ny utedel då kompressorn kostade 17000 kr och garantin gått ut med två år.
17000:- låter extremt dyrt om vi pratar om luft/luft och inte riktigt en verklig summa om det inte handlar om en utedel som är högt placerad så det behövs skylift eller väldigt lång resa tur och retur för montören.
Ingen aning om vem som dömt ut kompressorn och om det var det riktiga felet eller ej men förekommer säkert att man gör det ”enkelt” för sig och uppger kompressorhaveri.
Å andra sidan när det är väldigt osäkert på hur mycket som är defekt så kan det vara billigare med en ny utedel då timmar och reservdelar kan skena iväg så det blir tokdyrt.

Tycker det är sällsynt generellt med kompressorhaverier , ungefär som med bilar så är det numera inte motorn som skär utan det är all elektronik runt om som strular och kostar skjortan så man inte har råd att reparera.
 
Ok. Nä det var en lvvp
 
Silver78 Silver78 skrev:
Ok. Nä det var en lvvp
Ok, då är kompressorn dyrare och kan vara en rätt stor mängd med köldmedium R410 som är rätt dyr per kilo.
Inte lika bra koll på luft/vatten men tycker inte jag hört att det ska vara något vanligt fel oavsett känt märke.
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
Köpte isoleringstejp och svart silvertejp på Clas Ohlsson och såhär blev det.

Utomhusdel av värmepump med isoleringstejp på rör, placerad vid ett snötäckt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg blir att fixa avrinningen på ett mer permanent sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.