Hej alla,
vi har precis köpt ett hus från 1943. Vi vill gör om lite, välta en vägg bl a, och då kan det ju vara bra att veta var el och VVS går. Säljarna hade inga ritningar på huset och de hade i sin tur inte fått några av förförre ägaren. Kan någon tipsa om var vi kan leta efter dessa ritningar? Har kollat med kommunen (tänkte att det måste ha sökts bygglov), men de hade ingenting. Hur gör man annars, ska man anlita en byggare som kan göra nya?
 
Det finns med största sannorlikhet inga elritningar och det har troligtvis aldrig funnits.
Och även om det finns elritningar så kan man inte utläsa exakt var ledningarna går utan bara vart dom slutar och börjar, på elritningar är det bara apparater som IBLAND kan vara måtsatta allt annat är anpassat och lagt efter "verkligheten".
 
Tack för snabbt svar. OK, men var kan jag leta efter husritningar? Vi vill även veta t ex vilka väggar som är bärande. Kanske inte rätt avdelning för detta, men eftersom jag började här...
 
Gå till stadsbyggnadskontoret (heter det här i stockholm, olika namn i olika kommuner). Där finns bygglovsritningarna. Man kan titta på dem på mikrofilm och beställa ut kopior på de som verkar intressanta.

Det är inte säkert att det klart framgår vad som är bärande osv från äldre bygglovsritningar. Som sagt elritningar brukar inte finnas.
 
Kolla med en lite kunnigare snickare, han kan avgöra om den är bärande...

Elritningar brukar inte stämma med verklligheten, bara skruva ut några säkringar, och börja såga, eller låt säkringarna var i, då ser man när man sågar av en el-ledning.... brukar vara det mest tids-effektiva sätt....

Har du någon bild på väggen ni ska riva?
 
Jag har av misstag sågat av ledningar med tigersåg. Det är mycket odramatiskt. Det enda som händer är jack i sågbladet, en liten smäll och en brunnen säkring. I seriösa tigersågar är i regel sågbladet isolerat från de ställen man håller i på sågen.
 
Då var det mera dramatiskt när jag sågade av kabeln till larmpanelen, va det tjöt

Prototypen
 
el_richard skrev:
Har du någon bild på väggen ni ska riva?
Jag är ute i lite väl god tid med frågorna, vi har inte flyttat in än. Så någon bild finns inte idag, men jag kan kanske fixa. Jag kan nämna att väggen utgår från en rökstock och slutar mot en yttervägg. Får återkomma.
 
banka på den, eller ge den en spark. sviktar det mycket eller låter ihåligt? då kan man nog anse att den inte e bärande...

/chansa inte...
 
Richard, du har rätt i att en bärande vägg inte sviktar, men nog kan den låta ihåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.