Jag har ett tvåplanshus i betong med golvvärme (lk-fördelare med termostat i nästan varje rum, nibe 360 värmepump) på båda planen. På plan 1 är det alltid för varmt och termostaterna visar att det är 22-23 grader oavsett om jag ställer ner dom på 16 grader. På plan 2 är det snudd på kallt och termostaterna visar 19-20 grader oavsett hur högt jag ställer upp dom.
kan jag justera detta på fördelaren genom att strypa flödet till plan 1 och öka till plan 2. Bilden nedan är på fördelaren på plan 1 där det är för varmt, det sitter en likadan på plan 2.
 
  • Lk-fördelare med termostater och röranslutningar för golvvärme i ett tvåplanshus, där inställningssvårigheter uppstår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bernieberg Bernieberg skrev:
Med två fördelare i kretsen ska det sitta injusteringsventiler på båda
Okej, ska de sitta innan fördelaren på ”till-sidan”?
Om du menar projekteringen av huset så har jag köpt ett gammalt hus där systemet sitter så det saknas nog tyvärr. Finns det något teoretiskt sätt att beräkna värdena m.h.t golvyta tex? Antar att man kan pröva sig fram lite bara man hamnar ungefär rätt.
 
Ring LKs support och berätta att du har en anläggning utan dokumentation och vad du har för problem så kan de säkert hjälp dig. Kanske till och med kan vaska fram underlag om de har räknat på det en gång i tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.