Hejsan!

Har ett problem med en liten 30l-varmvattenberedare, en Nibe Eminent.
Det står och droppar i spillröret hela tiden, inte bara vid uppvärmning, utan det verkar som om ventilen läcker! En hel del varmvatten försvinner den vägen så det är klart jag vill göra något åt det!

Bör jag ta hit något proffs eller kan jag själv byta packning? Eller måste hela ventilen bytas? Och hur gör man?
Kan tillägga att det är väldigt kalkrikt vatten här i Skåne, det gör väl inte saken bättre.
 
Ta loss den och rengör den i ättika så försvinner kalken eller ännu hellre köp en ny på Rinkaby rör.
 
Jag har samma problem med min säkerhetsventil, den vill gärna läcka efter varmvattenförbrukning. En ny kostar en hundring på nätbutikerna så jag köpte en ny istället för att mecka med den gamla (som förvisso bara har ett par år på nacken).
 
Ättika förlängde livet på min med några månader men sen blev det en ny i alla fall
 
Tack för svaren! Provar att rengöra den i ättika först, inte för att det är så dyrt med en ny, men för att slippa krångla med att köpa rätt sort osv.

Och den här häller inte bara ut onödigt mycket efter vv-tappning som din Mathias, utan den står och droppar konstant! Betonggolvet där spillröret mynnar är ordentligt fuktigt, inte bra!
 
Om du värmer ättikan lite så får du snabbare effekt.
 
vedeldaren skrev:
Om du värmer ättikan lite så får du snabbare effekt.
Bra tips, jag ska göra så!
 
har liknande problem....hade tänkt posta samma fråga....är otroligt okunnig..i området,..hur komplicerat är det att byta den packningen..och!!!,,,vart finner man den....??

...
 
  • Gilla
dejonki89
  • Laddar…
P_sqvist skrev:
har liknande problem....hade tänkt posta samma fråga....är otroligt okunnig..i området,..hur komplicerat är det att byta den packningen..och!!!,,,vart finner man den....??

...
Vet ännu inte hur komplicerat det är, har inte gett mig på det ännu, men att hitta ventilen är rätt enkelt. Följ spillröret tillbaka mot varmvattenberedaren, det är anslutet till säkerhetsventilen. Säkerhetsventilen är den ventilen, som om man vrider på den lite grann så börjar det forsa vatten, och släpper man så fjädrar den tillbaka!
 
Det jag har gjort vid några tillfällen när det har smådroppat är att dra dra ratten på säkerhetsventilen så att den öppnar men fortsätta så att den snäpper runt och stänger igen av full fjäderkraft (vet inte om alla fungerar så). Om du endast drar lite och sedan släpper tillbaka så är det inte säkert att den går tillbaka helt och hållet.
Men här får proffsen svara om jag gör fel eller begår något misstag, men det fungerar. Min erfarenhet är att om man endast skruvar lite och sedan låter den gå tillbaka är risken större att det småläcker.
 
Jag gjorde likadant och det hjälpte ett tag men sen blev det som sagt ättika för att få bort geggan som slagen tar sig igenom
 
Hallå! Mitt spillrör droppar mer och mer konstant. Ättika får bli första åtgärd efter att ha läst inläggen. Måste jag tömma systemet-skruva den säkerhetsventilen- rengöra...eller ????. Full vinter nu så tömma systemet är inte att tänka på...tror jag :p
 
Det räcker om du stänger av inkommande kallvattnet.
 
AndersS skrev:
Det jag har gjort vid några tillfällen när det har smådroppat är att dra dra ratten på säkerhetsventilen så att den öppnar men fortsätta så att den snäpper runt och stänger igen av full fjäderkraft (vet inte om alla fungerar så). Om du endast drar lite och sedan släpper tillbaka så är det inte säkert att den går tillbaka helt och hållet.
Men här får proffsen svara om jag gör fel eller begår något misstag, men det fungerar. Min erfarenhet är att om man endast skruvar lite och sedan låter den gå tillbaka är risken större att det småläcker.
Så ska man göra med jämna mellanrum påstod en rörkrökare som jag hade hemma... dom mår bara bra av att "motioneras" ibland... ventilerna alltså... ja rörkrökarna oxå iofs :D
 
Matsboda skrev:
Hallå! Mitt spillrör droppar mer och mer konstant. Ättika får bli första åtgärd efter att ha läst inläggen. Måste jag tömma systemet-skruva den säkerhetsventilen- rengöra...eller ????. Full vinter nu så tömma systemet är inte att tänka på...tror jag :p
Om det år säkerhetsventilen för det vattenburna värmesystemet (VS) som avses så har kallvattnet inte direkt med detta att göra.

Om det är VS så kan lösningarna vara flera.

Mitt system där jag har full koll på den tillgängliga effekten (VP + lite el) skulle jag kunna köra utan säkerhetsventil fram till sommaren, den har aldrig någonsin öppnat och trycket ligger mellan 0,5 och 0.7 kg/cm2 beroende på temp.
Jag skulle inte dra mig för att plugga den, men det är inget jag rekommenderar för den som inte har koll.

En annan möjlighet är att åminstone tillfälligt montera en säkeretsventil där du kan stänga av innan du öppnar systemet, och sedan plugga den som läcker.

Men du kan också byta den som sitter där. Stänger du alla ventiler inkl. radiatorventiler, så brukar det mesta vattnet hänga kvar i systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.