Trappan har varit på plats i många månader nu, men något räcke att ha på övervåningen så man inte ramla ner i trappen blev aldrig beställt. Det visade sig vara lika bra då trappsnickaren ville ha flera tusen/m för ett enkelt räcke.

Så jag undrar, vad har jag för alternativ? Har sett Lundbergs produkter på Bauhaus, men det är inte heller direkt billigt men bättre än snickaren. Har någon testat nåt annat? Byggt själv av rundstav eller metall?

Jag undrar även hur man får tag i en så pass lång handledare som jag behöver (3.5 m). Standardlängden verkar vara 2.5 m, skarvar man på resten? Går det att få snyggt?
Tacksam för alla synpunkter och ideér.
 
Kolla in detta systemet med rostfritt räcke:
http://www.jkrostfritt.se/Fotoalbum .htm

Jag var på firman idag i Partille och kollade delarna. Mycket fin finnish och all världens olika delar som behövs för att montera ihop ett räcke.

Inte billigt direkt men man blir garanterat nöjd med resultatet.

Själv har jag köpt lösa rostfria stolpar och tänkte fixa ihop ngt själv, men när man ser att det finns färdiga lösningar så hade det varit ett självklart val.
/CC
 
Såg på Fredells i sthlm för nån dag sedan. Kollade dock inte märket. Du kanske kan ringa och fråga om märke o pris - de vet ju inte vart du bor. Fanns fästen, långa, korta bitar och svängda för 90 gr vinklar, början o slut. 2-3 träslag, lackade, obehandlade. Långa bitar gick kanske på 7-800?
 
Hej

Vi tänkte köpa Jk rostfritt till våran hall men tyckte att det blev för dyrt.
Silvan har liknande räcke http://www.timberman.dk/default.asp?V_LANG_ID=6&RND=40 på sidan kan du designa och få pris på räcket.

Vi använde oss istället av råplan 45x95 som stolpar och på det en massiv ekskiva. Blev betydligt billigar, ekskivan var nog dyrast 400kr men det var det värt.

Vi blev i alla fall mycket nöjda.
Hör av dig om du vill veta mer exakt hur vi gjorde.

Mvh
Carola
 
  • Trappräcke.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Tänk bara på att det finns regler (barnsäkerhet) för hur högt och hur kort avståndet mellan stolparna skall vara.
 
Hej

Vi hittade bara regler angående höjden och den ska minst vara 90 cm.

/Carola
 
Men det där ser ju snyggt ut! Har ni en liten list vid golvet? Kan vara bra om barnen spelar kula el likn.
Max luft mellan pinnarna är 10cm. I tysk norm är det 12cm - undra om tyska barn har större skallar? :)
 
Ja vi har en 90 graders aliminum profil som är vikt runt kanten.

Vi använde oss av råplanen som mall mellan stolparna så det är 9,5 cm mellan.
Bra då har vi ju följt alla regler utan riktigt vet om det :)

/Carola
 
Jag ska också göra ett eget räcke och funderar just nu på olika lösningar

Hur stabilt är räcket mot trappan?

Har du mer bilder?

Var det mycket jobb med att slipa stolparna?
 
Hej

Vi tycker det är tillräckligt stabilt. Man kan luta sig mot det utan att det känns som att man ska trilla ned.
Det håller om man skulle falla mot det.
Det är även fastsatt i väggen med ett vinkeljärn.

Vad vill du har bild på?

Det var lite jobbigt att slipa, men det beror ju på trät och hur noggrann man är.

Mvh
Carola och Anders
 
Hej,

försöker mig in på denna tråd några år senare... Carand, skulle man kunna få be om en mer detaljerad beskrivning över hur du byggde trappräcket? Om någon annan har en beskrivning på hur man gör ett trappräcke får ni gärna höra av er :)!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.