Hej, Jag har en lite större duschstril på ca 10 cm i diameter. Pga lite lågt vattentryck behöver handtaget förlängas med 5 - 15 cm så att vattnet regnar ner mer rakt ovanför mitt huvud. (Har förövrigt separat slanguttag för mindre handdusch med bättre tryck och kan enkelt växla mellan dem.) Förlängningen bör helst vara av plast (chromfärgad) och vara gängad i båda ändar, en hona och en hane. Metall går också. Vet inte vad gängmåtten kallas för sedvanliga handtag och slangar, kanske någon vet. Sett en bild på exakt det jag söker från som någon beställt från Polen, 5, 6 och 10 cm men utan länk så hittar tyvärr inte. Tar tacksamt emot alla tips. Märkligt att ingen tänkt på detta i S.
 
  • Gilla
rererere
  • Laddar…
BirgitS
Ett foto på vad du menar kanske underlättar.
Handtag är normalt något man brukar hålla i handen men det låter inte som att det är vad du menar.
 
Jo men jag har haft handduschen uppsatt i hållare på stången också. De flesta som bor i hyreslägenhet har nog bara en slang för båda funktionerna tänker jag. Nu vill jag omvandla ordinarie slang med stor platt stril till en mer permanent takdusch och då behöver den komma ut 5 till 15 cm så att jag slipper stå för nära väggen/reglagen men också för att vattnet som har sämre tryck ska falla nästan rakt uppifrån. Då behövs ett rör, helst plast och silver som har en han-gänga mot slangen och en hon-gänga mot handtaget.
Bild:
Silverfärgat plastförlängningsrör med han-gänga för anslutning av duschslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tyvärr uppgavs ingen länk till bilden när det begav sig. Frågat efter länk igen och hoppas på svar.
Metalliskt rördel med gängade ändar, möjligen en koppling eller förlängningsbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Finns inget vattenrör dit upp från blandaren. Varm o kallvattenrören kommer uppifrån längs väggen till blandaren med två uttag, ett för badkarstapp och ett för duschslang. Vill klurigt och billigt utnyttja befintlig anordning. Den andra slangen ska ha mindre stril med högre tryck både till biden/toaletten intill och till handdusch. På detta sätt kan jag använda båda strilarna till både handdusch och takdusch vilket är optimal flexibilitet.
 
ådal ådal skrev:
Googlar man på "Förlängningsrör G15" så får man upp många i metall, t.ex.

[länk]
[länk]

Annars kanske en takdusch med ett litet huvud skulle vara det bästa permanenta lösningen?
Ser intressant ut. 80 mm är nog perfekt och jag antar/hoppas att du vet att gängen G15 är korrekt dimension som passar slang och handtag. Lite onödigt tungt men ok. Frågan är om gängen kan täckas med hylsa av nåt slag för utseendet.
Ser nu att muff och nippel kan vara ännu bättre. Tack snälla. Kan inte namn på prylarna så var knepigt att söka själv. Super.
 
Redigerat:
Det finns duschmunstycken som är anpassade för lite lägre tryck genom att de har färre eller mindre hål. Så kanske det kan nå skalpen utan att modifieras.
 
Som synes kan jag inte installera en fast takdusch pga torkställningen som hissas rakt ned. Vill bara att befintlig sticker ut mer och att den lätt kan fällas upp eller plockas ner.
Duschstång med flexibel dusch och rörkonstruktion framför kakelvägg och under torkställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handdusch ansluten till blandare på kakelvägg med nedfällbart duschhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Det finns duschmunstycken som är anpassade för lite lägre tryck genom att de har färre eller mindre hål. Så kanske det kan nå skalpen utan att modifieras.
I know, larvigt kanske men kommit över detta lite lyxigare munstycke helt nytt för en spottstyver och vill helt enkelt använda det utan att gå miste om det du föreslår. Köper slang och mindre munstycke också, till bidéfunktionen, handdusch och vid behov väggduchning. När jag tröttnar på regnet och har bråttom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.