Hej, jag har funderat på att göra om en ettas planlösning till en tvåa. Vad tror ni om detta förslaget, den övre bilden med de röda strecken som nya väggar. Risken är att det blir konstig form på vardagsrummet. Den nedre bilden är ett annat förslag, men jag känner spontant att det blir mycket fönster i sovrummet. Öppen och tacksam för åsikter och idéer.
 
  • Två planlösningar för en lägenhet, övre med nya väggar markerade i rött, nedre med annat förslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt när de inte finns några mått, men hade nog försökt göra enligt nedre bilden (se röda strecken).
Få in en matplats bredvid ingång och ”nya sovrummet”, inga konstiga vinklar på v-rummet och köket är i centrum.
Planritning föreslår omstrukturering med röda linjer som indikerar ett nytt rum och en matplats bredvid köket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
afav och 1 till
  • Laddar…
Eller en sovalkov på den plats du ritat överst, istället för ens väggen ett draperi tex.
 
Jag tycker det ser ut som att rummen blir väldigt små, även vardagsrummet, genom att lägga till väggar. Enda alternativet jag ser är att flytta ut köket i stora rummet. Helst med placering på den nedre väggen i ritningen. Och använda nuvarande kök till sovrum. Förstår att det kanske inte är ett genomförbart alternativ med tanke på avlopp/fläktutsug osv.

Om det inte går att flytta köket skulle jag skippa iden om ett separat sovrum. Fundera i stället på hur utrymmet kan möbleras på bästa sätt. Möjligen kan du fortfarande ta ner köksväggen för att skapa en cool "studiokänsla". Kanske genom att använda typ sängskåp. Kanske inte något man fäller upp varje dag, men att skapa möjligheten när man har gäster gör att känslan av att man sitter i ett sovrum försvinner.

imagesimages
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag hade byggt om enligt ritning nr 2. Tycker det verkar vettigt, skönt med ett separat sovrum. Ritning 1 kan bli svårmöblerat.
 
Hade också gjort som förslag 2.

Men till sovrummet hade jag nog slängt in 2 glasade dubbeldörrar, för att ge det en lite exklusivare känsla + att det ger ett ljusinsläpp från balkongfönstrena trots att det tekniskt sett är en vägg där (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.