Hej,
Bytte från direktverkande el till fjärrvärme för ca. 3 år sedan och är mycket nöjjd.

Nu är det så att jag haft en öppen eldstad som jag inte använt då det varit dåligt drag i den. Men efter mycket om och men så satte jag för ca 2 veckor sedan in en Handöl spiskasett. Denna har gått för fullt sedan dess och värmen är en helt annan än med en öppen eldstad.

Det jag nu undrar över är ifall jag måste ställa om termostaterna på de elementen som är närmast öppna spisen varje gång vi eldar och höjja dem efter att man eldat för att undvika kallras eller ifall de sköter det själva?

Vi har en öppen planlösning där öppna spisen finns med ca. 6-7 element i närheten.

Har ställt samma fråga till VEAB som är min fjärrvärmeleverantör utan svar.

Tacksamt för svar/idéer här! ;D

/Mvh Daniel Duchon, Växjö
 
Termostaterna sköter sig själv, du kan ju känna på radiatorerna om dom kallnar när du eldar.

Om du ej vill att dom skall kallna så måste du ställa ett högre värde på termostaten men då tappar du hela idén med att ha termostater.
 
Vi har nya termostater och en keddy. När vi eldar stryper termostaterna och elementen blir kalla. De värms snabbt upp igen när elementvattnet släpps på i takt med att rummet svalnar.

Om man har gamla termostater kan de ha lite sämre funktion och i värsta fall fungera enbart som "vred". I så fall svalnar inte elementen när man eldar, och då kanske ni skulle fundera på att byta termostater.

/Elin
 
Har dubbelkollat och ställt in termostaterna som är nya och nu verkar det som om elementen kallnar när vi eldar! Tack för tipsen!
 
Har fått svar från VEAB nu som bekräftar ovanstående. Han hade även som tips att man kan ställa ner värmekurvan när man eldar. Lite opraktiskt då fjärrvärmecentralen är nere i källaren men kan nog spara några kronor om man tex. eldar en hel helg. Men detta gäller som sagt bara fjärrvärmecentraler där du kan ställa värmekurvan. Modellen jag har är Sweterm och där finns det ett ratt som man kan ställa på olika värden. Standardvärdet är 20. Det är alltså detta man kan testa att jystera ner vid eldning.
 
Det där med kallras är faktiskt ett litet problem när man eldar I mitten av rummet. Vet inte om det var så du menade det men jag har märkt att när jag eldar eller när det blir varmt av tex mycket folk i vardagsrummet så stryper termostaten vilket leder till att ingen var luft stiger från elementen och ”tar med sig” den kalla friskluften från tilluftventilen ovanför fönstret. Och då kan man känna ”kallras”.
Men i de fall det är mycket folk kan det vara skönt att känna att det kommer in frisk luft
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.