Hej

Har köpt ett hus från 1970 med bastu i källaren. Det ligger spånskiva som golv i bastun nu. Är det vanligt/lämpligt? Det är väl inte så mycket fuktspärr i en sån?

Jag skulle vilja lägga in klinker eller något annat lämpligt men inte göra ett altför stort projekt av det utan enklast möjliga för att få ett okej golv som håller för lite vatten.
Kan man lägga fuktspärr på den befintliga spånskivan och sedan klinker eller måste man riva bort spånskivan först och kolla så att det inte finns fukt under? Jag antar att det är betong under som i resten av huset.

En annan sak. Det finns endast en ventil för ventilation i bastun. Den sitter på väggen som ligger mot källarväggen och går således ut i det fria. Jag har tänkt att köpa en ny dörr till bastun. Ska jag då köpa en som har en springa under dörren så att man får ett annat flöde i bastun eller ska det vara en "tät" dörr som det är nu?
 
Springa under dörren skulle jag säga. Är det el eller vedbastu?
 
Det är el.
 
Ligger spånskivan öppen utan någon svetsad plastmatta på den ?
 
Nej, det finns ingen matta utan spånskivan ligger helt öppen. Vad som finnd under den vet jag inte.
 
Det kan INTE vara så bra är min första tanke. Naken spånskiva som golv i en bastu kommer att bli fuktskadat, förr eller senare. Verkar mystiskt. Har aldrig hört någon som har det.
 
Innan du lägger på en tex en minerit skiva för att stabiliser för kalket så skulle jag ta upp spånskivan och kolla status under, så att du inte har fukt problem redan nu som du isf kaklar in... Om de har suttit och slängt på vatten i 30 år så BÖR det ha satt sig i skivan, tyvärr. Men kolla garanterat innan du kalkar på ngt.

Lycka till :)
 
Har man verkligen haft endast spånskiva som golv i en bastu förr i tiden eller ?

Har det varit någon form av rekomendationer eller standard ?

Kan inte ens i min vildaste fantasi förstå det ! :surprised:


 
Spånskivan skall bort. Den borde vara ordentligt fuktskadad om de förra ägarna har använt bastun som bastu. Hur ser panelen på väggen ut? Går den ner till golvet?
 
Jag lånar tråden lite eftersom jag oxå har spånskiva som golv i bastun. Bastun e aldrig använd av de förra ägarna och vi har inte vågat använda den heller.

Jag har länge funderat på vad jag ska lägga som golv och var inne på plastmatta ett tag men det är inte så snyggt. Jag skulle hellre lägga in klinkers men eftersom jag har tummen mitt i handen så har det inte blivit av.
Kan man få lite tips på hur jag ska göra för att lägga in klinker när det ligger spånskiva i botten?

Panelen går ända ner till golvet.
 
Du kan inte lägga klinkers direkt på spånskivan, det behövs ett "dött" material under, som gips eller cementbundet spackel. Dessutom måste du se till att golvet är tillräckligt böjstyvt. Hur tätt ligger golvreglarna under spånet?

Edit: Såg nu att du inte hade spån på reglar utan på betong. Självfallet bara att riva bort och lägga plattor på betongen dårå.
 
Jag hade en liknande bastukonstruktion i mitt 70-talshus, betonggolv med träreglar och plastmatta på det.
Jag tog helt enkelt bort rubbet och la klinkers direkt på betongen, enkelt och billigt. Panelen avslutades 5 cm ovanför golvet.
 
GasGlad skrev:
Jag hade en liknande bastukonstruktion i mitt 70-talshus, betonggolv med träreglar och plastmatta på det.
Jag tog helt enkelt bort rubbet och la klinkers direkt på betongen, enkelt och billigt. Panelen avslutades 5 cm ovanför golvet.
Jag tycker att det är bästa sättet att gå tillväga på. Det finns inte så mkt att välja på om man ska lägga klinkers + sockel på golv och på väggen. Sedan är det lika bra att inspektera bakom panel och under golv hur jobbet är gjort. Med stor sannolikhet så är det fel eller iaf olämpligt gjort. I örigt behövs det inte så mkt verktyg utan man klarar sig bra med handverktyg + ev. en handgeringssåg med ställning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.