Jag tillhör gruppen som tycker om att kunna stänga om köket. Det är skönt att inte ha Bolibompa som enda underhållning när vardagsmiddagen lagas, slippa stekos i vardagsrumssoffan, efter middag med gäster kunna langa undan disken och ta hand om den när gästerna gått, slippa höra kyl, frys, diskmaskin, mixer osv, när jag vill se TV. Dessutom jag är så gammeldags att jag försöker ha maten färdiglagad innan gästerna kommer.
Men ok, jag har ett stort hus, i en av mina första lägenheter 28 kvm med dörr från hallen till rum och kök, där hade en öppnare planlösning varit bra.
Har sett lägenheter där man använt möjligheten att sätta köket mitt i huset, så man kunnat bygga väldigt djupa hus många kvm per meter vägg. förstår ekonomin för byggaren men skulle bli tokig av att laga mat helt utan möjlighet att se ut.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
Jag gillar öppen planlösning för att det är jobbigt att behöva följa efter folk när man är mitt i ett samtal och det gås mellan matrum och kök. Gillar det även för att man snabbt från köket kan se vad man har dukat fram och inte (vi har inget köksbord utan äter vid ett stort bord i allrummet ). Något jag däremot inte gillar med öppet är om man har TV i närheten, det är ett otyg av rang. Ofta är det så att vi vuxna sitter vid matbord eller lagar mat medan barnen huserar vid tvn. Gissa om det blir grötigt när man har gäster. Mina funderingar:

- Tv ska vara på behörigt avstånd från matbord och kök, gärna minst 5-10 meter eller i en vinkel.
- Gärna köksö så att gäster kan vara delaktiga i matlagning, istället för att blockera kökstriangeln.
- Bra med ventilation och tysta vitvaror

/S
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Sammanslaget kök och vardagsrum är en ren kostnadsfråga i flerbostadsproduktionen. Sen har byggherrarna lyckats sälja in det som en livsstilsgrej.

Någon på byggherresidan har som jobb att se till att läghenheterna är "yteffektiva". Eftersom BOA/BTA kan levereras löpande får byggherren detaljerade siffror över hur mycket pengar de kan tjäna. Excelarken visar då direkt att det finns ytor att spara. Det kan handla om centimetrar, schakt som flyttas in i lägenheten så att 150mm in i schaktet räknas som boyta etc. Jag har haft personer som påpekar att ett städskåp kostar 120k kr och därför skall bort. 60x60cm i en lägenhet med undermålig förvaring. Denna yta skulle göra sig bättre som en liten del av ett vardagsrum menar de. I verkligheten är den ytan inte märkbar i ett större rum. Siffernissarna saknar helt verklighetsanknytning men bestämmer ändå utförandet i detalj och kan jaga kronor eftersom "många bäckar små". Deras arbetsbeskrivning och utbildning är utformad så. Tyvärr har de helt ok löner också men man får ju betalt för att sakna perspektiv.

Att kalla sammanslaget kök och vardagsrum för öppen planlösning tycker jag är något svårsmält, även om ordets betydelse ändrats till det. Ursprungligen avser det en plan där väggarna inte är bärande och husets rum bildar en fri eller öppen plan.

Villa Savoy: Le Corbusier
iu

Villa Tugendhat: Mies van der Rohe
17_villa_tugendhat_brno_a210312_16.jpg
Se hur väggarna inte sammanfaller med pelarlägen samt hur många rumsformer är fria eller har öppna rumsliga förhållanden till varandra. Ofta kan det hjälpa till att upplösa gränsen mellan inne och ute.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bengt Numelin och 6 till
  • Laddar…
Vi flyttade för några år sedan in i en villa med kök, liten matsal och vardagsrum i vinkel. Första tanken, påverkade av "öppen planlösning-trenden" var att ta bort väggen mellan kök och matsal och därigenom få en öppen planlösning. Hur det nu var, så kom andra projekt i vägen och under tiden kom vi på att det där med att kunna stänga dörren till köket, inte var så dumt. Idag har vi installerat diskreta högtalare i matsalen och kan sitta i lugn och ro i matsalen med våra gäster med ett glas vin och lyssa på lite stämningsskapande musik på låg volym medan jag eller makan stökar i köket utan att störa, och utan att själva bli störda! Dessutom slipper vi stekos mm. Tanken när vi har gäster är att de ska slippa "vara delaktiga i matlagningen" utan skall känna sig som just, gäster! Vi behöver heller inte utrusta våra gäster med "hörlurar med brusreducering" och inte heller behöver gästerna gå hem med stekosluktande kläder.
Så, "Våga vägra öppen-planlösning!" :giggle:
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 7 till
  • Laddar…
Noobe Noobe skrev:
Idag har vi installerat diskreta högtalare i matsalen och kan sitta i lugn och ro i matsalen med våra gäster med ett glas vin och lyssa på lite stämningsskapande musik på låg volym medan jag eller makan stökar i köket utan att störa, och utan att själva bli störda!
Är det inte svårt att stöka i köket samtidigt som ni sitter och lyssnar på musik i matrummet.

