P
Hej!

Kan elektrikern ta ström från ett vägguttag inne om jag vill ha nytt vägguttag plus lampa vid uteplatsen? Alltså, får man blanda inne och ute eller är det inte kosher? Jag undrar hur långa ledningar på väggen ute jag ska behöva stå ut med, det finns redan vägguttag på insidan av aktuell vägg.

Behöver det finnas strömbrytare till utomhuslampan så man kan släcka den när man ska byta glödlampa etc? Känns rimligt att ha en sån även om jag bara kommer att använda ljusrelä. Behöver det vara en tvåpolig brytare? Och samma fråga när det gäller vägguttag ute. Kan man bryta bara fasen på utevägguttaget om man bara inte vill att grannen ska koppla in nåt när man inte är hemma...
 
Om det går att gå vidare från ett uttag inne till ett uttag ute beror på om det är jord draget till uttaget inne, sedan ska alla nya uttag ute skyddas av jordfelsbrytare.

Ja man får blanda inne & ute.

Nej man behöver ingen strömbrytare till utebelysningen, om man vill vara säker på att det är spänningslöst när man ska byta ”glödlampa” så går det alltid att skruva ut säkringen / slå ifrån dvärgbrytaren.
 
P
Demmpa Demmpa skrev:
Om det går att gå vidare från ett uttag inne till ett uttag ute beror på om det är jord draget till uttaget inne, sedan ska alla nya uttag ute skyddas av jordfelsbrytare.

Ja man får blanda inne & ute.

Nej man behöver ingen strömbrytare till utebelysningen, om man vill vara säker på att det är spänningslöst när man ska byta ”glödlampa” så går det alltid att skruva ut säkringen / slå ifrån dvärgbrytaren.
Låter bra! Då blir det betydligt snyggare dragning.

Absolut, jord finns i alla uttag och jordfelsbrytare finns också.

Hur är det med vägguttag ute, samma sak där att man bara slår av säkringen vid behov?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.