Hej,

Nyss installerat en badrumsfördelare från vatette enligt instruktion men får den inte att sluta läcka i en av kopplingarna. Har testat att demontera och montera om (ej klämring/mutter) utan skillnad. Sist testade jag med unipack rörkitt på ytorna innan jag drog åt. Jag har tittat på klämkopplingen och röret syns i båda hålen.

Vad mer kan man försöka med?
 
  • Närbild på läckande badrumsfördelare och klämkopplingar installerade på blankt rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en nyinstallerad badrumsfördelare från Vatette med synliga rörkopplingar och klämkoppling som läcker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nån reva i nån slang? Eller är det rör i väggen?
 
  • Gilla
Mikael johnsson
  • Laddar…
Ja det är pexrör.
 
K
Tryckt in mediaröret tillräckligt hårt innan kapning enligt mått i tabell?
 
K KjellTimell skrev:
Tryckt in mediaröret tillräckligt hårt innan kapning enligt mått i tabell?
Jag tryckte in det hårt och märkte jäms med. Drog ut och kapade och satte på den speciella stödhylsan. Var sedan tvungen att först dra mot en enkel 15mm gäng på varje fäste innan jag kunde montera fördelaren då media rören pressade ut så hårt.
 
K
Fast du kapade väl inte där du märkte väl? Utan adderade ytterligare enligt kapmåttet i tabellen?
 
Jag tolkade dessa instruktioner som att jag skulle kapa vid markering.
 
  • Instruktionsbilder för montering av ett väggenomföringssystem, steg för steg guide.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara att det löste sig när jag drog åt muttrarna på badkarsblandaren. Kanske det läckte tillbaka i ytterröret till fördelaren? Den är placerad lägre än blandaren. Det var i anslutningen i röret till denna blandare som det läckte.
 
  • Badkarsblandare med åtdragna muttrar monterad på kakelvägg, inga synliga läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.