I det hus som jag snart kommer att bygga kommet det att finnas ett stort (22 m^2) glasparti, och jag önskar minimera risken för kallras vid detta. Tilluften kommer att vara förvärmd, och jag undrar var man skall placera tilluftventilerna för att få bästa komfort.

Om ventilerna placeras i taket i glaspartiers omedelbara närhet kommer luft med relativt hög hastighet att kylas av mot det kalla glaset och därefter fortsätta ut i rummet och där träffa de som vistas där.

Om ventilerna placeras ovanför platser där det kan antas att man kommer att vistas kommer luftströmmen med relativt hög hastighet att ej vara avkyld av glaspartiet när man känner den. Dock kommer det att uppstå vanligt hederligt kallras vid glaspartiet.

Vilken placering är att föredra, och varför?
 
Det bästa är att placera tilluften i golvet och blåsa på glaspartiet (jag antar att glaset går från golv till tak). Nu vet jag oxå att detta kan vara svårt i bostäder men om man kan göra det är det bäst!
 
Glömde säga varför...

Tanken är då att blåsa med varm luft underifrån med högre hastighet än det kalla kallraset som kommer ned längs glaset. Man stoppar då kallraset med den underbåsande luften.
 
Tack för ditt svar! Precis som du skriver så är det inte alltid lätt att placera tilluftsventilen under fönstren, och så är det tyvärr även i mitt fall. Var i taket bör man placera ventilerna?
 
Tja..det hjälper ju inte så mkt att att varm tilluft i taket för att undvika kallras. Möjligtvis kan du placera donen ca 1 meter ifrån och rikta mot fönstren, men jag antar att du inte har så väldigt högt flöde så det kan vara svårt att motverka kallras på det sättet.

Hur värms huset?
Är det golvvärme? Om man har golvvärme kan man alltid lägga slingorna betydligt tätare vid fönstrena för att lindra kallraset lite.

Vet inte om detta hjälper dig...
 
Det finns även en typ av värmeelement som man lägger i golvet under fönstrena så att värmen stiger direkt mot glaset i ställer för genom betongen. Det blir som ett galler som man ser i golvet. Ganska diskret och effektivt (har jag läst nånstans...) Fast det kräver ju att man planerar in det före man gjuter golvet förståss.
 
Jo, jag har sett att det finns sådana. Dock har vi golvvärme i hela huset, och då krävs det en separat pusher för dessa element. Dessutom är själva konvektorerna sjukt dyra. Detta sammantaget gjorde att vi skippade denna eleganta men dyra lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.