Hej. Ny här på forumet men har läst en del inlägg både då och nu.
Hittade en liknande tråd. Men var inte riktigt samma.
Har en hydroforpress (?) Som heter well-x-trol 50L
Som det verkar vara nått lite vajsing med. Ska man ta ett glas vatten slår pumpen till och sen slår ifrån en sekund senare. Slår till och slår ifrån en sekund senare. Har läst mig till och förstår att det ska vara luft i ventilen. Om jag har pumpen igång och trycker på ventilen kommer det bara vatten. Stänger jag av pumpen kommer det lite vatten sen händer det inget mer.
Har testat att med pumpen av, öppnat kranen i köket och tömt på vatten. Kommer typ ett halvt glas innan det tar slut. Trycker jag i luft i ventilen då så går han upp i tryck väldigt fort. Men det gör ingen skillnad på pumpen.
Hur ska jag lösa detta?
Enligt tidigare boende, händer detta nån gång vartannat år ungefär, men han påstår att han bara tömt vattnet via ventilen och sen tryckt i luft ner i ventilen. Men det avhjälper ju inte problemet. Eller gör jag fel?
 
Troligtvis är blåsan i hydropressen kass. Det ska inte komma vatten genom luftpåfyllaren. Byt blåsa eller fixa en ny hydropress.
 
Ingen luft i kärlet , pumpen studsar som vi kallar det, inte bra, kommer det vatten när du petar på ventilen så är det hål i blåsan. Bara byta kärl, ta då ett lite större tex 60 - 80 liters om det får plats. Nya är förtryckta till ca 1,5 bar och vid vattenpump ska förtrycket vara ca 2,5 bar vid tomt kärl och tryckströmställaren stoppa pumpen vad ca 4,5 bar. trycket kollas upp lämpligt innan montage, går bra att göra på besinstationen
 
Oki. Så det ni båda säger är att den måste bytas ut? Men det som tidigare boende säger att den har varit så i alla år och att det går att lösa då?
 
P p0et skrev:
Oki. Så det ni båda säger är att den måste bytas ut? Men det som tidigare boende säger att den har varit så i alla år och att det går att lösa då?
Den som bodde där innan hade väl dålig/ingen koll på läget helt enkelt.
 
Jepp ett kärl kan fungera om det går att få i luft, bror helt på hur det är kopplat med rören. Det vet vi inget om. Om det går att få luft som du säger, så kan vattnet stjäla luften genom trycket och transportera på det. Du har nu fått ett svar som åtgärdar ditt problem och det finns nog inget mer att tillägga i detta, BYT KÄRL
 
Jaha. Då är det bara sätta igång att övertala hyresvärden om att lägga ut mer pengar..
Antar att det i slutändan leder till att pumpen lägger av och att det blir både svårare och dyrare att åtgärda.
Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.