Håller på att riva ut en plastmatta i källaren på vårt hus från 71 och är lite asbest nojig då jag har barn i huset. Kan nån säga vad det kan tänkas vara eller är det bara att skicka in på analys och avvakta resultat? Tack på förhand! Delvis upprivet golv med gammal plastmatta och bruna fibrer synligt under, potentiell asbestsanalys oro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det där är garanterat Asbest............



Nej, du verkar bara var extremt nojig.
Det där är jutefibrer
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Det ser inte överhuvudtaget ut som asbest.


Staffan
 
  • Gilla
KeyserS
  • Laddar…
BirgitS
Asbest är farligt därför att fibrerna är så enormt små att man andas in dem utan att märka det. De syns alltså inte på det där sättet.
 
  • Gilla
KeyserS
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Asbest är farligt därför att fibrerna är så enormt små att man andas in dem utan att märka det. De syns alltså inte på det där sättet.
I detta fall, kan vi vär vara överens om att det inte är asbest?

Staffan
 
  • Gilla
KeyserS och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för svar! Sket ner mig lite av första meningen i första svaret:rofl:
 
K KeyserS skrev:
Håller på att riva ut en plastmatta i källaren på vårt hus från 71 och är lite asbest nojig då jag har barn i huset. Kan nån säga vad det kan tänkas vara eller är det bara att skicka in på analys och avvakta resultat? Tack på förhand![bild]
Jag har likadana mattor, original sen -65 på golven i huset som är ” håriga” som på bilden. Däremot i källarhallen och i ingång till ev/dusch ligger kvadratiska matt” plattor” som troligtvis innehåller asbest.
 
  • Närbild av en gammal, "hårig" matta från 1965, med synliga fibrer och underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där bilden fick mig att skratta högt! Såg ut som Allram Eests skägg. Något sådant måste ändå bevaras :)

Skicka på analys om du är orolig. Ändå sätter att veta om det inte är eternit (som förvisso kan vara asbestfria också).
 
Elda lite... Asbest brinner inte så bra...

/ATW
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Inte alla de där andra tvåtusen isoleringsmaterialen heller. Det är bättre att skicka ett prov. Inte elda.

A ArneTW skrev:
Elda lite... Asbest brinner inte så bra...

/ATW
 
Staffans2000
K Kent S. skrev:
kvadratiska matt” plattor” som troligtvis innehåller asbest.
Varför tror du det? Det ser ut som växtfibrer. Inte mineraler.

Staffan
 
Gammalt linoleumgolv med slitage och jutefibrer synliga, eventuellt asbestinnehåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Varför tror du det? Det ser ut som växtfibrer. Inte mineraler.

Staffan
Ja jo den på bilden fotade mattan är linoleum med jutefibrer undertill. Men i källaren har jag kvadratiska rutor av något material som innehåller asbest troligtvis. Mönster och form har jag sett vid googling samt kollat på bygget med äldre mattläggare.
 
C
K Kent S. skrev:
Men i källaren har jag kvadratiska rutor av något material som innehåller asbest troligtvis.
Jepp, ser ut som klassiska vinyl-asbest-plattor.
 
Staffans2000
K Kent S. skrev:
[bild]
Ja jo den på bilden fotade mattan är linoleum med jutefibrer undertill. Men i källaren har jag kvadratiska rutor av något material som innehåller asbest troligtvis. Mönster och form har jag sett vid googling samt kollat på bygget med äldre mattläggare.
Hade likadana i mitt kök. De strimlade jag med cirkelsågen när jag lade ner golvvärme.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.