Skall funka ändå. Ligger ofta nätkabel på samma kabelstegar som både 230 och 380v. Betydligt värre än en kabel ut till en stuga.
 
  • Gilla
Wikih
  • Laddar…
StoffeGbg StoffeGbg skrev:
Skall funka ändå. Ligger ofta nätkabel på samma kabelstegar som både 230 och 380v. Betydligt värre än en kabel ut till en stuga.
Fast då ligger det förhoppningsvis i en dedikerad svagströmsskena som skärmar mot de kraftigare kablarna.
Jag byggde fastighetsnät under många år och det var aldrig godkänt att dra kablarna parallellt intill strömkablar. Skulle vi lagt dem på en stege tillsammans med starkström hade vi fått ordentliga nedslag på besiktningen.
 
B Bonzo2000 skrev:
Fast då ligger det förhoppningsvis i en dedikerad svagströmsskena som skärmar mot de kraftigare kablarna.
Jag byggde fastighetsnät under många år och det var aldrig godkänt att dra kablarna parallellt intill strömkablar. Skulle vi lagt dem på en stege tillsammans med starkström hade vi fått ordentliga nedslag på besiktningen.
Sant i nyproduktion, men det fungerar ändå i verkligheten...
Vi har en fabrik på jobbet som är från 60-talet där kablage är draget på många sätt, med gamla skitkablar blandat med starkström och svagström.
 
B Bonzo2000 skrev:
Fast då ligger det förhoppningsvis i en dedikerad svagströmsskena som skärmar mot de kraftigare kablarna.
Jag byggde fastighetsnät under många år och det var aldrig godkänt att dra kablarna parallellt intill strömkablar. Skulle vi lagt dem på en stege tillsammans med starkström hade vi fått ordentliga nedslag på besiktningen.
Ja, men vad utför besiktningsmannen för arbete? Han borgar för att installationen är gjord i enlighet med handlingarna, inget annat (tja, så ska det vara i alla fall). Handlingarna åberopar sannolikt ett antal standarder, där detta beskrivs. Det har alltså inget med huruvida det krävs, fungerar eller vilja hos beställaren utan normalt sett enbart vad konsulten gjort, och konsulten vill inte riskera att stå med något som innebär efterhandskompletteringar man inte kan få betalt för. Alltså blir detta en självuppfyllande profetia. Ingen vill ta bort det eftersom det ibland innebär problem, men inte alltid, och innebär det problem blir det dyrt för projektören. Att ta med det innebär dock att kostnaden skjuts över på beställaren, alldeles oavsett om det behövs eller inte. Så att ni alltid installerar det så innebär inte alls att det verkligen behövs.

I en industriell anläggning, med 0-10V signaler och kablar med olika mängd kraftiga övertoner kommer det definitivt behövas, men för en ethernet i en mild miljö... knappast
 
Förmodligen fungerar nästan vilken kabel som helst. Man skall dock inte blanda 230V med nätverkskabel utan att tillräcklig avskiljning mellan dessa finns. Nu har ju en elektriker verifierat att denne tycker det är ok så då kommer man ju till frågan om störning. Här ser jag inte att en normal elanläggning skall kunna störa en nätverkskabeln. Jag anser dock att i detta fall så skulle en skärmad utomhuskabel vara lämplig. Det skulle borga för en problemfri funktion i många år. Mest pga kabelns mekaniska egenskap.
 
  • Gilla
Wikih
  • Laddar…
Ethernetkabel är så hårt tvinnad att det behövs ett väldigt koncentrerat magnetfält för att kunna störa ut signalerna.

Protte
 
  • Gilla
Wikih
  • Laddar…
Det är helt ok med en kat 6 kabel i samma 50mm rör som elen går.
Drar du 1 eller 3 Fas ut ?
Se till att dra in en extra dragtråd så man kan i framtiden dra en fiber om det blir strul.
 
  • Gilla
Wikih
  • Laddar…
M Millox skrev:
Ja, men vad utför besiktningsmannen för arbete? Han borgar för att installationen är gjord i enlighet med handlingarna, inget annat (tja, så ska det vara i alla fall). Handlingarna åberopar sannolikt ett antal standarder, där detta beskrivs. Det har alltså inget med huruvida det krävs, fungerar eller vilja hos beställaren utan normalt sett enbart vad konsulten gjort, och konsulten vill inte riskera att stå med något som innebär efterhandskompletteringar man inte kan få betalt för. Alltså blir detta en självuppfyllande profetia. Ingen vill ta bort det eftersom det ibland innebär problem, men inte alltid, och innebär det problem blir det dyrt för projektören. Att ta med det innebär dock att kostnaden skjuts över på beställaren, alldeles oavsett om det behövs eller inte. Så att ni alltid installerar det så innebär inte alls att det verkligen behövs.

I en industriell anläggning, med 0-10V signaler och kablar med olika mängd kraftiga övertoner kommer det definitivt behövas, men för en ethernet i en mild miljö... knappast
Jisses. :rolleyes:

Jo, det är klart att besiktningsmannen bara kontrollerar att det är byggt enligt beställning. Det är ju lite så det funkar. Det är också rätt klart att man tar rätt mycket höjd om man ska skriva en teknisk utförandebeskrivning. Är det så fel? Varför skulle man vilja utföra installationer som bara är ”tillräckligt bra”?

Nu var det några år sedan jag hängde upp arbetsbyxorna på hyllan och nätägaren jag jobbar för nu har bara fiber i nätet och jag har ingen egentlig åsikt om hur folk väljer att göra hemma hos sig själva. Dock är det fortfarande så att om jag drar kablar hemma så gör jag det enligt ”konsultens” standard, oavsett om det är absolut nödvändigt eller ej.
 
Det beror ju lite på längden. Om det är längre än ca 100m kanske jag skulle börja fundera på det, annars inte.
 
Å andra sidan säger ju specen för CAT6 att installationskabeln skall vara max 90 m när man kör 1Gbit/s eller långsammare, samma för Cat6A =< 10Gbit/s så det är ju inget problem.
 
Precis, det är ju när man börjar tangera maxlängderna som störningar börjar spela roll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.