Jag har fått följande uppsättning installerad i vårat hus:
CTC Ecoair 610M Varvtalsstyrd 2,5kW-10kW CTC Ecozenith i350L.

Nu är det första vintern som jag äger detta, och jag har noterat att elpatronen börjar hjälpa till att värma upp redan vid ca -10 grader. Den ska väl kunna värma upp huset vid kallare väder än så, utan att behöva använda elpatron?

Har någon på forumet erfarenhet av detta och vet om det finns något orsak som kan påverka att pumpen inte kan ge den värmen som behövs till framledningen i huset?

Det handlar såklart inte om många kronor och det är inte speciellt ofta som det blir så kallt här i mellansverige, men min far bor granne med mig i ett liknande hus och har en pump från Nibe som har klarat att värma deras hus utan elpatron ner till -20 grader.
 
Hej, Finns där ingen termostat till värmepatron som du kan justera ner eller är det fast satt
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, Finns där ingen termostat till värmepatron som du kan justera ner eller är det fast satt
Hej!
Njaa eller man kan ställa max effekt i kW som man tillåter elpatronerna att använda (en för varmvatten och en för värme)
 
Jag tror tyvärr för dig att det fungerar som det ska då dina kw från värmepump försvinner eftersom det blir kallare ute. Kan tänka mig att din vp ger 6-7 kw vid 10 minus
 
Om man har en luftvattenvärmepump som klarar att värma huset utan el-patron vid -20 °C i Mellansverige så måste man säga att värmepumpen är överdimensionerad. Den måste kostat mycket i inköp och den extra kostnaden hinner man sannolikt inte tjäna in under dess livslängd. Statistiskt sett är det väldigt få dygn som är så kalla och då kan el-patronen jobba och täcka den extra effekt som behövs utan att det knappt alls märks på årsförbrukningen. Klarar värmepumpen värmen i huset ner till -10 °C utan el-patron så är det helt normalt även med dagens mått.
 
J Josth skrev:
Om man har en luftvattenvärmepump som klarar att värma huset utan el-patron vid -20 °C i Mellansverige så måste man säga att värmepumpen är överdimensionerad. Den måste kostat mycket i inköp och den extra kostnaden hinner man sannolikt inte tjäna in under dess livslängd. Statistiskt sett är det väldigt få dygn som är så kalla och då kan el-patronen jobba och täcka den extra effekt som behövs utan att det knappt alls märks på årsförbrukningen. Klarar värmepumpen värmen i huset ner till -10 °C utan el-patron så är det helt normalt även med dagens mått.
Yes, men om den är överdimensionerad är det inte märkligt att elpatronen börjar hjälpa till vid redan -10 grader när den ska klara av ner till -20?
 
Är det nedre eller övre patron som går in?
 
V Vector skrev:
Jag tror tyvärr för dig att det fungerar som det ska då dina kw från värmepump försvinner eftersom det blir kallare ute. Kan tänka mig att din vp ger 6-7 kw vid 10 minus
Okej!
Vet du vilka faktorer som kan påverka att den inte klarar ner till -20 grader när den enligt tillverkaren ska göra det?
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Är det nedre eller övre patron som går in?
Vet inte om jag ska vara ärlig. Det som står i systemet är ”elpatron kW” och ”elpatron VV kW” Det är den som heter ”elpatron kW” som har gått in med 4-5 kW när VP inte orkade få upp framledningstempen. Tror den ville komma upp till ca 51 grader när det var -15 grader.
 
Tommytommytommy Tommytommytommy skrev:
Okej!
Vet du vilka faktorer som kan påverka att den inte klarar ner till -20 grader när den enligt tillverkaren ska göra det?
Du får skilja på vilken lägsta temperatur värmepumpen klarar av innan den stannar och hur långt effekten räcker i just ditt hus.
Vilken effekt behöver ditt hus vid - 20?
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Ja -20 är väl så långt ner som pumpen kan klara av att hämta värme. Att den behövde spetsa vid -15 måste ju anses vara bra.
 
useless useless skrev:
Du får skilja på vilken lägsta temperatur värmepumpen klarar av innan den stannar och hur långt effekten räcker i just ditt hus.
Vilken effekt behöver ditt hus vid - 20?
Hmm bra fråga. Information som jag har från installatören så är vår toppeffekt 6,5 kW.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Ja -20 är väl så långt ner som pumpen kan klara av att hämta värme. Att den behövde spetsa vid -15 måste ju anses vara bra.
Okej! Då är det jag som har missuppfattat hur det fungerar. Trodde den skulle klara utan att behöva spetsa med elpatron till -20 nämligen :p
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Det beror ju mycket på förutsättningarna på ditt värmesystem, vad är det för element och vad behövs för framledningstemperatur....

Äldre system dimensionerade för oljepanna kräver hög framledningstemperatur och då får en värmepump problem då den har begränsad max temperatur som dessutom sjunker med sjunkande utetemperatur.
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Det beror ju mycket på förutsättningarna på ditt värmesystem, vad är det för element och vad behövs för framledningstemperatur....

Äldre system dimensionerade för oljepanna kräver hög framledningstemperatur och då får en värmepump problem då den har begränsad max temperatur som dessutom sjunker med sjunkande utetemperatur.

Jo, jag förstår. Min verkar inte komma upp i mer än ca 42 grader innan elpatronen börjar kicka in när det är riktigt kallt ute. Grejen är att det blev en enorm skillnad på elförbrukning när elpatronen klev in häromdagen när det var ca -17 grader ute. Den gick in med ca 5 kW för att värma på till ca 50 grader i framledningen. Tyckte det kändes mycket bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.