Noobe Noobe skrev:
Dessutom slipper vi stekos mm...
...och inte heller behöver gästerna gå hem med stekosluktande kläder.
Steker maten gör man innan man sätter sig och äter.
Och nutida spisfläktar är så effektiva (och dessutom tysta om de är rätt installerade) att något stekos inte sprids ut utanför spisen.
 
  • Gilla
drakbane
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det inte svårt att stöka i köket samtidigt som ni sitter och lyssnar på musik i matrummet.
Läs mitt inlägg en gång till!

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Steker maten gör man innan man sätter sig och äter.
Och nutida spisfläktar är så effektiva (och dessutom tysta om de är rätt installerade) att något stekos inte sprids ut utanför spisen.
Har vi gäster har vi flera rätter, och oftast sådana som ska serveras à la minute. Att behöva tillaga all maten i förväg för att slippa störa gästerna, är inget vi behöver tänka på med vår lösning.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Min första lägenhet hade öppen planlösning. Väldigt öppen.

Ett rum med kokvrå, så sängen, ett bord och en soffa stod liksom i köket, så man kunde ligga i sängen och prata med den som lagade mat samtidigt som man umgicks med vännerna i soffan.

Som tur var fanns i alla fall en dörr till badrummet.

Sen dess har jag undvikit öppna planlösningar, vad gäller mitt boende.

Enda fördelen jag kan komma på är när man har luftvärmepump som enda uppvärmning, den fungerar lite bättre om det inte är så mycket väggar och dörrar.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
Noobe Noobe skrev:
Läs mitt inlägg en gång till!
Läs du och begrunda vad jag skrev!
Noobe Noobe skrev:
Har vi gäster har vi flera rätter, och oftast sådana som ska serveras à la minute. Att behöva tillaga all maten i förväg för att slippa störa gästerna, är inget vi behöver tänka på med vår lösning.
Hur kul är det att stå i köket och steka smårätter medan gästerna sitter ensamma i matsalen?
Vad säger de när de går hem, "Kul att träffas", "Tack för sällskapet" :thinking:
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Läs du och begrunda vad jag skrev!
Om du nu inte begrep vad jag skrev i mitt första inlägg trots två genomläsningar, så tror jag inte att min pedagogiska förmåga räcker till för att kunna förklara så enkelt att du begriper.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur kul är det att stå i köket och steka smårätter medan gästerna sitter ensamma i matsalen?:thinking:
En fråga, brukar du be om att få sitta i köket när du går på restaurang, om du nu tycker det är så mysigt?
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
Noobe Noobe skrev:
En fråga, brukar du be om att få sitta i köket när du går på restaurang, om du nu tycker det är så mysigt?
Nej, jag ber att få sitta i baren tills maten är färdiglagad.
Av hygieniska skäl får inte kunderna vistas i tillagningsutrymmena.

Hurså förresten? Det är mycket sällan som jag har gäster med på restaurang.
 
KristinaRT
Jag funderar över hur mycket/ofta folk har gäster om man måste/vill anpassa hela planlösningen till att man ska kunna prata med gäster medan man lagar mat......

För mig är det viktigare att planlösningen är välfungerande till vardags.
 
  • Gilla
  • Älska
fahlis och 9 till
  • Laddar…
Fruktsallad
Jag avskyr öppen planlösning när det handlar om just kök och vardagsrum. Ska jag köpa en ny bostad så hoppar jag automatiskt över objekt med denna planlösning och nyproduktion där man har denna stil + sovrum som inte ens är 8 kvm, NOLL städskåp, NOLL chans att sätta upp saker på väggarna eller ens placera sin vägg-tv på ett bra sätt. Men det handlar som sagt om pengar. Yta kostar pengar och folk på visning ser den minimala möbleringen och allt det "öppna" och ser inte det praktiska i att ha bra förvaring och riktiga barnrum tex där man får plats med garderob, skrivbord, 90-120 cm säng och plats för lek? Barnen ska ju växa många år i sitt rum och då ska det gå att ställa om från liten säng till en bredare. Lekbordet blir skrivbord osv.

Det som är mest provocerande är nästan IKEAS boklok projekt. Där kök och vardagsrum är så smått att du knappt får plats med en 3 sits soffa och ett kökbord. Där du absolut inte kan sätta in en extra garderob nånstans för allt är liksom planerat och minimerat.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.