Fick lov av ägaren till granntomten/området att fälla en 30 meter hög gran, som stod nära tomtgränsen. Jag frågade hur han ville jag tog bort den fällda gran, men han tyckte jag kunde låta den ligga. Då jag nu börjat att kapa av alla grenar, undras om man bara kan lämna alltsammans där, eller kan det skapa problem/ohyra.
granenflld.jpg
 
Kapa upp det, bränn riset och behåll veden.
 
galento
hkkv skrev:
Kapa upp det, bränn riset och behåll veden.
Man brukar vilja få bort fällda granar snarast för barkborrens skull.
 
tack för svar, elda är inte så enkelt i skogen:( veden är heller inte så där intressant med tanke på jobbet kring den kraftiga stammen, har f ö ganska mycket granved. Med tanke på den där barkborren, får jag fundera på att flytta eländet lite längre bort , finns inte mycket gran i området, mest björk och ek.
 
Försök få tag i en gammal plåttunna. De är som gjorda för att småelda ris och kvistar i. Brukar köra "långkok" i min några gånger per år
 
sätt ut en annons på blocket. Ved bortskänkes och sen har du som krav att riset ska bort med. Det ser inte så roligt ut med träd som ligger och ruttnar.
 
ser även det som omöjligt, att elda upp det i mitt gamla oljefat, det är inga smågrenar precis :confused: Men jag förstår att jag måste åtgärda problemet på något sätt. Då dom flesta i området eldar själv, kan jag fråga här först. Men där är mycket jobb med att såga o klyva, och gran är inte så intressant som ved.
 
Nä, hela grenar får du nog inte ned men man kan ju kapa även dessa i mer passande bitar. Sen går de fint i tunna.
 
Att elda en stor grans grenar i en tunna, låter sig inte göras med mindre att man har ENORMT tålamod. Jag skulle hävda att enda sättet är att göra en stor brasa av det, det gjorde jag själv med min...

Du skrev att trädet fälldes nära tomtgränsen? Borde då vara en bit från huset, vilket i sig kanske gör det ok att elda där? Om inte, kanske du kan släpa riset en liten bit bort? Eldar du så här års, är det knappast nån risk att det sprider sig, heller, men om du har en lång vattenslang kan du ju vara på säkra sidan.
Själv eldar jag för det vilda på vår tomt, och här finns inte en möjlighet att något sprider sig, så vått som det är här.

Gran inte så intressant som ved? Ved är ved... Men ok. :surprised:)
Tänk bara på att det tar lååååång tid för ett träd att försvinna "av sig självt".

Lycka till!
 
Har du ingen stor marksten som du vill få bort? Elda, på med vatten o.s.v.
alt sty7rmans förslag

saturnus skrev:
ser även det som omöjligt, att elda upp det i mitt gamla oljefat, det är inga smågrenar precis :confused: Men jag förstår att jag måste åtgärda problemet på något sätt. Då dom flesta i området eldar själv, kan jag fråga här först. Men där är mycket jobb med att såga o klyva, och gran är inte så intressant som ved.
 
sennen skrev:
Att elda en stor grans grenar i en tunna, låter sig inte göras med mindre att man har ENORMT tålamod. Jag skulle hävda att enda sättet är att göra en stor brasa av det, det gjorde jag själv med min...

Du skrev att trädet fälldes nära tomtgränsen? Borde då vara en bit från huset, vilket i sig kanske gör det ok att elda där? Om inte, kanske du kan släpa riset en liten bit bort? Eldar du så här års, är det knappast nån risk att det sprider sig, heller, men om du har en lång vattenslang kan du ju vara på säkra sidan.
Själv eldar jag för det vilda på vår tomt, och här finns inte en möjlighet att något sprider sig, så vått som det är här.

Gran inte så intressant som ved? Ved är ved... Men ok. :surprised:)
Tänk bara på att det tar lååååång tid för ett träd att försvinna "av sig självt".

Lycka till!
Det är därför det brukar bli just långkok. Några grenar eller grenbitar i varje gång man passerar. Tänder man på morgonen så hinner det gå i en hel del fram till skymningen
 
saturnus skrev:
Men där är mycket jobb med att såga o klyva, och gran är inte så intressant som ved.
Ja, energi kommer aldrig gratis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.