O
Hej!

Jag håller på att ta ner gammal och skadad tapet. Sedan ska jag bredspackla detta rum och grundmåla.

Behöver jag få bort allt det här bruna tunna ”luddiga” papper som finns kvar efter jag dragit bort tapeten? Så att hela vägarna blir rena så att säga som den vinröda delen.

Eller kan jag bredspackla över det?
 
  • Vägg med delvis borttagen tapet som visar underliggande vinröd färg och brunt papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggar med delvis borttagen tapet, synligt brunt papper och ojämnheter med en vinröd vägg till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
???
Är det frågor eller är det bara information om hur du gör?
 
  • Gilla
Water och 2 till
  • Laddar…
O
Demmpa Demmpa skrev:
???
Är det frågor eller är det bara information om hur du gör?
haha oj, det skrev jag visst lite snabbt och glömde frågetecken. Ja det är frågor jag fixade formuleringen.
 
O order66 skrev:
haha oj, det skrev jag visst lite snabbt och glömde frågetecken. Ja det är frågor.
Sitter det borde du ju kunna lämna det. Ett tipps är att måla väggen med någon billig väggfärg för att binda ihop det lite innan du spacklar.
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
O
N nybyggarn3 skrev:
Sitter det borde du ju kunna lämna det. Ett tipps är att måla väggen med någon billig väggfärg för att binda ihop det lite innan du spacklar.
okej! Tack för tipset. Så då målar jag över det, spacklar och sedan grundmålar alltså?
 
O order66 skrev:
okej! Tack för tipset. Så då målar jag över det, spacklar och sedan grundmålar alltså?
Grunda vet jag inte det behövs?
 
Jag har rivit så mycket som går å sedan bredspackla ett tunt lager, eventuellt slipa bort bitar som sticker upp, bredspacklar ett lager till, slipar, eventuellt ett lager till.
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
O
Demmpa Demmpa skrev:
Jag har rivit så mycket som går å sedan bredspackla ett tunt lager, eventuellt slipa bort bitar som sticker upp, bredspacklar ett lager till, slipar, eventuellt ett lager till.
Tack! Tycker du jag bör grundmåla innan jag målar den färg det i slutändan ska vara?
 
Jag har inte grundmålat någon gång efter spackling, oberoende om det är spacklad putsvägg, nya gipsskivor, bredspacklad tapetvägg.
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
O
Demmpa Demmpa skrev:
Jag har inte grundmålat någon gång efter spackling, oberoende om det är spacklad putsvägg, nya gipsskivor, bredspacklad tapetvägg.
lite input på detta om möjligt:
Allt har gått väldigt lätt att få bort ner till det brun/röda lagret. På vissa ställen lossnar även det men på stora delar är det väldigt svårt att få bort. Ska jag låta det vara och bredspackla över det?
 
  • Vägg med partiellt borttaget ytmaterial som visar underliggande brun/röd yta svårt att skrapa bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade grundat med oljefärg innan spackling, inga problem med blåsor eller annat. Sen tycker jag det är bra att grunda spacklet med en grundfärg så man ser att det är korrekt spacklat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.